Alles over wonen op Curaçao en het emigreren naar het eiland. Ontmoet hier andere bewoners en (potentiële) emigranten.

kosten van levensonderhoud en salarissen

Berichtdoor TheoR » zo 04 feb 2007 16:56

Beste mensen, als het aankomt op salarissen roept iedereen dat deze lager liggen als in Nederland maar dat je ook minder nodig hebt. Nou zou ik wel eens willen zien dat iemand dat ook onderbouwd. Kunnen jullie dat eens proberen?

Stel, een gezin van twee personen, gemiddeld huis met airco, twee auto's. Wat zullen ze per maand kwijt zijn aan electriciteit, verzekeringen, benzine, boodschappen, ... ?

Punt twee, ik hou het even in dit zelfde topic omdat ze nogal in verband met elkaar staan, wat zijn de gemiddelde salarissen? Wat is het verschil bruto - netto?
TheoR

Berichtdoor TheoR » zo 04 feb 2007 16:58

Om dan zelf maar te beginnen. Levensonderhoud heb ik dus nog geen idee van en hoop ik van jullie te horen 8)

Ik begreep van een ander forum dat iemand in de IT zo tussen de 3000 en 6000 NAF zou kunnen verdienen. Is dit reel? Vind het erg weinig en zou in Nederland met 6000 NAF bruto niet rond kunnen komen. Stel je verdiend 6000 NAF (€ 2400,-) bruto, wat zou dat netto betekenen?
TheoR

Berichtdoor Jeroen » zo 04 feb 2007 21:18

Theo,

Ik ga je niet mijn hele bestedingspatroon laten zien, dat vind ik toch wat te prive. Maar onderdeeltjes kan wel, misschien dat andere forumvullers de rest dan willen aanvullen. Wij zijn voor een gezin van drie 200 gulden per maand aan electriciteit kwijt. Ik vermoed dat we 350 gulden per maand aan benzine kwijt zijn (maar wij gaan vaak naar Lagun).

Punt twee: reken op 2/3 van bruto als nettobedrag. Ik denk dat jouw startsalaris met jouw achtergrond dichter tegen de 6 dan de 3 aan zit, 3 is echt te weinig. En ja.....'wat zijn gemiddelde salarissen' is een beetje erg breed geformuleerd, wat bedoel je precies?

JJ
Jeroen

Berichtdoor TheoR » ma 05 feb 2007 06:03

Hey JJ, thanks. Wil ook niet precies weten wat je per maand kwijt bent hoor 8) , vandaar dat ik ook stelde een tweepersoons huishouden etc.

Electriciteit en benzine vul ik alvast in op mijn lijstje :lol:

Wat ik bedoel is dat je wellicht kunt stellen dat een bouwvakker gemiddels 4000 NAF verdiend (ik noem maar even wat). Een vuilnisman 400 NAF en een IT-er 10000 NAF :P . Maar misschien heb je gelijk dat dit moeilijk te zeggen is, het is natuurlijk ook niet zo zwart wit.

Om terug te komen op het levensonderhoud, het zou mooi zijn als we tot een lijstje kunnen komen met vaste kosten die een gezin heeft (bij grove benadering uiteraard) zodat hiermee een beeld ontstaat wat je dan per maand zoal kwijt bent en hoe dat zich verhoudt tot het salaris. Er roepen teveel mensen dat de salarissen lager liggen maar ook de kosten van levensonderhoud, daar kun je niks mee als je wilt emigreren. Dus ik probeer dit iets concreter te maken.
TheoR

Berichtdoor Herbie & Bianca » ma 05 feb 2007 17:18

Hoi Hoi,
Misschien kan ik nu ook eens een kleine bijdrage doen :) onderstaand bericht heb ik vorig jaar oktober van een kennis op Curacao ontvangen.

Levenstandaard.

Op Curacao is het leven relatief duur. Relatief als je dat met de regio moet vergelijken en dan nog zou je appels en appels moeten vergelijken. Vergeleken met Aruba, zijn wij wat goedkoper hier op Curacao, maar dat komt omdat Aruba meer toeristischer is georiënteerd.

Al met al, als je hier met zijn tweeen een netto inkomen hebt van Fl 5.000,= en een huur van Fl. 1000,= voor een woning, zit je redelijk goed. Kun je nog gaan denken je eigen auto te kopen en dat soort dingen. Huurprijzen afhankelijk van wat je wilt, ongemeubileerd, half gemeubileerd of gemeubileerd. Een woning van Fl. 1000,= ongemeubileerfd is een vrij groot huis van 120 m2 zeker. Dat is zeker met 3 slaapkamers en waar u een naar kijkt. Wij werken hier vaak met huurcontracten en er is ook een huurcommissie die over dit soort zaken een wakende oog heeft en regelt.

Koophuizen zijn goedkoper dan in Nederland op veel meer grond. Hier varieren kavels in de grootte van 600 tot en met 1200 m2. Huizen zijn te koop vanaf Fl. 250.000 tot in de miljoen, genomen van een middenstandswoning tot meer luxeuse panden aan water. Er is een krant die wekelijks informatie geeft van wat te koop en te huur is en ook makelaarskantoren.

Wij kennen tegenwoordig geen plaatsen meer met alleen buitenlanders, zeg maar Nederlandse buurten. Overal zit iedereen door elkaar weliswaar in sociale standen meer verdeeld. Iemand die goed verdient, vind je in een goede buurt. Er zijn goede buurten die oud zijn bv waar ik woon is een hele goede buurt maar waar de huizen groot zijn maar ook ouder dan 50 jaar. Maar wij kennen ontzettend veel nieuwe verkavelinsplannen met zeer goede infrastructuur.

Electriciteit en water zijn relatief duur. Je betaalt gauw per kop per maand Fl. 60,= aan water terwijl een normaal huis met 3 slaapkamers waar je zeker 2 airco’s zult hebben je zeker Fl. 450,= aan electra maandelijks kwijt bent.

Wij gebruiken hier 100 lbs gasflessen die normaal 6 maanden meegaan (voor koken en dat soort dingen) en kost je Fl. 60,= dus per jaar kost je dit Fl. 120,=

Telefoon is afhankelijk van hoeveel je belt. Ik bel niet veel en als ik bel ik van de zaak. Maar wij zitten met ons drieen thuis en bel Nederland zeker 1x per week. Wij betalen inclusief aan telefoon incl internetten Fl. 200,= per maand. Maar telefoon is verschillend van persoon tot persoon.

Bij het supermarket heb ik het gevoel dat in Nederland wat goedkoper is. Vlees, kaas en alcohol is zonder meer duurder in Nederland. De rest vind ik in het supermarket in Nederland goedkoper of gelijk. Fruit is hier over het algemeen duurder met uitzondering van bananen misschien. Aardbeien en druiven zijn duurder.

Auto hebben is volgens mij bij aanschaf al goedkoper en verder kost benzine momenteel 80 cent Euro misschien en diesel 40 cent Euro. Een normale familiewagen medium kost je 10.000 euro en je rijdt misschien 15.000 km in een jaar vanwege de kleine afstanden. Auto en wegen belasting is veel goedkoper dan in Nederland. Wegenbelasting kost je hier jaarlijks misschien 125 euro. All risk verzekering op een wagen van 10.000 euro een premie van 1000 euro jaarlijks als je nog geen no-claim hebt. Hierop krijg je jaarlijks als je claim heb gehad korting van 10% tot een maximaal bij sommige verzekeraars van 60%.

Kan iemand mij vertellen of je inmiddels op Curacao al "Zware Brandaris shag" kunt kopen :lol: ? Zoja wat kost 't?

De lach is de vriendelijkste muziek van de wereld.
Herbie & Bianca
Stamgast

Berichtdoor Jeroen » di 06 feb 2007 00:29

Hai Herbie en Bianca,

Het leuke van dit soort discussies is dat als er eenmaal bedragen genoemd worden er altijd wel iemand opstaat die dan zegt dat dit en dat volstrekte onzin is, hoe men erop komt dat etc etc. Dus laat ik nu maar even degene zijn die in dat gat springt:

"Een woning van Fl. 1000,= ongemeubileerfd is een vrij groot huis van 120 m2 zeker. Dat is zeker met 3 slaapkamers en waar u een naar kijkt."

Ik hoor graag waar die huizen staan want wij hebben ze niet gevonden. Ik ga niet zeggen dat het volstrekte onzin is want misschien spreekt men van woningen in 'minder fijne wijken' (eufemisme van het jaar) als Souax en Seru Fortuna, maar ik zou er echt driehonderd piek bovenop gooien om in die klasse terecht te komen. Huren is gewoon duur hier, dat is een feit.

En wij wonen in een normaal huis, waar 's nachts een airco tijdelijk staat te loeien (eerst slaapkamer koud maken met de airco en dan de lucht laten circuleren door een energiezuiniger ventilator, tip van Jeroen), verder doen wij alle dagelijkse dingen EN staat de PC constant aan om spammers de weg te versperren, en wij betalen 200 piek in de maand. Wel een verschilletje met die 450 gulden! Kan goedkoper, veel goedkoper. Verder zeggen wij tegen iedereen dat vlees hier goedkoper is, maar dat klopt dus ook niet kennelijk. Mijn vriend de Bourgondier was hier lyrisch juist over de prachtige stukjes vlees tegen spotprijzen...

Okee, wie gaat mij nu voor leugenaar uitmaken? Ik kan niet wachten :D

En tenslotte, Theo, no hard feelings hoor maar:

"Er roepen teveel mensen dat de salarissen lager liggen maar ook de kosten van levensonderhoud, daar kun je niks mee als je wilt emigreren."

Die mensen 'roepen' dat wellicht omdat ze het zo ervaren, het is zeker geen loze kreet. Ben het eens met je dat het weinig concreet is maar dat heeft wellicht met het gevoelige karakter van dit soort thema's te maken: mensen praten nou eenmaal niet zo graag over de manier waarop hun geld uit de portomonnee vliegt. Jij 'kunt er niks mee' op dit moment, maar het is in ieder geval een vingerwijzing voor jou wanneer je hier naartoe komt op vakantie, om eens op te gaan letten. En helemaal compleet krijg je het plaatje overigens nooit, maar dat is ook het leuke aan emigreren :)

JJ, Hard Core FC Twente fan
Jeroen

Berichtdoor TheoR » di 06 feb 2007 13:30

Herbie, Jeroen, bedankt voor de reacties, dit geeft een beeld en is precies waar ik naar op zoek ben! Natuurlijk JJ is het een onderwerp waar niet iedereen openhartig over wil zijn, hoewel ik me persoonlijk daar niet zo druk over maak. Je mag best weten wat ik per maand aan electriciteit etc. kwijt ben, what's the point..?! Maar dat is persoonlijk.
Tijdens vakantie letten wij nooit zo op wat we besteden dus zal het proberen te checken deze keer 8) , ben wel benieuwd in de winkels.

Een woning huren voor 1300 NAF vind ik nog wel meevallen, krijg je hier geen huis voor hoor. Maar ik moet wel zeggen dat ik op websites nog geen huis naar onze maatstaven voor die prijs heb gezien. Kom je meer op dat bedrag in Euro's...

Jeroen ik bedoel ook niet dat het een loze kreet is maar was benieuwd naar de onderbouwing als je redeneert dat het levensonderhoud goedkoper is. Wij schrikken van de huizenprijzen, dat wordt toch flink in de buidel tasten. Als je denk dat je met € 200.000 klaar bent valt dat toch vies tegen. En we horen overal dat de meeste producten zelfs duurder zijn als in NL dus dat zet toch te denken. Nou ja, vandaar dus dit topic :roll: En nee brengt ons niet aan het twijfelen hoor, tis meer de verbazing als ik mensen dan hoor roepen dat alles goedkoper is...

Hardcore FC Twente fan... :shock: get a life! Wij zitten op de tribune in het Gelredome waar de echte voetballers strijden :wink:
TheoR

Berichtdoor Isa » di 06 feb 2007 17:33

Hallootjes,

Hier was ik met mijn steentje...
Het leven op Curaçao qua kosten kun je zelf heel erg in de hand houden. Als je perse je oude patronen wilt aanhouden uit Nederland, dan kan dit vrij simpel, maar daar hangt een prijskaartje aan.
Voorbeeld - Als je boodschappen bij Centrum of Vreugdenhil haalt, dan krijg je bijna alle producten die je thuis gewend bent (van Douwe Egberts tot Unox tot Honig tot alle merken drop). MAAR, dan moet je wel rekening mee houden dat broccoli, witlof en verse toetjes belachelijk duur zijn.
Je kunt al je cosmetica uit de DA halen, maar deze zijn net even iets duurder dan bij de lokale drogist. Met slim vergelijkingswerk kom je een heel eind en kun je aanzienlijk besparen.

Door je tuin (gedeeltelijk) te bestraten of een waterput te slaan, bespaar je op waterkosten, en ga zo maar door.
Uiteten kan hier heel duur, maar ook belachelijk goedkoop. Als je een combinatie weet te maken, dan kun je toch met een bescheiden netto bedrag rondkomen.

Ziektekosten zijn lager, tandarts en bezoek aan de huisarts aanzienlijk lager dan in NL.
Kleding is hier ook vrij goedkoop (wel op de kwaliteit letten). Mocht je een keer in NL zijn met de zomeruitverkoop (volgens mij meestal eind Juli/Aug), sla dan goedkope shirts, sandalen, linnenkleding e.d. in.

Op een ander forum is dit ook eerder behandeld - slim als je je boeken en CD's door vrienden en familie over laat brengen.

Waar je zelf geen controle over hebt zijn de brandstofprijzen en de huurprijzen van woningen. De meeste huurwoningen die je op internet ziet gaan via makelaars en zijn vrijwel altijd in de duurdere prijsklasse.
Plaats eens een oproep op viavia.net of allmarketplaces.com en misschien zul je een aardig huurhuis kunnen vinden in een goede buurt voor een redelijke prijs. Netwerk vooral VEEL, dus als je s'avonds in de kroeg staat of op Mambo, zeg vooral tegen mensen dat je op zoek bent naar een woning of een baan. Je zult versteld staan van hoe efficient het netwerken hier is.

Ik blijf benieuwd naar jullie avonturen en bevindingen!
Groetjes,

Isa
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Jeroen » di 06 feb 2007 22:05

YHai luitjes,

Even wat korte reacties:

Theo, ik vermoed dat de prijsklasse waar jullie in zoeken wat hoger is dan die van ons. Wat duur en goedkoop is wordt dan wel heel subjectief, hangt natuurlijk af van je levensstandaard hier. Wij huurden in hartje Rotterdam goedkoper dan hier, geen enkel positief verschil te merken. Maar ja, wat ben je gewend he..

Isa, ben het eens met je, er zit veel speelruimte in de manier waarop je met je budget omspringt, geen supermarkt houdt hier dezelfde prijzen aan, zelfs niet filialen van dezelfde eigenaar. En volgens mij is uit eten hier altijd goedkoper dan in NL, van truki pan tot Wine Cellar etc

Jaap, kennelijk heb ik iets niet duidelijk geformuleerd, ik vind vlees dus OOK goedkoop!

JJ
Jeroen

Berichtdoor TheoR » wo 07 feb 2007 03:31

Isa, Jaap, ook jullie bedankt voor de reacties! Isa misschien moet ik een topic beginnen, Theo en Susanne's emigratie periekelen 8) . Maar zal jullie op de hoogte houden hoor! Ik wil nog even kwijt dat het enorm helpt alle berichten en contacten op en via dit forum! Erg leerzaam voor ons. Bedankt allemaal dat jullie de tijd en moeite nemen om hier te reageren! Goed, genoeg sentiment... :D

Jeroen de definitie van duur of goedkoop is voor iedereen anders inderdaad. Ik redeneer vanuit wat wij verwacht hadden en de realiteit. Niet dat wij dachten even lekker goedkoop een riante villa te kopen maar de verhouding met de kosten die we nu hebben is anders als gedacht, het is toch allemaal wat duurder dan verwacht. Maar... nog altijd goedkoper (en soms een stuk goedkoper) als in Nederland, dus we moeten niet zeuren. Daar in tegen verdien je dus ook minder, als de verhouding maar minimaal hetzelfde is als in NL dan is er niets aan de hand. En wat jij al eerder schreef, het leuke aan emigreren en een nieuwe omgeving is ook dat je niet precies weet hoe het allemaal is in het land!

Maar we gaan wel lekker vlees eten!! Helemaal het goede land dus wat dat betreft. Als ik Jaap's bericht over het vlees lees dan loopt het water me in de mond :P
TheoR

Berichtdoor Midway » do 08 feb 2007 06:45

Tja, het blijft een lastig probleem...

Ik volg dit topic natuurlijk ook met belangstelling...Zo als het er nu uitziet zal ik ergens dit voorjaar ook richting de zon vertrekken om mij voor minimaal 3 jaar (en naar ik hoop langer) te vestigen. Dat ik daarvoor financieel in moet leveren vind ik niet zo erg (ik lever graag in voor het leuke werk wat ik daar mag gaan doen), maar ik wil wel zeker weten of ik daar van de ANG 4500 (bruto) redelijk rond kan komen. Kijk, ik heb dan wel geen vrouw/vriendin/kinderen, maar zal toch ook een huis moeten huren etc...en als ik ineens ieder dubbeltje om moet gaan draaien :? (mijn salaris wordt letterlijk gehalveerd!)

Zoals mij in een eerder topic al duidelijk werd gemaakt moet dit kunnen, na de huur blijft er dan zo'n ANG 1500-2000 over om van te leven en de rekeningen te betalen, dat zou m.i. ook moeten kunnen, maar houd vlgs. mij niet over.

Als ik eens een lijstje maak van geschatte kosten per maand en jullie als "ervaringsdeskundigen" daar eens op schieten??

Huur woning NAF 1300,00
Elektriciteit NAF 300,00
Water NAF 75,00
Gas NAF 20,00
Autopremies/benzine enz. NAF 400,00
Boodschappen en (uit) eten NAF 750,00

Vanzelfsprekend zijn alle kosten variabel (wat voor boodschappen, wat voor auto en hoeveel rij je??) maar gewoon een ruim gemiddelde..zijn bovenstaande getallen dan reeel, bovengemiddeld of veel te laag ingeschat, en ben ik nog belangrijke posten vergeten??

Goedkoop en lekker vlees is alvast een pluspunt, dan kunnen wij in mijn boodschappenkar alvast veel besparen :lol:

Ik ben heel benieuwd hoever ik er naast zit..
Midway

Berichtdoor Isa » do 08 feb 2007 09:17

Hoi Midway,

Jouw post voor GAS kun je wegschrappen (kun je meer biertjes drinken). Hier betaal je 57,50 ANG voor een grote gasfles en daar doe je makkelijk 1 jaar, anderhalf jaar mee.

Groetjes,

Isa
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Midway » do 08 feb 2007 09:28

kun je meer biertjes drinken

Daar scoor je punten mee! je bent nu al mijn favoriete inwoonster van curacao :lol:
Midway

Berichtdoor Jeroen » do 08 feb 2007 09:31

Hai Midway,

De post electriciteit zou ik voor een eenpersoonshuishouden schatten op de helft van het bedrag dat jij noemt: 150 piek dus. Zoals gezegd besteden wij met 3 personen daar 200 gulden per maand aan dus 150 lijkt me reeel.

JJ
Jeroen

Berichtdoor Midway » do 08 feb 2007 14:25

Oef, laten we dat maar niet in bier omzetten, dan haal ik mijn pensioen niet op curacao.

Maar het gaat de goede kant op met de kostenanalyse, vooralsnog alleen meevallers en dat hoor ik natuurlijk graag!

Even voor de duidelijkheid, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik Theo zijn topic hijack, dus als het de verkeerde kant op gaat moet je roepen Theo, ik lift alleen maar even mee op je vraag.
Midway

Berichtdoor Herbie & Bianca » do 08 feb 2007 16:57

Hoi, Kan iemand mij vertellen of je inmiddels al "Zware Brandaris shag" op Curacao kunt kopen :cry: ? Zoja wat kost 't? Of moet ik dit uit NL meenemen.
De lach is de vriendelijkste muziek van de wereld.
Herbie & Bianca
Stamgast

Berichtdoor TheoR » do 08 feb 2007 17:25

Midway, geen probleem, het is een vrij land :lol: . Graag zelfs ben benieuwd naar ieders ideeen. En je opsomming geeft een goed beeld!
Dus ga vooral door, kan ik ff lekker meelezen 8)

H&B ik voel me wel bedreigd met al die Twentenaren! Gelukkig weet ik diep in mijn hart dat we ze aankunnen, zoals ik al zei in het Gelredome spelen de echte helden :wink:
En ik als "over de waal-enaar (ze blijven je toch als NEC-er zien) zit op zuid in het Gelredome dus dat zegt genoeg voor de kenners 8). De rivaliteit tussen Vitesse en de Twentenaren valt gelukkig mee, dus er is nog hoop voor ons allen hier!

Dat moest ik nog ff kwijt, nu weer terug naar het topic!
TheoR

Berichtdoor Dorien » vr 23 feb 2007 06:27

Ook ik ben nieuwsgierig. Woon je nu al op Curacao Theo, of heb ik (nog) niet alle berichtjes goed doorgelezen?
Dorien
Dorien

Berichtdoor TheoR » vr 23 feb 2007 08:49

Hi Dorien, Groesbeek ligt in Nederland :wink: . Wij hebben vergevorderde plannen om het in te ruilen voor Curacao. Wanneer we precies gaan is afhankelijk van hoe snel ik werk gevonden heb, we ons huis hebben verkocht etc. We zijn er druk mee bezig, hebben binnenkort een week vol afspraken op curacao dus het gaat de goede kant op.

Dus ik vind het interessant om jouw ervaringen ook te horen, leuk dat je nog steeds zo enthousiast bent! En de andere forumvullers hier daar worden we ook alleen maar enthousiaster door, ondanks dat ze ook de keerzijde hebben proberen te belichten (daar hebben ze ons niet mee tegen kunnen houden :lol: ) Kortom, wij hebben er zin in!
TheoR

Berichtdoor Dorien » vr 23 feb 2007 09:02

Hoi Theo,
Ik zou zeggen: doen! Het is een avontuurlijke, leerzame stap die ik (wij) voor geen goud hadden willen missen. Je leert veel over jezelf, elkaar en vooral ook eens anders tegen dingen aankijken. Omgaan met andere situaties en ondanks de Nederlandse taal een heel andere cultuur. Sommige dingen neem je over en in andere dingen blijf je makamba. Wij hebben ook van de gelegendheid gebruik gemaakt om veel te reizen, ideaal punt om veel mooie reisjes te maken. Bijv. zeilen naar onbewoonde eilanden maar ook simpel als een weekendje Bonaire, Miami of wat dan ook. Het is een bijzonder eiland door de sfeer en natuurlijk het klimaat en het heeft een enorme plek in mijn hart. "Nadeel" van zo'n emigratie is dat het blijft kriebelen, het liefst zouden wij weer weggaan maar soms lijkt dat egoistisch met het oog op de kinderen en familie.. Maar later.. (als we groot zijn zeggen we altijd) gaan we zeker weer weg uit Nederland, en wie weet wel weer terug naar Curacao! Je mag me alles vragen wat je nog wilt weten, ik vind het heerlijk om over Curacao te praten, ook de negatieve kanten zal ik eerlijk vertellen! Succes met al je voorbereidingen! Groet, Dorien
Dorien

Berichtdoor awientjes » wo 16 mei 2007 02:12

Hallo allen,

ik blaas dit topic een beetje nieuw leven in.

Ik las dat Midway ongeveer 4500 NAF bruto ging verdienen.
Grofweg is dit 3000 NAF netto.

Hij had onderstaande kosten:
Huur woning NAF 1300,00
Elektriciteit NAF 300,00
Water NAF 75,00
Gas NAF 20,00
Autopremies/benzine enz. NAF 400,00
Boodschappen en (uit) eten NAF 750,00
Dit is een totaal van 2845,00 NAF.
Dan houd hij nog een goede 150,00 NAF over per maand.

Wetend dat er elke maand wel iets is, vindt ik dit niet veel.
Verder mis ik ook nog de ziektekosten verzekering hier.
Dus als ik het zo lees komt hij zelfs te kort.
Of zie ik iets over het hoofd???

Ik vraag dit, omdat dit lijstje voor mij ook erg interessant is.
Ik ga misschien als freelancer in de IT aan de slag en wil ongeveer weten wat ik als uurtarief moet vragen om goed rond te kunnen komen.
Als ik dit zo lees, moet ik toch ruim 3500 tot 4000 NAF netto gaan verdienen.

Groeten,

Arnold
awientjes

Berichtdoor Bas » wo 16 mei 2007 08:02

Als je hier een beetje lekker wil leven en af en toe uitstapjes wil maken naar (ei)landen in de buurt dan denk ik dat 3500-4000 voor 1 persoon inderdaad een goede schatting is.

Overigens vind ik 1300 voor huur in je eentje redelijk veel. Volgens mij moet je wel iets goedkopers kunnen vinden, appartementje ergens ofzo. Dat is dan wel kleiner maar hoeveel ruimte heb je helemaal nodig in je uppie?
Bas

Berichtdoor awientjes » wo 16 mei 2007 08:32

Oja in mijn geval gaat het om 2 personen.

Ik snap trouwens dat een appartementje goedkoper is, maar ik zou graag toch wat luxe en ruimte willen, dus dan zit je al snel aan een huis wat dus prijziger is.

Verder zijn de uitstapjes juist voor mij een reden om op Curacao te gaan werken. Het is een ideale uitvalbasis voor uitstapjes naar de overige eilanden en de states.
awientjes

Berichtdoor Bas » wo 16 mei 2007 10:01

Vergeet Zuid Amerika niet. Peru is echt een aanrader bijvoorbeeld.

Maar die uitstapjes zijn zeker niet goedkoop dus daar moet je dan wel ruimte voor maken in je budget.
Bas

Berichtdoor Filipke » wo 16 mei 2007 15:14

Goedeavond/middag allemaal
Ben een nieuwe gast op het forum en zal mezelf ook eventjes voorstellen. Mijn naam is John 31 jaar en ik zal 3-9-2007 naar Curacao vertrekken. Heb mijn mijn huurwoning en baan per 1-9-2007 opgezegd en hoop op het eiland werk te vinden. Ben de laatste 6 jaar werkzaam geweest als adviseur bij een tussenpersoon in verzekeringen en hypotheken en hoop dat ik bij een bank of verzekeringskantoor kan werken. Heb al verschillende sollicitaties verstuurd, maar heb helaas nog geen bericht terug ontvangen. De kans is dus groot dat ik in de eerste instantie een baan in de horeca zal nemen n om vanuit daar verder te kijken. Woonruimte heb ik inmiddels geregeld,
Zo hebben jullie een beetje een indruk hoe de vork in de steel zit.

Nu heb ik verschillende inkomens voorbij zien komen, maar hebben jullie enig idee wat een baantje in de horeca oplevert.
En zijn er mischien mensen die me mischien verder kunnen helpen bij het zoeken voor een baan in de verzekeringen.

Mvg
John
Filipke

Berichtdoor Bas » wo 16 mei 2007 15:30

Hoi Filipke

Welkom op het forum.

Aan een baan zou ik je niet direkt kunnen helpen. Wel een tip. Bellen! Papier is enorm geduldig hier op Curaçao dus je kan nog heel lang wachten op een schriftelijke reactie. Dus pak die telefoon en bel er achteraan.
Bas

Berichtdoor TheoR » wo 16 mei 2007 16:30

Filipke, de gouden tip is boek een reis en ga een week of liever twee naar Curacao. Je maakt snel contact en je kunt van tevoren via internet of telefoon afspraken maken met bedrijven. Je zult zien als je een mail stuurt en kunt melden dat je van dan tot dan op het eiland bent de kans op een reactie en uitnodiging groot is. Althans dat is mijn ervaring, dat was in de IT. En als je daar bent en een beetje netwerkt heb je snel de juiste contacten.

Als je een baan in de verzekeringen zoekt kun je je eens aanmelden bij arbeidsbemiddelaars die zijn er een aantal en doen veel voor verzekeraars en banken die volgens mij regelmatig personeel zoeken. Denk dat je op de vacaturesites ook wel wat kunt vinden in die richting.

@awientjes, de huren liggen inderdaad erg hoog. Wij gaan ook eerst wel even huren maar vervolgens zo snel mogelijk kopen als we een beetje gesetteld zijn en weten waar we willen wonen.

Succes beiden!
TheoR

Berichtdoor Filipke » wo 16 mei 2007 16:38

Bedankt voor de reactie.
Ben nog maar een avond aktief op deze site maar merk nu al dat het een prettige manier van info uitwisselen is. 3-9 vertrek ik naar Curacao en zal me dan ook meteen gaan richten op het zoeken van een baan. Uiteraard ben ik hier ook al bezig met cv's sturen e.d. maar ter plekke werkt dit idd beter. Ook ik heb er vertrouwen in dat er wel een baan voorbij komt. Waar een wil is is een weg.
Ach af en toe moet je weleens in het diepe springen.
Filipke

Berichtdoor TheoR » wo 16 mei 2007 16:41

John ik zag in een ander topic dat je zelf ook al e.e.a. had gevonden bij het Antillenhuis. Dus lekker gaan, dat komt echt wel goed! Inderdaad soms moet je een risico(tje) nemen. Kijk werken kun je altijd desnoods eerst even in een andere richting zodat je rustig verder kunt zoeken. Het is wel prettig als je financieel wat achter de hand hebt in geval van nood.

Succes en wie weet zien we elkaar. Op 3-9 dan wonen wij daar ook net! Kunnen misschien een clubje oprichten van Curacao nono's of de ervaren rotten hier moeten een klasje Curacao voor dummy's starten :lol:
TheoR

Berichtdoor Isa » wo 30 mei 2007 17:39

Hallo Andy,

welkom op het forum. Het is zeker niet onmogelijk om een huis van 1000 ANG per maand te huren, maar het is wel zzzzuper moeilijk. Mede door de sterke euro profiteren de huiseigenaren om minimaal ANG. 1500 voor een klein huisje te vragen. Bij makelaars hoef je niet een aan te kloppen met zo'n budget, helaas.
Het is echt als je via-via (familie, collega's, kennissen) informeert dat je zo een redelijk betaalbare huurwoning kunt vinden. Schelpwijk is zeker leuk, vooral als je kinderen hebt.
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Jeroen » do 31 mei 2007 04:06

Ik weet dat PZ van het Eilandgebied weer andere bedragen hanteert, daar vallen de bedragen een stuk lager uit (helaas).

JJ
Jeroen

Berichtdoor Jeroen » do 31 mei 2007 05:26

Hee Andy,

Nou, ik wérk bij het eilandgebied dus ik weet wat ik elke maand uitgekeerd krijg. Ik heb geen zin om mijn salaris hier te vermelden maar je mag van mij aannemen dat ik weet waarover ik spreek. Of niet natuurlijk, mijn salaris zal er niet hoger om worden.

JJ
Jeroen

Berichtdoor Isa » do 31 mei 2007 06:42

@Jeroen - of je kunt natuurlijk met de posting van Andy naar je PZ lopen en eisen dat je netto meer uitgekeerd krijgt... :lol:
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Jeroen » do 31 mei 2007 07:42

Bedankt voor de tips mensen maar het gaat nu iets te veel over mijn salaris, daar zit ik niet op te wachten :-)

Terug naar het topic maar weer!

JJ
Jeroen

Berichtdoor Bas » do 31 mei 2007 07:48

Het verschil zal inderdaad te maken hebben met pensioenpremies.

Ik ben net gisteravond begonnen met het invullen van de belastingpapieren. Dat is een hele klus hier. Zal er eens een topic over openen.
Bas

Berichtdoor Jeroen » do 31 mei 2007 08:16

Andy, ik héb niet gezegd dat ik jouw gegevens betwijfel, ik heb alleen maar gezegd dat die gegevens volgens mij anders zijn voor ambtenaren van het EGC. De verklaring die Bas geeft kan mogelijk verklaren waarom onze bedragen zo afwijken van de bedragen die jij noemt. Daarmee is niet gezegd dat jouw gegevens niet op kunnen gaan voor alle andere bedrijfstakken op Curacao.

Misschien moeten we maar gewoon de conclusie trekken dat de bruto-netto verhouding verschilt tussen bedrijfsleven en overheid.

JJ
Jeroen

Berichtdoor Bas » do 31 mei 2007 09:11

De overheid op Curaçao kent inderdaad andere premies dan het bedrijfsleven.
Ik heb ooit voor DEZ een modelletje gemaakt waarin bruto-netto trajecten werden uitgerekend. Dit heeft een tijdje op hun homepage gestaan maar laatst kon ik het niet meer vinden.

Ik heb nog wel een oude versie. Als ik daarin kijk wat je van een salaris van 4500 per maand = 54000 per jaar (dus zonder vakantiegeld e.d.) overhoudt dan is dat bij de overheid beduidend minder omdat hier standaard pensioen wordt ingehouden.
Verder betalen ze in de markt ZV premie en in de overheid voor ZOG en garantiekaart. Die laatste premies zijn iets hoger.
Bas

Berichtdoor Efrenk » di 05 jun 2007 17:05

Herbie & Bianca schreef:Hoi, Kan iemand mij vertellen of je inmiddels al "Zware Brandaris shag" op Curacao kunt kopen :cry: ? Zoja wat kost 't? Of moet ik dit uit NL meenemen.

Stoppen met roken is veel beter

http://www.laperlafina.com
Efrenk
Lid van de club van 100

Berichtdoor Dretje » di 17 jul 2007 10:31

misschien wat aan de late kant maar mbt loonbelasting zie site van de belastingdienst www.belastingdienst.an
Dretje

Berichtdoor menno » zo 09 dec 2007 14:45

Hallo forumleden, ik ben Menno en wil even inhaken in dit topic. Ik ben namelijk net aangenomen bij het CBS van de Nederlandse Antillen op Curacao. Als net afgestudeerd demograaf ga ik hier mijn loopbaan beginnen als 'hoofdmedewerker bevolkingsstatistiek', dus als overheidsambtenaar.
Nou heb ik vorige week het verlossende telefoontje gehad dat ik ben aangenomen, maar er staat nog niks zwart-op-wit. Dus over het salaris kan ik nog onderhandelen is mij duidelijk gemaakt. Wat ik zou kunnen verdienen kon de meneer van het Antillenhuis met wie ik sollicitatiegesprek had mij niet duidelijk vertellen, maar hij liet 'ongeveer twee keer modaal' vallen. Na bestudering van dit topic heb ik meerdere keren het bedrag 3000NAF bruto gezien als modaal inkomen. Nou vraag ik me af of ik dan 6000NAF als voorstel kan doen, of is dit een volstrekt irreëel bedrag waarvoor ik hartelijk uitgelachen ga worden? Het lijkt mij vrij hoog...maar goed, bijna ieder startsalaris is voor mij al vrij hoog na wat schamele studentenjaren...
Op internet kan ik niks vinden over salariëring van overheidsambtenaren op de Antillen. Ik ben ook een volstrekt groentje op dit gebied dus ik hoop dat ik hier wat advies zou kunnen krijgen hierover. Misschien zijn er wat ervaringsdeskundigen te vinden op dit forum?

Bvd!
menno

Berichtdoor Marc » zo 09 dec 2007 15:27

Betse Menno,

Het CBS houdt e.e.a. aan gevens bij betreffende het wel en wee van de Antillen. Is het mischien bij je op gekomen dat zij ook de salarissen/loonkosten e.d. bijhouden.

Ik heb voor jou, bij je toekomstige werkgever, het twee-jaarlijks voortschrijdende gemiddelde loon gevonden voor het jaar 2006.

Doe er je voordeel mee.

http://www.central-bureau-of-statistics.an/labour/labour_h21.asp

Ayo.
Marc

Berichtdoor Isa » zo 09 dec 2007 16:00

Marc, wat goed van jou!

Je hebt gelijk, het zijn publieke gegevens, maar zie ze maar te vinden.
Dit is wel een goede uitgangspunt/indicatie van de salarissen, dus erg nuttig voor toekomstige immigranten.
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor TheoR » zo 09 dec 2007 16:04

Mooi! Dat zijn in ieder geval eerlijke cijfers waar iedereen wat mee kan.
TheoR

Berichtdoor lili » zo 09 dec 2007 16:10

3x hoera voor Marc!
Je kunt niet struikelen op je knieën
lili
Forum Hero

Berichtdoor menno » zo 09 dec 2007 17:04

:oops: lekker knullig van me... Dacht dat dit soort cijfers alleen per leeftijdscategorien, huishoudenssamenstelling, geslacht e.d. werden gepubliceerd. Gelukkig ga ik dan ook met de sociaal demografische statistieken aan de slag ipv de economische statistieken.

Het is overigens een gemiddeld loon in de tabel wat aangeeft wat overheidsambtenaren met z'n allen gemiddeld verdienen, maar wat nog steeds geen indicatie geeft wat je in een bepaalde functie, met een bepaald opleidingsniveau en een bepaald aantal arbeidsjaren kunt verdienen. Mocht iemand daar iets zinnigs over kunnen zeggen; graag!

In ieder geval bedankt voor de info Marc!
menno

Berichtdoor Isa » zo 09 dec 2007 17:26

menno schreef:
Het is overigens een gemiddeld loon in de tabel wat aangeeft wat overheidsambtenaren met z'n allen gemiddeld verdienen, maar wat nog steeds geen indicatie geeft wat je in een bepaalde functie, met een bepaald opleidingsniveau en een bepaald aantal arbeidsjaren kunt verdienen. Mocht iemand daar iets zinnigs over kunnen zeggen; graag!

Dit is zeer persoonlijk, Menno, en eerlijk gezegd geloof ik niet dat zo'n uitgebreid tabel bestaat.
Je salaris bepalen gaat ook niet zomaar via een forum, dat is geheel aan jou en je werkgever.

Je hebt nu de globale gegevens, als je even kijkt wat je evt. maandelijkse kosten zijn en je kunt vinden in een bedrag dat niet absurd hoog ligt (3 x een "Professional" salaris b.v.) dan zal het niet moeilijk onderhandelen zijn. Zijn er ook secundaire arbeidsvoorwaarden zoals lease-auto, (gedeeltijk) betaling van je huurhuis, e.d.?

In elk geval - gefeliciteerd met je baan op Curaçao, veel succes en veel plezier!
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor menno » ma 10 dec 2007 04:48

Bedankt Isa!

Het is inderdaad nogal persoonlijk zoiets en ik snap dat je niet via een forum zoiets kan bepalen, maar ik was gewoon op zoek naar een beetje een redelijke schatting voorzover dat mogelijk is. Met de informatie die jullie me hebben gegeven op dit forum moet ik er wel uitkomen denk ik.

Ik zal je tip opvolgen en proberen in te schatten wat de maandelijkse kosten zullen zijn. Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden moet ik nog exact uitzoeken. Verhuiskosten, vliegticket en maximaal twee maanden huisvesting in een hotel worden iig betaald. Lease-auto helaas niet.

Ik zal de rest van dit forum ook nog eens beter bekijken, want er staat volgens mij een hoop praktische informatie op mbt emigreren: goed initiatief!

Nogmaals dank en wellicht tot ziens!
menno

Berichtdoor lili » wo 12 dec 2007 07:52

Volgens mij moet dat wel kunnen, Fizzl, met een huurhuis van rond de 1500/1700 gulden (max, denk ik) houd je nog iets minder dan 3000 gulden over om te leven (levensmiddelen, water, licht, vertier, vervoer (benzine),etc.). Nogmaals, het is echt persoonsgebonden; de een vind het te krap, de ander kan er prima mee rondkomen. Hangt er weer vanaf wat je bestedingspatroon is/wordt..
Succes met wikken en wegen!
Je kunt niet struikelen op je knieën
lili
Forum Hero

Berichtdoor Bas » wo 12 dec 2007 08:00

Dan ga je er wel van uit dat het 4500 netto is Lili. Als het dat niet is kan het wel krap zijn. Al scheelt een leaseauto wel veel geld.
Bas

Berichtdoor TheoR » wo 12 dec 2007 08:03

Ik neem aan dat dit bruto is? Dan hou je zo'n 3500 netto over. Dat is zeker niet royaal voor een gezin van 3 personen. Het scheelt dat je geen autokosten hebt, hoewel ik me afvraag of ze hier ook bijtelling kennen voor leaseauto's? Dan moet je dat ook verrekenen, in NL was dat altijd een grote kostenpost. Hier zijn niet zoveel leaseauto's dus misschien is het wat gunstiger gesteld met de regels :wink:.

Netto moet je wel van rond kunnen komen lijkt me, als je geen al te gekke dingen doet. Maar zoals Lili al schrijft is het natuurlijk heel persoonlijk wat je nodig hebt iedere maand.
TheoR

Volgende
Forum Statistieken