Alles over wonen op Curaçao en het emigreren naar het eiland. Ontmoet hier andere bewoners en (potentiële) emigranten.

Verklaring van Rechtswege zonder werk

Berichtdoor Tim » di 04 maart 2008 17:16

Er is al veel geschreven over de verklaring van rechtswege die door veel Nederlanders wordt aangevraagd. Ik wil hem ook aanvragen alleen weet ik niet of ik in aanmerking kom. Ik wil de verklaring eigenlijk al vanuit Nederland regelen maar hierbij moet ik mijn toekomstige werk opgeven. Dit wil ik echter pas op Curacao zelf gaan zoeken en ik ben geen stagiar. Is het dan alsnog mogelijk om de verklaring te bemachtigen? En mag je als Nederlander werken zonder deze verklaring (voor een periode van minder dan 6 maanden dan)?
Tim

Re: Verklaring van Rechtswege zonder werk

Berichtdoor Isa » di 04 maart 2008 17:19

Tim schreef:Er is al veel geschreven over de verklaring van rechtswege die door veel Nederlanders wordt aangevraagd. Ik wil hem ook aanvragen alleen weet ik niet of ik in aanmerking kom. Ik wil de verklaring eigenlijk al vanuit Nederland regelen maar hierbij moet ik mijn toekomstige werk opgeven. Dit wil ik echter pas op Curacao zelf gaan zoeken en ik ben geen stagiar. Is het dan alsnog mogelijk om de verklaring te bemachtigen? En mag je als Nederlander werken zonder deze verklaring (voor een periode van minder dan 6 maanden dan)?

Hallo Tim, welkom op het forum. Antwoord op je vraag: nee, dat kan niet (aanvragen zonder werk of zonder getrouwd te zijn met iemand met werk).
Je mag hier 6 maanden blijven, officieel mag je niet werken maar velen doen het. Dus ik zou zeggen, kom als toerist, solliciteer als een gek en ga dan pas je Verklaring van Rechtswege aanvragen....
Good people dream things...
Outstanding people accomplish them...
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Tim » di 04 maart 2008 17:22

Doen de werkgevers er dan niet moeilijk over als je bij hen wil soliciteren zonder verklaring?
Tim

Berichtdoor Isa » di 04 maart 2008 17:28

Tim schreef:Doen de werkgevers er dan niet moeilijk over als je bij hen wil soliciteren zonder verklaring?

Nee, want weer komt het geval van kip/ei bij kijken.... Ik geloof echt dat de meesten eerst een baan zoeken en dan pas op jacht gaan naar die verklaring. Others, hebben jullie een andere ervaring?
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Tim » di 04 maart 2008 17:32

Ok en dan dus gewoon bij de douane op het vliegveld zeggen dat je op vakantie bent?
Tim

Berichtdoor Isa » di 04 maart 2008 17:36

Tim schreef:Ok en dan dus gewoon bij de douane op het vliegveld zeggen dat je op vakantie bent?

ALTIJD!!
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Lagunisol » di 04 maart 2008 17:38

Tim schreef:Ok en dan dus gewoon bij de douane op het vliegveld zeggen dat je op vakantie bent?

Ja, dan heb je geen problemen. Een retourticket is wel aan te bevelen maar wordt meestal niet naar gevraagd.

Zeg je dat je komt werken wel, een retourticket kun je dan ev.t nog redden.
Lagunisol

Berichtdoor eric » ma 10 maart 2008 10:45

Je kunt "gewoon" een van rechtswege verklaring aanvragen zonder werk.
Hiervoor moet je wel aan kunnen tonen dat je jezelf kan onderhouden voor een jaar en je over woonruimte beschikt.
eric
Stamgast

Berichtdoor Gart » ma 10 maart 2008 10:59

Wij zijn in 2006 naar Curacao gekomen zonder baan en woning. Om mijn verklaring van rechtswege aan te kunnen vragen had ik een bewijs nodig dat ik in mijn eigen onderhoud kan voorzien. Ik dacht dat de richtlijn 1700 ANG per maand per (volwassen) familielid was. Dus in mijn geval (ik en mijn vrouw) ANG 40800 wat toendertijd nog ongeveer 17.500 Euro was. Nu is het rond de 16.000.

Ik heb mijn bank (rabo) gevraagd of zij een afschrift wilden stempelen. Ze hebben toen een printscreen van hun interne systeem gemaakt, stempeltje erop en voila. Samen met mijn papieren, waarbij ik aangevinkt heb dat ik kwam rentenieren, ingeleverd bij Dos Mundos en ik heb ondertussen mijn verklaring binnen.

Als adres heb ik gewoon het adres van een goede vriend van mij gebruikt, was geen probleem. Verder is het geen noodzaak dat je ook echt over dat geld beschikt. Je kunt het even "lenen" tot je dat afschrift binnen hebt en dan stort je het weer terug.
Gart
Stamgast

Berichtdoor TheoR » ma 10 maart 2008 11:06

Die regel is er niet voor niks dus denk er wel aan dat je ook daadwerkelijk ergens van moeten kunnen leven :roll:.
TheoR

Berichtdoor Ellen » ma 10 maart 2008 18:27

@Gart,
Wij zijn ook van plan om de verklaring van rechtswege aan de hand van ons bank-saldo aan te vragen, tenzij 1 van ons toch nog voor juni een vaste aanstelling weet te regelen. Maar zoals het er nu uitziet, gaan we beide freelance werken. 8)
Het doet mij dus goed om nu eens van iemand persoonlijk te horen dat het zo te doen is. :D
Wat is in jouw ogen hierbij dan de meerwaarde van Dos Mundos ?
Gaande weg kregen wij het idee dat het regelwerk ook wel zelf te behappen is. :roll:

Groets,
Ellen
Ellen

Berichtdoor Marc » ma 10 maart 2008 18:41

Gaande weg kregen wij het idee dat het regelwerk ook wel zelf te behappen is.

Laten doen is mijn advies.

Marc
Marc

Berichtdoor Jocé » ma 10 maart 2008 20:59

Ik ben het helemaal met Jaap eens: het aanvragen van een verklaring van Rechtswege stelt te weinig voor om er per gezin 1500 Naf voor neer te leggen.
Gart is wel met Dos Mundos in zee gegaan, omdat hij eerst alleen naar Curacao is gegaan, een bedrijf wilde opstarten en meteen veel op reis moest. Ik kon het helaas ook niet doen, omdat ik in Nederland aan het herstellen was van de bevalling van onze eerste dochter en de hele verhuizing daar regelde. Voor mijn tweede dochter, die ook in Nederland is geboren, vroeg Dos Mundos weer 1500 Naf. :twisted:
Ik ben echt heel erg blij dat ik het niet heb gedaan. Het kost je slechts een paar middagen. Zie ook het juiste topic.

Kortom: als je een paar middagen vrij kunt maken: zelf doen!
Jocé

Berichtdoor Bas » di 11 maart 2008 08:10

Ik sluit me bij Jaap en Jocé aan. Alleen laten doen als je geld teveel en tijd te weinig hebt.
Het blijft Curaçao hè, heel omslachtig maar niet ingewikkeld 8)
Bas

Berichtdoor TheoR » di 11 maart 2008 08:19

Het stelt helemaal niks voor als je maar de juiste documenten meeneemt uit Nederland. Dan moet je 2 keer lang wachten bij emigratie; bij de aanvraag en bij het ophalen. Nou met die 2 ochtendjes wachten verdien je 1500 gulden dus dat is wel de moeite waard.

Als je werkgever het betaalt is het natuurlijk ideaal maar anders zou ik het ook altijd zelf doen. Bovendien mis je wel een van de leuke dingen van emigreren naar Curacao, het bezoek aan emigratie. En je bent niet echt geemigreerd als je daar niet geweest bent :P
TheoR

Berichtdoor Ellen » di 11 maart 2008 16:05

JaapB, Jocé, Bas en TheoR,
Dank voor jullie ondersteunende reacties! Je kan hier In Nederland met alle informatie die voorhanden is uiteindelijk wel conclusies trekken, maar een beetje bevestiging kan nooit kwaad :)

Marc,
Heb je je huis al verkocht? :lol: :roll: :wink:

Groets,
Ellen
Ellen

Berichtdoor Marc » di 11 maart 2008 19:03

Daarom, laat het regelen als je nog in Nederland zit

Marc
Marc

Berichtdoor TheoR » di 11 maart 2008 20:52

Dan heeft hij zich niet zo best voorbereid want er staat overal dat je eerst een rechtswege verklaring moet hebben voordat je je in kunt schrijven. Pas na inschrijving kun je een BB-10 formulier ophalen. Is ook logisch want ze moeten je eerst toelaten voordat je je in kunt schrijven.

Desondanks is het geen enkel probleem om je container in te klaren. Je betaald dan een borg, kostte ons 2000 gulden en die krijg je later weer terug met het BB-10 formulier. Als je het door een verhuisbedrijf laat doen heb je er geen rompslomp aan behalve dat je even die borg moet gaan storten op de rekening van de douane.
TheoR

Berichtdoor Bas » wo 12 maart 2008 07:32

Volgens mij heeft Marc aandelen in Dos Mundos....
Bas

Berichtdoor Doedel » wo 03 sep 2008 13:31

Ik krijg net een mailtje dat mijn container in het land is!!! Woehoe! Eindelijk!!! Ik ben de 4 muren van mijn huis nu wel beu, er mag wel een kastje ofzo voor komen te staan :wink:

Mara zo'n BB10 formulier heb ik dus ook nodig. Kan ik dat meteen bij met ID nummer/sedula krijgen? Dus in Punda? Of moet dit bij Kranchi in Otrobanda?

Ik ben namelijk al 3x in Punda geweest bij Emigratie, en ze hebben een leuk grapje met me uitgehaald. Wat zullen ze er een lol om gehad hebben. Ik hoop dta mijn baas ook mee kan lachen (al die dagen vrij vragen...) Ze waren me vergeten te vertellen dat ik een nummertje moest halen bij zo'n rondlopende politieman.... Erg vaag allemaal. In ieder geval ik sta op delijst voor een nummertje morgenvroeg. Duim voor me, dat ik straks mn sedula/id nummer enzo heb!

Nu zou het dus fijn zijn als ik meteen ook zo'n BB10 formulier kan meekrijgen. Weet iemand of dat daar te krijgen is, of gaat daar ook weer een tijd overheen???

Ayooo
Doedel

Berichtdoor Isa » wo 03 sep 2008 13:54

Doedel, helaas heb ik slecht nieuws --- je kunt alleen bij Kranshi Otrobanda een BB-10 formulier ophalen. Dit kan ook alleen als al je papieren (verklaring van rechtswege, enz) gereed zijn.
Ik ken echter een geval dat iemand een BB-10 formulier heeft gekregen met alleen de aanvraag van haar verklaring van rechtswege (ik denk dat dit een uitzondering is).

Om je container sneller te kunnen lossen, kun je ook een borg betalen aan de douane en na het verkrijgen van je BB-10 kun je je borg terugkrijgen. Succes!
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Kahuna » wo 03 sep 2008 14:22

Beste Mensen,
Zoals Isa als schrijft (en ze heeft altijd gelijk) moet je eerst een van Rechtswege Verklaring hebben en dan pas kun je een BB10 formulier aanvragen bij Kranshi.
Ik had de pech dat mijn aanvraag bij het kantoor van de gezaghebber was zoekgeraakt.
Gelukkig had ik van alles kopieën.
Mijn container stond al in de haven, er was dus spoed nodig.
Ik ben direct naar het kantoor van de gezaghebber gegaan en heb daar een paar Dames eens lief aangekeken.
Zij hebben voor mij de immigratiedienst gebeld voor een versnelde behandeling.
Twee dagen later was mijn Verklaring in orde.
Zoals je ziet is het verstandigste wat je op Curacao moet doen: Altijd alle Dames lief aankijkenen lles wordt voor je geregeld.

Vriendelijke Groet, Rudi
Kahuna

Berichtdoor Doedel » wo 03 sep 2008 16:48

De van rechtswege verklaring heb ik toch in moeten leveren bij de aanvraag van mijn sedula/ID nummer? Daar heb ik nog wel een kopietje van. En als ik morgenvroeg dus mijn sedula in ontvangst mag nemen, woehoe, dan kan ik dus gewoon naar Kranshi!
Ik zie het allemaal heel zonnig in.... of ben ik nu weer lekker naief???
Thnx voor jullie antwoorden. Ik denk dat er een boekje moet komen welke stappen je achter elkaar moet maken om alles in orde tekrijgen. Met gebruiksaanwijzing van de dames en heren van Kranchie, postkantoor enz....! Gat in de markt! ant praktisch Curacao is zo praktisch nog niet, haha.
Doedel

Berichtdoor Isa » wo 03 sep 2008 18:41

Oke, Doedel, nu komen we ergens.... DUS, je hebt WEL je verklaring van rechtswege??? Je hebt die afgehaald en je hebt je ook ingeschreven bij Kranshi??

Zo ja, kun je meteen 1) je sedula morgen laten maken (gebeurt ter plekke, niks afhalen) en 2) bij een andere balie je BB-10 formulier aanvragen. Niet schrikken als ze zeggen dat je het formulier enkele dagen later moet komen halen. Wat Kahuna schreef -- kijk heel lief of je het dezelfde dag nog kunt afhalen (en wel vermelden dat je container al op het eiland is). Succes!
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Doedel » do 04 sep 2008 18:53

Woehoe!!! It's my lucky day. Ik denk dat ik vandaga bij elke robbie's lotterie een kaartje moet gaan kopen....

Ik had dus nog geen van rechtswege verklaring. Daar moest ik steeds zo lang op wachten, en werd ik steeds zonder iets weernaar huis gestuurd. Vandaag was het ooknog even spannend, want ik had geen bewijs van aanvraag mee naar huis gekregen en die moet je weer inleveren als je het komt ophalen.... Ik heb inderdaad mijn allerliefste glimlach opgezet en ik kreeg toch een nummertje. Toen ging het snel.

Ik ging natuurlijk toch het lot tarten door meteen door te lopen naar Kranchi om me in te schrijven. Maar 5 wachtenden voor me!!! Daar kan punda nog wat van leren, haha. Daar vroeg ik meteen ook aan de meneer die me in schreef of ik een BB10 formulier kon krijgen. Hiervoor moest ik eigenlijk een nieuw nummertje krijgen, maar hij ging wel even kijken.... En jawel hoor. Ik kreeg het formulier!!! En een vette knipoog.

Toen ben ik meteen nog even langs de mensen van de container gegaan. En ook dat is nu geregeld! Helemaal super dus!
Over een dikke week heb ik al mijn spulletjes weer!
Heel erg bedankt voor jullie hulp!
Groetjes, Loes
Doedel

Berichtdoor Isa » vr 05 sep 2008 06:11

Hopi bon. Loes! Top!

Dan moet jij wel een hele mooie vrouw zijn!! :lol:
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor helen1987 » di 23 sep 2008 15:37

Ik heb ook een vraag over dit onderwerp:

Ik kom het land in om stage te lopen, maar wel met de bedoeling daarna gelijk te blijven. Mijn partner heeft een baan en we gaan samen.
Mijn plan was eigelijk om een enkel ticket te nemen, met een stage contract het land in en daar ondertussen/na stage werk zoeken.
Nu mijn vraag wat kan ik het beste doen. Ik heb gelezen dat je als je met een stage contract komt een retourticket moet hebben, omdat ze met een enkel raar opkijken en vraag gaan stellen. Mijn idee was hierna om een retourticket te nemen, met een stage contract het land in te gaan. En daar zodra ik een baan en alle vergunningen heb geregeld mijn terugreis te annuleren of de datum naar later te verplaatsen om fam. in NL een keer op te zoeken. Is dit een goede/legale oplossging?

Als je eenmaal alles hebt geregeld kan je toch zo het land in en uit om voor een paar weken op vakantie te gaan naar NL?

Ik lees op dit forum ook dat je een verklaring van rechtswege aan de hand van je bank-saldo aan kan vragen, in hoeverre zou dit voor mij een juiste oplossing kunnen zijn? Zou ik dan wel met een enkel ticket, een bankafschrift (of wat ervoor nodig is van de bank) het land in kunnen? Daar gewoon stage lopen en werk enz. regelen.

Groetjes, Helen
helen1987

Berichtdoor TheoR » di 23 sep 2008 16:14

Beste Helen, maak het jezelf niet te moeilijk en kom gewoon op "vakantie". Dan heb je een half jaar de tijd. Heb je dan nog geen werk dan ga je gewoon even van het eiland af en kom je terug voor het volgende half jaar. Een stagecontract is overigens geen ticket om curacao in te komen, je mag nl niet werken zonder verblijfsvergunning en stage is werk. Ik weet niet wat je stageburo adviseert, daar zou je ook even kunnen informeren. Het is heel krom, maar zo gaat dat hier.

Retourticket niet gebruiken, enkele reis was altijd nagenoeg even duur dus wat maakt het uit. Tenminste als je retour binnen 4 weken is dacht ik, anders wordt je ticket duurder.
TheoR

Berichtdoor nylos » ma 29 sep 2008 12:03

TheoR schreef:Tenminste als je retour binnen 4 weken is dacht ik, anders wordt je ticket duurder.

Behalve bij Martinair
nylos

Forum Statistieken