Gaat het over Curaçao en past het niet ergens anders? Hier kan je je onderwerp zeker kwijt!

Stekkers/Voltages op Curacao

Berichtdoor Marinke » zo 13 jan 2008 16:26

Als ik het goed begrepen is, komt er op de meeste plekken op Curacao 110 V uit te muur, en op sommige 220.
Heb je dan wel overal van die platte stekker stopcontacten (klopt deze zin nog...vast niet maar je weet wat ik bedoel)?

Hoe hebben jullie dat gedaan, met elektrische apparaten uit Nederland? Ik heb net even gecheckt, en gelukkig kan het merendeel ook op 110, maar dan moet je dus wel allemaal van die adapters hebben?
Marinke

Berichtdoor Lagunisol » zo 13 jan 2008 16:52

JaapB schreef:Nou, Marinke, de stopcontacten (wandcontactdozen of wcd's) die 127V (er is hier vrijwel geen 110V) beschikbaar stellen hebben 2 platte pootjes. De 220V wcd's zijn hetzelfde als in Nederland en hier passen de stekkers in met de ronde pootjes. In principe is er dus een scheiding tussen de verschillende voltages d.m.v. de wcd's en kan je geen fouten maken.

Die 220V vind je ook op zijn chinees, dus plat maar dan horizontaal! En adapters hiervoor kosten ruim 20 naffels bij Kooyman.
Lagunisol

Berichtdoor Marc » zo 13 jan 2008 18:09

en gelukkig kan het merendeel ook op 110, maar dan moet je dus wel allemaal van die adapters hebben?

als je nederlands apparaat ook op 110 draait hoef je alleen de stekker te verwisselen en het apparaat op 110 volt te zetten (zit ergens een switch).

Marc
Marc

Berichtdoor TheoR » zo 13 jan 2008 22:46

Nou Marinke, wat ze hier ook schrijven, laat je niet afschrikken want het is allemaal heel simpel. Als je 220v in huis hebt met de Amerikaanse stekkers (volgens de bouwer van ons huis komt het juist veel voor, ons huis zit er in ieder geval deels vol mee) dan koop je simpelweg een verloopstekker voor je Nederlandse apparatuur en klaar ben je. Neem uit NL een paar stekkerdozen mee dat scheelt je een aantal verloopstekkers kopen want die zijn dus vrij prijzig als je een goede wil. Je hoeft dus geen stekkers te gaan verwisselen of dat soort geknoei. Ga je dan ooit weer eens naar NL dan zit je daar weer met die verkeerde stekkers.

Heb je geen 220v in je huis dan is er ook niks aan de hand. Koop voor de apparatuur die echt 220v nodig heeft simpelweg een transformator en die maakt 220v voor je. Beter nog is een regulator die zorgt er ook voor dat je continue 220v hebt omdat de spanning hier niet constant is, voor computers en dat soort apparatuur is dat wel aan te raden.

Verder kan de meeste moderne apparatuur ook op 110v werken. Laptops, telefoonladers en dat soort spul doet het meestal wel. Daar koop je dan een verloopstekkertje voor zodat ze in de Curacaose stopcontacten passen.

Het is even wat geknoei met verloopstekkers in het begin, afhankelijk van de situatie, maar je kunt alles aansluiten en het werkt prima.
TheoR

Berichtdoor Jeroen » ma 14 jan 2008 00:26

Eens met het verhaal van TheoR, alleen wel even dit over transformators. Ze kunnen heeel erg prijzig zijn. Een transformator voor een wasmachine kost bijvorbeeld 275 gulden, soms loont het dus om je spullen in Nederland te verkopen en dan hier wat nieuws te kopen...

JJ
Jeroen

Berichtdoor Marinke » ma 14 jan 2008 04:50

Nou bedankt voor jullie uitbreidde uitleg aan deze niet zo heel erg technische dame... :lol:

Ik heb al gekeken naar zo'n transformator, kan ze hier niet echt in overvloeden vinden, en goedkoop zijn ze ook niet echt geloof ik. Maar goed, een paar van die verloop stekkers kost niet, meenemen dus.
Marinke

Berichtdoor TheoR » ma 14 jan 2008 18:03

Die transformators moet je hier kopen aangezien er een Curacaose stekker aan moet zitten, anders heb je er nog niks aan. Afhankelijk van het aantal watt dat je nodig hebt kunnen ze zoals Jeroen schrijft wel prijzig zijn. Het ligt eraan wat je er allemaal op aan gaat sluiten. Een regulator zal ook afslaan als er teveel watt wordt gevraagd, wel de veiligste oplossing en beter voor je apparatuur. Reken op een kleine 200 gulden voor 2500 watt, ik weet niet meer precies wat die van ons kostte.
TheoR

Berichtdoor Lagunisol » ma 14 jan 2008 21:47

TheoR schreef:Die transformators moet je hier kopen aangezien er een Curacaose stekker aan moet zitten, anders heb je er nog niks aan. Afhankelijk van het aantal watt dat je nodig hebt kunnen ze zoals Jeroen schrijft wel prijzig zijn. Het ligt eraan wat je er allemaal op aan gaat sluiten. Een regulator zal ook afslaan als er teveel watt wordt gevraagd, wel de veiligste oplossing en beter voor je apparatuur. Reken op een kleine 200 gulden voor 2500 watt, ik weet niet meer precies wat die van ons kostte.

Hoi Theo,

Ik heb nu zowel 220V als 110V maar in mijn nieuwe huis komt voorlopig alleen 220V. WAt kan ik het beste doen met 110V apparatuur (niet aansluiten natuurlijk)?
Lagunisol

Berichtdoor lili » ma 14 jan 2008 21:50

Adverteren in ViaVia.
Je kunt niet struikelen op je knieën
lili
Forum Hero

Berichtdoor TheoR » ma 14 jan 2008 22:08

Hoi Lagunisol,

Ik zou ook het liefste alleen 220v hebben en al die 110 rommel eruit gooien. De eerste stofzuiger is al kapot, we gebruiken nu de Nederlandse op 220v en die blijft het prima doen :wink:

Men zegt dat je met een trafo ook 110v kunt maken voor je bestaande apparatuur, heb er geen ervaring mee maar klinkt wel logisch.
TheoR

Berichtdoor Miranda » di 15 jan 2008 10:03

Klopt Theo, in ons gastenhuis hebben we overal 220 aangelegd maar hier een 110 koelkast gekocht. Trafo ertussen die je instelt van 220 naar 110 en klaar is Kees.
Miranda
Fitness Queen

Berichtdoor Klaus » di 15 jan 2008 10:37

Wat kan ik er aan het best doen met de elektronische apparaten zoals notebook ezv., loopt het goed met adapter? Kan men zo'n adapter aan het best op Curacao kopen of beter in NL?
Klaus

Berichtdoor Jeroen » di 15 jan 2008 10:54

Waarom is 110 rommel Theo? Ik zie eigenlijk geen verschil...

JJ
Jeroen

Berichtdoor Toine » di 15 jan 2008 13:29

ik denk dat het wijs is om ff op de site van henk pasman te kijken
STROOM, HOE EN WAT
http://www.henkpasman.com
de trafo dient er bij USA spullen voor om de spanning te verlagen ivm
het verschil 50/60 Hz.
Anders is je USA ijskast ook geen lang leven beschoren

Toine
Toine

Berichtdoor TheoR » di 15 jan 2008 21:45

Jeroen schreef:Waarom is 110 rommel Theo? Ik zie eigenlijk geen verschil...

JJ

Ik heb me door een andere forummer eens laten vertellen dat 110v apparatuur zwakker is en minder lang mee gaat. Vooral omdat 110v in Curacao geen 110v is maar schommelt tussen 110 en 130 volt.

Deze wijsheden blijken ook allemaal te kloppen aangezien onze regulator dat netjes aangeeft. Verder hebben we een magnetron op 110v die er nog weleens voor zorgt dat de stop uitslaat als we 'm aanzetten en hadden we een stofzuiger op 110v die na amper 2 maanden de geest gaf.
TheoR

Berichtdoor Lagunisol » di 15 jan 2008 22:09

TheoR schreef:
Jeroen schreef:Waarom is 110 rommel Theo? Ik zie eigenlijk geen verschil...

JJ

Ik heb me door een andere forummer eens laten vertellen dat 110v apparatuur zwakker is en minder lang mee gaat. Vooral omdat 110v in Curacao geen 110v is maar schommelt tussen 110 en 130 volt.

Deze wijsheden blijken ook allemaal te kloppen aangezien onze regulator dat netjes aangeeft. Verder hebben we een magnetron op 110v die er nog weleens voor zorgt dat de stop uitslaat als we 'm aanzetten en hadden we een stofzuiger op 110v die na amper 2 maanden de geest gaf.

110v of 127v verbruikt meer stroom toch?
Lagunisol

Berichtdoor Marinke » zo 20 jan 2008 15:51

Sorry om jullie nog eens lastig te vallen... Maar nog 1 vraag over dit onderwerp. Ik zoek op internet welke stekker er op Curacao nou gebruikt wordt en ik vind steeds andere antwoorden :s

Volgens wikipedia is het deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Netstekker
Waar dan dit plaatje bij zou passen: http://www.mcc-cables.com/images/jpegs/nema1-15.jpg

Klopt dit? Want op andere sites staat dat het deze zou zijn: http://www.emigreren-canada.nl/afbeeldi ... ekker1.GIF

Alvast bedankt!
Marinke

Berichtdoor Marc » zo 20 jan 2008 15:58

Beide zijn goed (voor 110 volt), 3 pinnen is met aarde, 2 pinnen zonder.
2 pinnen past altijd, 3 pinnen alleen in een geaard stopcontact.

Marc
Marc

Berichtdoor Marinke » zo 20 jan 2008 16:08

Marc schreef:Beide zijn goed (voor 110 volt), 3 pinnen is met aarde, 2 pinnen zonder.
2 pinnen past altijd, 3 pinnen alleen in een geaard stopcontact.

Marc

Dank je Mark!
Marinke

Forum Statistieken