Alles over de economische binding met het eiland. Werk, stages en andere zakelijke aangelegenheden.

Wat is een modaal inkomen

Berichtdoor Bloem » zo 08 jul 2007 11:33

Hallo,

Wie kan ons vertellen wat een modaal inkomen op Curacao in NAF is .

Is er een soort salaris wijzer?

Alvast bedankt.
Bloem

Berichtdoor Dretje » ma 23 jul 2007 15:01

Ik heb recentelijk gesolliciteerd bij een bedrijf en kreeg te horen dat NAF 300 0 een zeer goed salaris is op Curaçao(?). Volgens mij kan je hiervan nooit een gezin onderhouden. Als je dit omzet naar euro's dan kom je net boven sociaal minimum in Nederland. Als dit inderdaad een "goed" salaris is dan begrijp ik waarom de afgestudeerde Antillianen niet staan te springen om terug te gaan.
Dretje

Berichtdoor Bauke » ma 23 jul 2007 15:27

Huisprijzen en huurprijzen zijn daar extreem laag. Dat scheelt toch flink in de maandelijkse lasten.

Het verschilt natuurlijk ook waar en in welk sector je solliciteert. Bij de internationale ICT bedrijven die een vesting in Curacao hebben kun je als zijnde softwareontwikkelaar op HBO niveau makkelijk minimaal 5000NAF verdienen, oplopend tot 6000NAF, afhankelijk van de leeftijd en ervaring.

Ons is ook verteld dat 3000NAF inderdaad 'modaal' is. Ik heb ergens gelezen (dit forum?) dat minimum levensonderhoud voor een stel netto zo'n 1500NAF is en voor elk kind kun je 250NAF bijtellen. Daarboven is luxe.
Laatst bijgewerkt door Bauke op ma 23 jul 2007 15:31, in totaal 2 keer bewerkt.
Bauke
Stamgast

Berichtdoor TheoR » ma 23 jul 2007 15:29

Hoi Dretje, het is al eens besproken hier maar de kosten liggen ook lager (zou je even moeten zoeken in de eerdere topics). Je zou grofweg kunnen zeggen dat 1 NAF = 1 euro als je kijkt naar de verhouding tussen inkomsten en uitgaven. Wij moeten het ook nog zien hoor maar na een paar keer op Curaçao geweest te zijn zegt m'n gevoel dat dit wel in grote lijnen kan kloppen.

Dus dan zou 3000 NAF een redelijk salaris moeten zijn.

Huurprijzen zijn hoog is onze ervaring als je kijkt naar kosten/baten, zeker niet extreem laag, dat kan ik echt niet plaatsen. Een huis kopen daarintegen is weer wel interessant hoewel de prijzen momenteel aardig aan het stijgen zijn.
Laatst bijgewerkt door TheoR op ma 23 jul 2007 15:33, in totaal 1 keer bewerkt.
TheoR

Berichtdoor Bauke » ma 23 jul 2007 15:33

TheoR schreef:Huurprijzen zijn hoog is onze ervaring als je kijkt naar kosten/baten, zeker niet extreem laag dat zal je tegenvallen.
Verhoudingsgewijs dan, hé. Daarbij moet je ook denken aan een 'gewone' woonhuis in een stad en niet direct aan een appartement in een resort aan zee met een zwembad ofzo :)
Bauke
Stamgast

Berichtdoor TheoR » ma 23 jul 2007 15:36

Ja je kunt overal heel goedkoop huren maar dan moet je ook niet vragen waar je terecht komt. Ik wil niemand beledigen natuurlijk maar je wilt toch ook een beetje leuk wonen en niet midden in Otrobanda of onder de rook van de Isla.

Als je kijkt naar de huurprijzen dan betaal je voor een beetje normale woning toch ook snel zo'n beetje 1500 NAF, dat noem ik nou niet extreem goedkoop, toch? Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent :lol:
TheoR

Berichtdoor Bauke » ma 23 jul 2007 15:38

TheoR schreef:Als je kijkt naar de huurprijzen dan betaal je voor een beetje normale woning toch ook snel zo'n beetje 1500 NAF, dat noem ik nou niet extreem goedkoop, toch? Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent :lol:
Precies. Een beetje eengezinswoning in de randstad kost al gauw 1500 euro aan huur, all-inclusive. En da's méér dan 2x duurder ;)
Bauke
Stamgast

Berichtdoor TheoR » ma 23 jul 2007 15:45

Ja de randstad... dan heb ik dus een ander uitgangspunt 8). Denk dat je hier in het zuid-oosten voor een gemiddelde tussenwoning 600 euro betaald (en dan komen er geen vliegtuigen over). Kan me overigens niet voorstellen dat een gemiddelde huurprijs daar 1500 euro is?

Terug naar Curacao, als je de vergelijking trekt met het salaris van 3000 NAF vind ik een huur van 1500 NAF eerder extreem hoog.
TheoR

Berichtdoor Bas » ma 23 jul 2007 15:55

Moeilijk te beantwoorden vraag. Het modale inkomen is het inkomen dat de meeste mensen verdienen. Dus niet het gemiddelde inkomen!

Laten we beginnen met de ondergrens: het bruto minimum maandloon is iets meer dan 1000 gulden. Dat is een gegeven.

Uit cijfers van het CBS voor 2001 kan ik opmaken dat de meeste mensen rondkomen van een maandinkomen van 1500 NAf bruto. Het gemiddelde inkomen bereken ik echter met andere cijfers op ergens tussen de 3000 en 4000 NAf.

Bij beide cijfers heb ik zo mijn twijfels over eventuele meetfouten in de statistieken.

De inkomensverdeling op Curaçao is een stuk schever dan in Nederland. Grofweg kan je zeggen dat de onderkant van de arbeidsmarkt beloond wordt met iets meer dan op Caribisch niveau en de bovenkant op iets minder dan Europees niveau. Voor de bovenkant geldt dat vooral voor starters, daarna worden de verschillen wel groter.

Feit is dat heel veel mensen op het eiland dolblij zouden zijn met een salaris van 3000 gulden per maand. Toch denk ik dat dit voor Nederlanders niet genoeg is om hier te overleven. Je zult dan heel veel dingen moeten laten die in Nederland wel bij de vereisten voor een bestaansminimum gelden.

Verhalen over lage kosten hier begrijp ik niet zo goed. Dat is iig niet mijn ervaring. Alleen de zon, die is gratis.
Bas

Berichtdoor Dretje » ma 23 jul 2007 16:12

Hallo TheoR heb op dit forum inderdaad al een en ander gelezen. Heb trouwen net je site bezocht. Mooi huis.

Heb van mijn schoonvader (Curaçaoënaar) begrepen dat je toch zo'n NAF 3000 netto nodig hebt om een gezin te onderhouden.

Verder deel ik de mening van Bas. Ik zie die lagere kosten niet echt terug maar eerder dat de kosten op het niveau van Ned. liggen.

Wij zijn van plan de sprong binnen nu een een 8 maanden te wagen dus ik merk wel of het te doen is.
Dretje

Berichtdoor TheoR » ma 23 jul 2007 16:15

Bedankt voor dit duidelijk overzicht wat salarissen betreft Bas! Dat geeft een aardig beeld.

Ten aanzien van de kosten zijn er toch aardig wat dingen die goedkoper zijn. Daar tegenover staan ook zaken die simpelweg duurder zijn. Maar ga maar eens uit eten dan betaal je in guldens wat je in Nederland in Euro's betaald. Ik zou zeggen ervaar het zelf eens, ook leuk voor vrouw en kinderen :lol:

Verder ben ik ook benieuwd straks hoe we het zelf gaan ervaren, kan er verder ook niet over oordelen nu :wink:

@Dretje, bedankt voor de complimenten
TheoR

Berichtdoor lili » wo 25 jul 2007 12:03

Ik vind de basiskosten op curacao vrij hoog. Ik kan geen vergelijking (meer) maken met NL, nu de euro er is. Maar water en electra nemen maandelijks een erg hoog percentage van de kosten voor hun rekening. En als je ook nog in alle kamers de airco aanhebt ben je nog duurder uit.
Van familie die nu over is begrijp ik dat de kosten in de supermarkt ongeveer even hoog zijn als in nl. Alleen het vlees is goedkoper.
Verder zal je aardig wat spaargeld opzij moeten zetten als je jaarlijks op vacantie wilt. Van het eiland afgaan met een gezin van 4 kost gelijk hopen geld. Ik vind het moeilijk om aan te geven met hoeveel je rond kan komen op het eiland, omdat het bestedingspatroon per gezin verschilt. En ik denk dat als je met welk bedrag ook begint, je je leefstijl zal moeten aanpassen aan dat bedrag. Voor 3000 gulden in de maand kan je je geen huis veroorloven van 1500 gulden en dat is wel de prijs die je betaalt in een redelijke wijk met minstens 3 slaapkamers. Volgens mij betekent dat ook geen airco's, heel af en toe uit eten, niet elke maand iets nieuws om aan te trekken en zeker geen prive school.
Denk ook aan de kosten voor een auto, die je op het eiland zeker moet aanschaffen. Het gaat om de aanschaf (rond de 10.000 voor iets redelijks), verzekering en wegenbelasting, ook afhankelijk van type auto, en benzinekosten, rond de 250/300 per maand, afhankelijk van hoeveel je rijdt, natuurlijk.
Kleding is ook prijzig, kwalitiatief goede kleding, dan.
Verder denk ik aan abonnement voor clubjes (bij de muziekschool, tussen de 50 en 100 gulden per maand), tennis, vanaf 25 gulden per les van een half uur, fitnesscentra, rond de 60 gulden per maand. Er zijn ook gesubsidieerde sportactiviteiten voor kinderen in SDK (sportcentrum) voor een tientje per maand.
lili
Forum Hero

Forum Statistieken