Overspaningsbeveiligingen heb je voor 2 doelen, bliksemafleiding en schakelrimpels.
Tegen bliksem hoef je de installatie alleen te beschermen als je bent aangesloten op het luchtnet van Aqualectra, dus die draden die in de palen hangen. Daar kan bliksem inslaan en zo in je huis alles ruineren. Als je huis op het ondergrondse kabelnet is aangesloten is die kans verwaarloosbaar, omdat kabels van nature de bliksempieken dempen.
Dus voor dit doel zou ik mijn installatie zeker beschermen door surge protectors te plaatsen bij vitale toestellen.
De spanningsopslingeringen als gevolg van schakelhandelingen van Aqualectra zijn veel lager en zelf heb ik daar nog geen last van gehad. Wel van het weer inschakelen na een black out van Aqualectra, maar niet van de spanningspieken erna. Ligt ook aan de plaats op het eiland waar je woont, als je wat verder van een 30kV station woont, van waar ze weer inschakelen, dan is de schakelpiek ook weer wat gedempt. Als je er bang voor bent dan moet je gewoon die eenvoudige stekerdozen kopen, zal wel helpen.
Wat ik zelf doe als maatregel tegen beide risico's is de stekers van belangrijke toestellen uit de wandcontactdoos halen, dus tijdens onweer en tijdens een black out. Als het voorbij is dan doe ik die er weer in en kan er niets misgaan. Dit zou je ook moeten doen als je langere tijd van huis bent, vakantie op zo.
Ik heb in ieder geval zelf geen surge protectors.