door Dorien » 08 mei 2007 08:37
Beste forumvrienden,
Het speelt nu al een paar dagen in mijn gedachten om hier even iets neer te zetten wat ik graag met jullie wil delen en misschien kunnen jullie er iets mee doen.
Ik heb in mijn periode op Curacao vrijwilligerswerk gedaan op Stichting Kinderoord Brakkeput. Even voor de beeldvorming: dit is een tehuis voor kinderen in de basisschoolleeftijd die thuis niet verzorgd kunnen worden. Dit kan komen doordat de ouders drugs- of andere problemen hebben. Veel van de kinderen zijn ondervoed voordat ze op het kinderoord terecht komen.
In de tijd dat ik er werkte (2 dagdelen per week begeleidde ik er een huiswerkklasje) waren en jongens en meisjes, zo'n 130 in aantal.
Vorige week had ik sterk de behoefte daar nog eens terug te gaan maar ik kon het eerst niet vinden, herkende het gebouw niet.
Dat werd even later verklaard door Nelly, de juffrouw van het schooltje die ik sprak toen ik er eenmaal was. Een paar jaar geleden is het kinderoord in brand gestoken op diverse plaatsen en toen de kinderen terugkwamen (het was in de vakantie) hadden ze enkel de kleding die ze aanhadden en verder niets meer. Slechts 1 gebouw is blijven staan (het schooltje).
Het enige positieve wat hieruit voortvloeide is dat het kinderoord is herbouwd en de kinderen (nu alleen nog zo'n 70 jongens) een kleine slaapkamer hebben met een bed, zo hebben ze wat meer privacy. Vroeger was het een slaapzaal met matjes die ze met 20 kinderen deelden.
Hoe dan ook, het deed mij veel hier weer terug te zijn. De reden dat ik dit hele verhaal hier neer zet is dat de jongens weinig speelgoed hebben en wat ze hebben past ook niet altijd bij hun leeftijd. Ze spelen heel graag met lego, ik heb ze daarmee bezig gezien toen ik er was.
Mijn vraag is nu: misschien zijn er mensen hier of op Curacao die ergens nog een doos lego hebben staan en dit zouden willen geven aan de kinderen, het hoeft niet nieuw te zijn, de jongens zijn overal blij mee.
Zelf ga ik volgend jaar weer en neem dan ook een tas met lego of knexx mee.