Even heel wat anders

Gaat het over Curaçao en past het niet ergens anders? Hier kan je je onderwerp zeker kwijt!

Even heel wat anders

Berichtdoor Dorien » 08 mei 2007 08:37

Beste forumvrienden,
Het speelt nu al een paar dagen in mijn gedachten om hier even iets neer te zetten wat ik graag met jullie wil delen en misschien kunnen jullie er iets mee doen.

Ik heb in mijn periode op Curacao vrijwilligerswerk gedaan op Stichting Kinderoord Brakkeput. Even voor de beeldvorming: dit is een tehuis voor kinderen in de basisschoolleeftijd die thuis niet verzorgd kunnen worden. Dit kan komen doordat de ouders drugs- of andere problemen hebben. Veel van de kinderen zijn ondervoed voordat ze op het kinderoord terecht komen.

In de tijd dat ik er werkte (2 dagdelen per week begeleidde ik er een huiswerkklasje) waren en jongens en meisjes, zo'n 130 in aantal.
Vorige week had ik sterk de behoefte daar nog eens terug te gaan maar ik kon het eerst niet vinden, herkende het gebouw niet.

Dat werd even later verklaard door Nelly, de juffrouw van het schooltje die ik sprak toen ik er eenmaal was. Een paar jaar geleden is het kinderoord in brand gestoken op diverse plaatsen en toen de kinderen terugkwamen (het was in de vakantie) hadden ze enkel de kleding die ze aanhadden en verder niets meer. Slechts 1 gebouw is blijven staan (het schooltje).
Het enige positieve wat hieruit voortvloeide is dat het kinderoord is herbouwd en de kinderen (nu alleen nog zo'n 70 jongens) een kleine slaapkamer hebben met een bed, zo hebben ze wat meer privacy. Vroeger was het een slaapzaal met matjes die ze met 20 kinderen deelden.

Hoe dan ook, het deed mij veel hier weer terug te zijn. De reden dat ik dit hele verhaal hier neer zet is dat de jongens weinig speelgoed hebben en wat ze hebben past ook niet altijd bij hun leeftijd. Ze spelen heel graag met lego, ik heb ze daarmee bezig gezien toen ik er was.

Mijn vraag is nu: misschien zijn er mensen hier of op Curacao die ergens nog een doos lego hebben staan en dit zouden willen geven aan de kinderen, het hoeft niet nieuw te zijn, de jongens zijn overal blij mee.
Zelf ga ik volgend jaar weer en neem dan ook een tas met lego of knexx mee.
Dorien
Forum Hero

Berichtdoor Jeroen » 08 mei 2007 13:43

Goeie oproep Dorien! Wij zijn nog niet zover maar mocht er speelgoed overbodig zijn dan sturen we het daar naartoe. Gaat het specifiek om lego of is ook ander speelgoed welkom?

JJ
Elke twee weken een nieuwe gedachtenkronkel op: http://antilliaans.caribiana.nl/columns/car_bulawaya/
Jeroen
Forum Hero

Berichtdoor Isa » 08 mei 2007 14:14

Hallo Dorien, dat is erg goed van je.

Om het allemaal makkelijker te maken -- ik bied me hierbij aan om overbodig speelgoed bij mensen te gaan ophalen en naar Brakkeput brengen (maakt de drempel wat lager).

Dus degene die wat hebben, svp een PM sturen met adres en dan haal ik alles op.
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Dorien » 08 mei 2007 17:44

Bedankt voor jullie fijne reakties!

@Jeroen, ik weet eerlijk gezegd niet waar ze nog meer behoefte aan zouden kunnen hebben, ik kan dit tzt eens navragen.

Toevallig dat het in het gesprek met de leerkracht over lego ging. Ik weet dat er veel puzzels zijn. Boeken lezen vergt weer concentratie en dat hebben deze kinderen wat minder door alles wat ze meegemaakt hebben. Met lego of knexx of iets van dien aard kunnen ze rustig zitten en zijn ze toch (letterlijk opbouwend) bezig. Dit is ook speelgoed waar je op verschillende nivo's mee kunt spelen.

@Isa: hartstikke lief van je!! Ik weet dat de leerkracht (Nelly) er op donderdagochtend is.
Dorien
Forum Hero

Berichtdoor lili » 09 mei 2007 03:45

Dorien een geweldig idee van je. Helaas heb ik alle lego en duplo al naar Ayudo Social gedaan.
Nu we het toch over sponsoring hebben, ik zou het geweldig vinden als jullie massaal zo'n kookboek 'De smaak van Curacao' aan konden schaffen. Daarmee steunen jullie fundashon (stichting) Gideon. Deze stichting bestaat uit gezinnen die verwaarloosde kids een thuis willen geven. Ik ben er als bestuurslid (en met mijn hart) nauw bij betrokken.
En een aantal leuke recepten en kooktips is nooit weg, niet?
lili
Spraakwaterval

Berichtdoor Jeroen » 09 mei 2007 04:00

Dat boek heb ik gekocht bij Mangusa Rio Canario. Leuke recepten, de verhalen zijn niet zo best geschreven. Maakt niet uit, alles voor het goede doel, bovendien is het een origineel kado (heb het al twee keer weggegeven).

JJ
Elke twee weken een nieuwe gedachtenkronkel op: http://antilliaans.caribiana.nl/columns/car_bulawaya/
Jeroen
Forum Hero

Berichtdoor Dorien » 09 mei 2007 11:41

@Lili, volgende keer gaan we het boek aanschaffen, zijn de recepten ook met de Nederlandse ingredienten te maken of is dat weer een reden op om Cur te gaan wonen voor ons :wink: ?

@Jeroen, je hebt natuurlijk niet de reacties van de ontvanger van je kado gezien, het wordt immers niet in je bijzijn uitgepakt :lol: ?
Dorien
Forum Hero

Berichtdoor TheoR » 09 mei 2007 12:14

Heel scherp Dorien je opmerking over het kado :lol:
TheoR
THE One and only

Berichtdoor Jeroen » 09 mei 2007 12:51

Dorien, de ingedienten zijn niet heel moeilijk te vinden, het is dus een praktisch boekje. En tegenwoordig pak ik mijn kadootjes zelf alvast uit en ben ik ook alvast blij zodat we dát tenminste gehad hebben :-) Ach men vindt het vreemd maar als makamba ben je sowieso vreemd.

JJ
Jeroen
Forum Hero

Berichtdoor TheoR » 09 mei 2007 22:05

Ja Jeroen andere culturen zijn vreemd voor "ons" en andersom geldt dat natuurlijk net zo. Heel treffend trouwens jouw beschrijving van je ervaringen op je weblog. Kan me voorstellen dat dat soms best lastig is. Wij Nederlanders begrijpen elkaar soms al niet...
TheoR
THE One and only

Berichtdoor lili » 10 mei 2007 03:44

Thanks guys...
lili
Spraakwaterval

Berichtdoor ribruijn » 11 mei 2007 08:14

Toen ik nog op Curacao woonde deed mijn moeder vrijwilligerswerk bij kindertehuis Hebron (of zoiets). Bestaat dit ook nog?
Een dag niet gedoken of gevlogen is een dag niet geleefd...
ribruijn
Lid van de club van 100

Berichtdoor lili » 11 mei 2007 22:51

Jazeker bestaat Kinderhuis Hebron nog. Kijk maar op www.hebron.an voor meer informatie.
lili
Spraakwaterval

Berichtdoor Bas » 16 mei 2007 13:10

Gisteren heb ik ook het kookboekje gekocht. Nog geen tijd gehad om het door te kijken.

Moet dit onderwerp trouwens niet in de categorie "vraag en aanbod".

Om on-topic te komen, wij zijn ook nog lang niet uit de kinderen dus de komende paar jaren helaas geen speelgoed over. Misschien als we ooit terug naar Nederland dat we iets achterlaten maar het is de vraag of alles de hardhandige behandeling van mijn zoontje tot die tijd zal overleven.
Bas
Forum Hero

Berichtdoor lili » 26 mei 2007 01:54

Hebben jullie het nieuws gezien? Stichting Gideon (Chris, Frieda en de kinderen) heeft uit handen van BAB de opbrengst van de boekjes ' de smaak van Cuacao' mogen ontvangen: 20.000 gulden! Mooi toch! Ook mijn forumvrienden wil ik hartelijk danken voor het kopen van het boekje cq de intentie ertoe. Het geld wordt gebruikt, deels om het vervoersprobleem op te lossen en een project voor moeders/ouders in brievengat. Het boek is overigens nog steeds te koop (ook bij mij) en de opbrengst gaat naar Gideon.
lili
Spraakwaterval

Berichtdoor Dorien » 26 mei 2007 07:27

Goed nieuws Lili!!
Dorien
Forum Hero

Berichtdoor Klaus » 26 mei 2007 17:25

@Dorien: Ik heb het net eerst gelezen en vindt het heel leuk, dat je deze hulpoproep hier heeft geplaatst. Ook als ik er nu niet veel kan helpen, omdat ik als student zelf niet veel geld heb, vindt ik het een heel goede idee, kinderen op Curaçao te helpen. Die zijn de toekomst van het eilandje. Misschien kunnen wij aan't kerstfeest een forumsbijdrage voor het kinderoord Brakkepunt leveren.
Leven betekent, meer dromen in zijn ziel te hebben, als de realiteit kan vernielen.
Klaus
Stamgast

Berichtdoor lili » 26 mei 2007 17:35

Goed idee, Klaus!
lili
Spraakwaterval

Berichtdoor Dorien » 26 mei 2007 17:52

Klaus, dat is heel goed van je, maar ik denk dat je bij dit soort dingen beter geen geld kan geven. Persoonlijk vind ik het altijd mooi als je ziet dat datgene wat je geeft ook echt bij de kinderen terecht komt en dat ze blij zijn, wanneer je geld geeft weet je nooit zeker waar het naar toe gaat (zo is Foster Parents Plan ook tenonder gegaan), ik ken ook niet alle bestuursleden meer. Een doos lego is dan beter misschien?

Zo hebben we eens met een gift van mijn toenmalige baas op Curacao een dagje uit georganiseerd voor de kinderen. Het was geweldig. Een paar vrienden van ons en wat collega's boden spontaan aan om te helpen die dag.
We zijn met een oude schoolbus naar het kinderoord gegaan, hadden voor alle kinderen een t-shirt (gesponsord door een bevriend reclameburo) en hebben ze meegenomen naar het Seaquarium (toen was dat nog niet zo groot en duur).
Daar kregen ze allemaal drinken en wat snoepjes. Na afloop een buffet gemaakt op de binnenplaats van het kinderoord met cola en zo. Dat hadden de meesten nog nooit gehad!

Een dag om nooit te vergeten, voor de kinderen maar ook zeker voor ons!
Dorien
Forum Hero

Berichtdoor Klaus » 26 mei 2007 18:29

Dat was er zeker een onvergetelijke dag voor de kinderen! Toll!

Als we wat geld willen inzamelen, kan jij misschien iets voor de kinderen van dat geld kopen (bijv. lego of iets ander, wat ze nodig hebben). Als kerstpresentje voor de kinderen van het forum. Zo dacht ik mij dat ook eigenlijk.
Leven betekent, meer dromen in zijn ziel te hebben, als de realiteit kan vernielen.
Klaus
Stamgast

Keer terug naar Curaçao algemeen