Gaat het over Curaçao en past het niet ergens anders? Hier kan je je onderwerp zeker kwijt!

Geld overmaken naar Nederland

Berichtdoor Bas » do 24 jan 2008 10:40

Er zullen redelijk wat mensen op het eiland zijn die af en toe nog geld overmaken naar Nederland. Bijvoorbeeld voor het afbetalen van (studie)schulden, verzekeringen, voorzieningen voor de oude dag of gewoon om kadootjes voor familie te kunnen kopen.

Helaas is het overmaken van geld van een Antilliaanse rekening naar een Nederlandse niet goedkoop. Je betaalt een soort belasting van 1% op de wisselkoers en daarbovenop komen nog de extra kosten. Die zijn mij Naf 9.01 (MCB) en Euro 3.50 (Postbank). Dat zijn toch zeker een paar tientjes per keer.

Daarom verkoop ik de laatste tijd Nafjes aan bezoekende vrienden en familie uit Nederland. Zij storten dan de euro's gewoon op mijn Nederlandse rekening. Voordeel daarvan is ook dat het om kleinere bedragen kan gaan terwijl je door de kosten via de bank liever grote bedragen doet.

De goedkoopste manier is trouwens om als je in Nederland bent te pinnen met je Antilliaanse pasje en het dan op je Nederlandse rekening te storten. Dan moet er echter nog wel wat op je rekening staan na al het shoppen...

Heeft er nog iemand geniale andere ideeën?
Bas

Re: Geld overmaken naar Nederland

Berichtdoor Lagunisol » do 24 jan 2008 13:12

Bas schreef:Er zullen redelijk wat mensen op het eiland zijn die af en toe nog geld overmaken naar Nederland. Bijvoorbeeld voor het afbetalen van (studie)schulden, verzekeringen, voorzieningen voor de oude dag of gewoon om kadootjes voor familie te kunnen kopen.

Helaas is het overmaken van geld van een Antilliaanse rekening naar een Nederlandse niet goedkoop. Je betaalt een soort belasting van 1% op de wisselkoers en daarbovenop komen nog de extra kosten. Die zijn mij Naf 9.01 (MCB) en Euro 3.50 (Postbank). Dat zijn toch zeker een paar tientjes per keer.

Daarom verkoop ik de laatste tijd Nafjes aan bezoekende vrienden en familie uit Nederland. Zij storten dan de euro's gewoon op mijn Nederlandse rekening. Voordeel daarvan is ook dat het om kleinere bedragen kan gaan terwijl je door de kosten via de bank liever grote bedragen doet.

De goedkoopste manier is trouwens om als je in Nederland bent te pinnen met je Antilliaanse pasje en het dan op je Nederlandse rekening te storten. Dan moet er echter nog wel wat op je rekening staan na al het shoppen...

Heeft er nog iemand geniale andere ideeën?

Die 1% is een soort bescherming van de lokale geldvoorraad?

Ik betaal ook hier wel huurauto's en appartementen en dat kun je in euro's in NL door familie/vrienden laten storten. Dit is nog goedkoper dan pinnen in NL! Geen koersverschil! Als je in Nederland pin betaal je een hele forse koers!

Verder heb ik ook wel geld uit NL overgeboekt. Laats nog 2 bedragen op dinsdag en woensdag met spoed. Stonden allebei op vrijdag op de MCB, heel vreemd. En prijiz bij de Rabo. 25 euro en bj spoed komt er 13 euro bij.
Lagunisol

Berichtdoor Marinke » do 24 jan 2008 14:29

Die 1% is een soort bescherming van de lokale geldvoorraad?

Ik betaal ook hier wel huurauto's en appartementen en dat kun je in euro's in NL door familie/vrienden laten storten. Dit is nog goedkoper dan pinnen in NL! Geen koersverschil! Als je in Nederland pin betaal je een hele forse koers!

Verder heb ik ook wel geld uit NL overgeboekt. Laats nog 2 bedragen op dinsdag en woensdag met spoed. Stonden allebei op vrijdag op de MCB, heel vreemd. En prijiz bij de Rabo. 25 euro en bj spoed komt er 13 euro bij.

Dus als ik het goed begrijp moet je 13 euro betalen om geld van de Nederlandse rekening over te maken naar een Curacaose rekening??? Tjee wat idioot veel geld! Ik was eigenlijk van plan als ik naar Curacao ga om per maand te kijken wat ik nodig heb, en dat via internetbankieren vanuit nederland over te boeken.. maar als dat zo prijzig is wordt je daar niet echt vrolijk van.. :?
Marinke

Berichtdoor TheoR » do 24 jan 2008 14:40

@ Marinka, het goedkoopste is om hier gewoon te pinnen met je Nederlandse pas. Wij doen niet anders, dan heb je altijd de gunstigste koers.

Het is me trouwens opgevallen dat als je geld overmaakt naar je Curacaose rekening vanuit NL je altijd een lagere koers hebt dan dat je hier pint. Dus je kunt veel beter het bedrag pinnen als je iets moet betalen. Tenzij het mega bedragen zijn natuurlijk. Dat bespaart je meteen die 25 euro, idd een belachelijk hoog tarief.

Voorwaarde is natuurlijk dat je een NL rekening met positief saldo moet hebben :lol:
TheoR

Berichtdoor Bas » do 24 jan 2008 14:46

Het gaat hier over het geld boeken van Curaçao naar Nederland en niet andersom ja, stelletje offtopicers!

Die 1% is inderdaad een ontmoediging van het overboeken van kapitaal en daarnaast natuurlijk een leuke bron van inkomsten.

Bij de hele constructie met Nederland is het trouwens nog wel lastig om de juiste koers te bepalen. Er zijn er zoveel...
Bas

Berichtdoor Marinke » do 24 jan 2008 15:25

TheoR schreef:@ Marinka, het goedkoopste is om hier gewoon te pinnen met je Nederlandse pas. Wij doen niet anders, dan heb je altijd de gunstigste koers.

Het is me trouwens opgevallen dat als je geld overmaakt naar je Curacaose rekening vanuit NL je altijd een lagere koers hebt dan dat je hier pint. Dus je kunt veel beter het bedrag pinnen als je iets moet betalen. Tenzij het mega bedragen zijn natuurlijk. Dat bespaart je meteen die 25 euro, idd een belachelijk hoog tarief.

Voorwaarde is natuurlijk dat je een NL rekening met positief saldo moet hebben :lol:

Okee goeie tip! Danku

En sorry Bas.. :oops:
Marinke

Berichtdoor MartijnS » di 03 nov 2009 10:03

Ik moet geld overboeken vanuit Nederland en Spanje naar mijn rekening op Curaçao. Nu zit ik, aangezien het bedrijf waar ik voor werk ook daar zit, bij de Girobank en krijg ik een heel vaag verhaal over overboekingen vanuit het buitenland van de mevrouw aan de lijn. Ik moet geld overmaken naar een rekening in Brussel, bij de ING en dan..? Geen idee... Iemand ervaringen?
MartijnS
Forumlid Cum Laude

Berichtdoor MartijnS » di 03 nov 2009 11:28

Ik heb al iets gedaan, kijken of het lukt...
MartijnS
Forumlid Cum Laude

Berichtdoor HFL » di 03 nov 2009 12:00

MartijnS schreef:Ik moet geld overmaken naar een rekening in Brussel, bij de ING en dan..? Geen idee... Iemand ervaringen?

Ons banksysteem is gebaseerd op het Amerikaanse systeem en niet het Europese systeem. We hebben geen IBAN nummer (international bank account number) maar er wordt gewerkt met BIC/SWIFT codes en verder met representatives van de bank in het buitenland. Giro heeft bijvoorbeeld in de VS contact met JP Morgan Chase Ney York. Om geld over te maken naar Nederland moet je een swiftcode van een ING bank gebruiken.

En dan?: Vermelden voor wie het is (de betreffende bank (for credit to) én de uiteindelijk begunstigde (for further credit to).
HFL
Heeft er zin in

Berichtdoor TheoR » di 03 nov 2009 13:14

Martijn, ik heb een MCB rekening en meerdere rekeningen in NL, beide kanten op boek ik gewoon rechtstreeks naar mijn rekeningen over. Naar Nederland toe naar het IBAN nummer van de betreffende rekening en naar Curacao met het SWIFT/BIC nummer van MCB en mijn rekeningnummer daar. In tegenstelling tot wat HFL schrijft gebruikt de MCB het IBAN nummer bij transacties naar Nederland. Deze procedures zullen ongetwijfeld per bank verschillen. Hoewel ik énorm fan ben van Girobank (goede klant van me) ben ik toch blij met mijn MCB rekening als ik dit zo lees ;-)
TheoR

Berichtdoor MartijnS » di 03 nov 2009 14:01

Theo, bij de Girobank is het nog een stukje eenvoudiger zo blijkt. Je maakt vanuit Europa geld over naar een rekening in Brussel van de ING. Als dat eenmaal daar is wordt het door het hoofdkantoor op jouw rekening alhier gestort. Scheelt dus wel in de kosten.

Ik neem aan dat de Euro's daar lekker blijven staan.
MartijnS
Forumlid Cum Laude

Berichtdoor Kiwi » do 05 nov 2009 18:09

Van Nederland (ABN/AMRO) naar Girobank kan ook direct, tenminste tot voor kort nog. Invullen Swift adres GIRCANCU en bij bankcode/rekeningnummer alleen rekeningnummer want voor Curaçao is een bankcode niet nodig. Wel met een paar nullen ervoor want het systeem wil 10 cijfers. Twee dagen later is het geld er al. Wel kosten betalen. Paar keer gedaan, geen probleem.
Kiwi
Lid van de club van 100

Berichtdoor MartijnS » do 05 nov 2009 19:04

Ha Kiwi, bedankt. Ik moest alleen mijn geld vanuit Spanje... Het is wel snel gegaan want het geld is er al.
MartijnS
Forumlid Cum Laude

Berichtdoor Bo&Martijn » zo 15 nov 2009 20:59

En Bas? Wijzer geworden?
Bo&Martijn
Lid van de club van 100

Berichtdoor cd82 » za 02 jan 2010 19:37

Ik heb zelf nog geen geld over gemaakt naar Nederland - vanaf mijn MCB rekening - maar moet dat eind deze maand wel gaan doen. Ik weet wat de kosten zijn in Nederland, maar naar de kosten van de MCB bank moet ik nog steeds gissen (wel nagevraagd aan de balie in Punda, maar geen duidelijk antwoord gekregen).....wie o wie helpt mij ?? (zoek functie op het forum heeft niets opgeleverd, behalve dat ik nu weet dat er 1%-koersopslag wordt berekend. Welke koers dat dan is, de koers bij bank in Curacao of koers bij bank in Nederland, is alweer een mooie subvraag die volgens mij ook nog niet op het forum is beantwoord.) Voor het overige vind ik het een topforum!

Oh ja, bon ana iedereen!!
cd82
Boekt vooruitgang

Berichtdoor cd82 » za 02 jan 2010 20:31

ter aanvulling op mijn vorige bericht en voor de 'ongelukkigen' onder ons die maandelijks nog een bedrag over moeten maken aan de IB-groep: je kan met de IB-groep regelen dat je het af te lossen bedrag voor een heel jaar pas aan het einde van het jaar (voor 31 december) overmaakt. Acceptgiro daarvoor krijg je dan in oktober van dat jaar. Wel opletten met de wisselkoers, want die is aan het einde van het jaar altijd erg nadelig voor de mensen die hun inkomen in Nafl krijgen.
cd82
Boekt vooruitgang

Berichtdoor WLMD » za 02 jan 2010 21:56

De MCB rekent 9 gulden voor een 'gewone' overboeking, duurt ongeveer een week. Let wel op je afschrift, bij mij hadden ze laatst 89 gulden afgeschreven ipv 9, maar dat hebben ze teruggestort toen ik daarvoor naar het kantoor was geweest.
WLMD

Forum Statistieken