Alles over wonen op Curaçao en het emigreren naar het eiland. Ontmoet hier andere bewoners en (potentiële) emigranten.

Re: School perikelen

Berichtdoor Isa » do 24 apr 2008 10:54

Er is hoop....

http://www.amigoe.com/artman/publish/artikel_41708.php

Dus per volgend schooljaar zal er meer mogelijkheden zijn op de (tot nu toe) Papiamentu-scholen. Pffeeeww!!
Good people dream things...
Outstanding people accomplish them...
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Isa » di 13 mei 2008 11:22

The miracle of all miracles!!! Ons zoontje is op het Albert Schweitzer college, groep 3, geplaatst!! Zonder brusje, zonder Protestant te zijn, zonder op de stoep te gaan liggen...... YEAH!!!
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Angelina » di 13 mei 2008 11:32

Toppie Isa!! Gefeliciteerd!! Wat een opluchting zal dat zijn!
Angelina
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor Angelina » di 13 mei 2008 11:35

Overgens gaat het met die 2 van mij super op school. Nog geen moment spijt gehad. Ze vinden het erg leuk (toch wel 1 van de belangrijkste dingen) en gaan dus met plezier naar school. Soms balen ze nog steeds dat ze maar 1 keer hoeven.
Het papiamentu nemen ze ook snel op... Ze kunnen al tellen tot 20 (mama met moeite tot 10.. ik spreek het verkeerd uit volgens de kinderen.. :( ) Ook andere woordjes vliegen zo nu en dan voorbij. De eerste weken waren pittig... Wel met plezier naar school maar op school vervelend doen e.d Inmiddels is dat ook verleden tijd en doen ze het weer als vanouds!

groetjes!
Angelina
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor isenia96 » di 13 mei 2008 11:44

ik las het stukje of iemand ervaring heeft met de lokale scholen reageer mischien een beetje laat maar ben pas net lid geworden.
ik heb dus 4 kinderen en ze gaan allemaal naar een lokale school de leeftijden zijn 16,12.10,5 de drie jongste gaan allemaal naar de zelfde school in barber het gaat redelijk goed ze kunnen de lessen goed volgen onderling met andere kinderen geeft zo af en toe wel een beetje srubelingen maar ze beginnen nu toch wat vriendinnetjes te krijgen en ze leren wel heel snel papiaments toen we hier aankwamen spraken ze geen woord papiaments maar dat ging eigenlijk heel snel. de leerkrachten helpen hun goed met de taal bariere de jongste die zit nu op de kleuter gedeelte dus die groeit er hellemaal in maarja sprak natuurlijk geen woord papaiament maar der juf kon wel nederlands dus die helpt haar veel de oudere hadden het iets moeilijker omdat ze midden in het schooljaar kwamen maar ook dat duurde niet lang. ik denk dat als je hier tijdelijk woont het beter is dat je kind naar een nederlandse school gaat omdat het hellemaal aansluit met nederland dus als ze weer terug gaan dan hebben ze geen grote veranderingen. maar als je hier in principe voor altijd wil wonen is het wel handig als je kind snel intergreert nu is het nog heel moeilijk omdat de meeste mensen toch voor een nederlandse school kiezen maar als er meer zijn die naar lokale scholen gaan dan komt daar snel verandering in in nederland zit ook alles door elkaar en acepteren kinderen mekaar veel makelijker doordat er zoveel verschillende culturen bij elkaar zitten (maar dit was in het begin ook een probleem omdat er maar weinig buitelanders opzaten)ik denk dat het altijd een probleem zal blijven als nederlandse en antiliaanse kinderen apart op school zitten en er komen steeds meer nederlanders deze kant op dus dan zou het leuk zijn als de scholen ook gemengt gaan worden denk ik zo
hoop dat ik een beetje heb kunnen helpen zo
groetjes yvonne
isenia96

Berichtdoor Jeroen » di 13 mei 2008 11:50

Jazeker Yvonne, goed om ook jouw kant van het verhaal te lezen! Ik ben het helemaal eens met de strekking van je verhaal.

JJ
Jeroen

Berichtdoor lili » di 13 mei 2008 12:17

He Yvonne, ik moet erg wennen aan je stukje. Niet de inhoud (ik ben het volledig met je eens, 't is best leuk bij meneer Billy op school) maar ik voel net alsof ik een stukje heb gehold :) bij gebrek aan punten in je zinnen. Maar na twee keer te hebben gelezen begrijp ik het. Helemaal eens.
Je kunt niet struikelen op je knieën
lili
Forum Hero

Berichtdoor Ellen » wo 14 mei 2008 05:05

@Isa: gefeliciteerd!

Naar aanleiding van de berichten over de Katholieken scholen die weer teruggaan naar het Nederlands als instuktietaal, heb ik met een aanal van die scholen gebeld. Maar ook daar zien ze wel problemen met plaatsen van onze kinderen, daar ze hele grote groepen kinderen per klas hebben.

Anyways, als wij aankomen zijn de scholen nog 1 week bezig, dus als het moet, kunnen we het dan nog regelen! :lol:

Groets,

Ellen
Ellen

Berichtdoor nicollehijman » wo 14 mei 2008 08:59

Angelina schreef:Overgens gaat het met die 2 van mij super op school. Nog geen moment spijt gehad. Ze vinden het erg leuk (toch wel 1 van de belangrijkste dingen) en gaan dus met plezier naar school. Soms balen ze nog steeds dat ze maar 1 keer hoeven.
Het papiamentu nemen ze ook snel op... Ze kunnen al tellen tot 20 (mama met moeite tot 10.. ik spreek het verkeerd uit volgens de kinderen.. :( ) Ook andere woordjes vliegen zo nu en dan voorbij. De eerste weken waren pittig... Wel met plezier naar school maar op school vervelend doen e.d Inmiddels is dat ook verleden tijd en doen ze het weer als vanouds!

groetjes!

Wat fijn zeg dat de kinderen het zo naar hun zin hebben. Dan weet je in iedergeval dat je de juiste beslissing hebt genomen. Heb je trouwens al een baan gevonden.

Gr Nicolle
nicollehijman
Lid van de club van 100

Berichtdoor Angelina » wo 14 mei 2008 09:14

Hi Nicolle,

Nee, nog geen baan helaas... Heb 3 weken terug gesolliciteerd ergens maar tot op heden nog geen enkele reactie daarop ontvangen...
Ook Skol Myrna Dovale blijft opeens stil... We wachten nog even af..

Gr, Angelina
Angelina
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor nicollehijman » wo 14 mei 2008 09:23

Angelina schreef:Hi Nicolle,

Nee, nog geen baan helaas... Heb 3 weken terug gesolliciteerd ergens maar tot op heden nog geen enkele reactie daarop ontvangen...
Ook Skol Myrna Dovale blijft opeens stil... We wachten nog even af..

Gr, Angelina

Jammer, hoop dat je snel iets vind. Zeker als je zelf heel graag wilt. Ik heb laatst je weblog zitten lezen. Ontzettend leuk en interessant om te zien hoe je alles beleefd op Curacao.
Nog even en wij zijn ook van de partij.

Gr Nicolle
nicollehijman
Lid van de club van 100

Berichtdoor Monique » wo 14 mei 2008 10:04

Monique schreef:Dit is dus een goed voorbeeld van onnodig quoten. :wink:

:mrgreen:
Monique

Berichtdoor Rachel » do 05 jun 2008 09:13

Hi,

Ik woon nu een klein jaar op Curacao en heb mijn kind op klein college gezet.Ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit van de school mij best tegenvalt voor het geld dat wij betalen!Nu weet ik niet zoveel van scholing af maar dit gaat echt heel anders dan de school in Nederland. Ze hebben geen gym tenzij je de spelletjes buiten als gym telt.Zwemles is er wel tegen betaling op mambo 1 uurtje in de week.Lesgeld is dit jaar aanzienelijk hoger geworden en men moest zich al inschrijven ver van tevoren voor het volgende jaar en bij niet op school blijven ben je de 500 Naf aanbetaling kwijt!
Prive school wil in dit geval niet zeggen dat het een betere school is .Ik zeg niet dat dit een slechte school is maar het is duidelijk dat de school opstartende is.

Rachel
Rachel

Berichtdoor Isa » zo 22 jun 2008 15:41

Hallo Rachel, hebben jullie inmiddels besloten wat jullie komend schooljaar gaan doen? Blijft jullie kindje op het Klein College of heb je iets anders gezocht?
Het wordt nu wat makkelijker, want een aantal Pap-talige scholen gaan weer over op het NL-talig onderwijs.

Volgend probleem -- er zijn te weinig Havo/VWO plekken. Dit jaar kregen meer leerlingen vanuit groep 8 Havo/VWO advies, dan dat er plek is...
Zo is er altijd wat... :cry:
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor lili » zo 22 jun 2008 16:24

En er schijnen kindern met een Havo-advies te zijn geweigerd op de havo (geen plek). Ook leerlingen die van 4 VSBO (VMBO) naar 3 of 4 Havo moeten, krijgen 0 op het rekest. geen plaats. Er is altijd wat.. :cry: :oops:
lili
Forum Hero

Berichtdoor Miranda » di 24 jun 2008 21:29

Ik las een stukje in de krant over een commissie schoolzoekenden. Zou dat alleen voor de Havo gelden?
Ik citeer:
"Ouders die problemen hebben om hun kinderen op een school in te schrijven voor het komende schooljaar, kunnen zich wenden tot de Commissie Schoolzoekenden. De commissie valt onder de Dienst Onderwijszaken (SAE) en is houdt kantoor in het Bon Bini Business Center, waar SAE gevestigd is.
De medewerkers Tyrone Augusta en Orell Zimmerman zijn telefonisch te bereiken op respectievelijk nummer 732-4258 en 732-4275"

Misschien heeft iemand er wat aan.
Miranda
Fitness Queen

Berichtdoor lili » wo 25 jun 2008 16:54

Geldt voor alle type onderwijs, voor de leerplichtige leerling (4 tot en met 18 jaar).
lili
Forum Hero

Berichtdoor Anouk2008 » za 02 aug 2008 12:17

Nou dat geeft nogal een gedoe zeg het zoeken van een geschikte school voor de kinderen! EN ik dacht dat ik het als werkzoekende leerkracht al moeilijk had! :D

Via de wereldschool kun je inderdaad lespakketten bestellen. Mocht iemand hulp nodig hebben van een ervaren (speciaal onderwijs) basisschool leerkracht dan help ik natuurlijk graag! tot we met zijn allen een curacaoforumschool hebben opgezet!! :wink:

Ik kom begin oktober in Curacao aan... dus mocht je me in willen schakelen als (prive)docent dan ben ik beschikbaar. (of als je werk voor me hebt natuurlijk!) :oops:
Anouk2008

Berichtdoor wierdohair » ma 04 aug 2008 06:28

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af wat de huidige status is van schoolproblematiek? Hoe moeilijk is het om bijvoorbeeld kinderen in groep 1/2/3/4 geplaatst te krijgen?

Ik ben momenteel in de onderhandelingsfase met een bedrijf op korsou om daar binnen afzienbare tijd aan de slag te gaan en we (vrouw en ik) hebben twee kids. Een jongen van 4 (oktober wordt die 5) en meisje van ruim 1 jaar. Voor de laatste duurt het nog ff maar voor de oudste zouden we het toch wel erg belangrijk vinden, als we die kant op komen, als hij snel naar school kan.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Trouwens moet ik zeggen dat ik het een bijzonder leuk en informatief forum vind. Doet me goed hoe open en behulpzaam iedereen is!

Ajo
wierdohair

Berichtdoor Angelina » ma 04 aug 2008 06:50

Ik heb mijn zoontje (nu 5 in oktober 6 ;) ) ingescgreven van de week op een tweetalige school en dit was totaal geen probleem. De school heet chaya willems. Misschien hebben ze tegen die tijd nog plek maar dat is altijd afwachten.

angelina
Angelina
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor wierdohair » ma 04 aug 2008 07:16

Angelina schreef:Ik heb mijn zoontje (nu 5 in oktober 6 ;) ) ingescgreven van de week op een tweetalige school en dit was totaal geen probleem. De school heet chaya willems. Misschien hebben ze tegen die tijd nog plek maar dat is altijd afwachten.

angelina

Dat is goed te horen! Zou toch wel heel fijn zijn als je je op dat vlak geen zorgen hoeft te maken.
wierdohair

Berichtdoor Jocé » zo 10 aug 2008 21:55

Misschien ga ik nu wel een beetje offtopic, maar ik lees hier veelal dat mensen serieus kijken naar een Papiamentstalige school voor hun kinderen. Op zich niets mis mee. Ik vind het zeer te waarderen wanneer je probeert te integreren in de curacaose gemeenschap en je kinderen dus ook naar een 'normale' school laat gaan, waar ze de lokale taal spreken. Ik heb echter gehoord dat er op Papiamentstalige scholen geslagen wordt door de leerkrachten. Ik heb dit ook maar van horen zeggen, dus ik hoop dat de echte Yu di Korsou hier iets veel zinnigers over kunnen en willen zeggen. Wanneer het waar is is dit voor mij is zeker een reden waarom ik mijn kinderen liever niet naar zo'n school stuur.
Jocé

Berichtdoor Angelina » di 12 aug 2008 07:44

Joce: Wie zegt dat het niet op een nederlandse school gebeurd?
In tegenstelling tot in nederland heb ik mijn kinderen er nu niet over gehoord (op de papiamentstalige school)

gr, angelina
Angelina
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor Ellen » di 12 aug 2008 08:09

Jocé,
Voor wat het waard is:

Mijn drie schatjes zijn nu ook voor de 4de dag naar diezelfde Papiamentstalige school.
En geen van hen is tot nu toe geslagen; dus dat valt allerszins mee :wink:
Na 7 weken fulltime die 3 lieverdjes om me heen te hebben gehad, kreeg ik wel ernstige aandrang om te gaan meppen, :evil:
Gelukkig zijn op deze school de klassen ook niet zo belachelijke vol als op de Nederlandstalige scholen, dus als het allemaal meezit
raken de juffen hier ook niet zo over hun theewater :wink:
De kinderen vinden het in ieder geval geweldig (en ik ook!) :D

Groets,
Ellen
Ellen

Berichtdoor Jocé » di 12 aug 2008 10:46

Ellen en Angelina, ik ben blij om te horen dat jullie kinderen het naar hun zin hebben. Ik schreef ook al dat ik niet wist of het waar is. Ik ben wel benieuwd naar wat bijvoorbeeld Lili ene Isa er over kunnen vertellen.
@ Angelina, ik weet inderdaad niet of het ook op een Nederlandse school gebeurd. Maar het lijkt mij sterk dat het op privéscholen als bijvoorbeeld de Schroederschool, CAPS of International School gebeurd. Het lijkt mij dat zij dit niet kunnen permiteren. Maar misschien vergis ik mij.
Jocé

Berichtdoor Angelina » di 12 aug 2008 22:32

Tuurlijk geen enkele school kan het zich permiteren maar toch, niet er vanuit gaan dat het NIET gebeurd, ook niet bij die ene lieve oppas of wat dan ook... Je weet het nooit, zeker niet met iets waar kinderen bij zijn.
Angelina
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor Jocé » wo 13 aug 2008 06:48

Angelina schreef:
Tuurlijk geen enkele school kan het zich permiteren

Wanneer iets heel normaal is in de cultuur, kan een school zich dit best permiteren. Zo vertelde mijn hulp dat haar kleindochter op haar creche als wijze van straf een tik over haar vingers krijgt met een stokje. Dat vinden zij en de ouders van het kind (en waarschijnlijk ook van de andere kinderen) volstrekt normaal. Dit is een voorbeeld van een creche en ik weet het dus niet over scholen.

Ik heb haar natuurlijk heel duidelijk gemaakt dat mijn kinderen NOOIT geslagen mogen worden! Daarnaast leer ik haar alternatieven. Maar dit is off-topic.
Jocé

Berichtdoor Donna » wo 13 aug 2008 10:58

Zover ik weet worden er op Papiamentstalige scholen niet geslagen. Ik heb zelf nooit gehoord dat dit gebeurt (ik ken aardig wat mensen op Cura die hun kids op een papiamentstalige school hebben zitten). Als dat zo is dan ligt het eerder aan de onderwijzer die les geeft dan aan de school.
Wat ik wel weet is dat er over het algemeen een kind door de ouders anders gecorrigeerd wordt dan hier in NL. Op Cura wordt er sneller een tik gegeven. Maar of dat ook op school gedaan wordt lijkt mij sterk.
Misschien dat Isa of lili er meer over kunnen zeggen.
Donna

Berichtdoor lili » wo 13 aug 2008 18:59

Slaan op school is hier even fout als in Nederland. Verschil is dat sommige ouders het prima vinden als de juf af en toe een mep verkoopt, doen de ouders thuis ook om het kind in toom te houden. Wordt soms zelf aan de juf geadviseerd. Ja, dan is de stap naar een klap erg klein. Wordt echter ten alle tijde afgekeurd door de leiding, en de leerkracht riskeert ontslag. Heeft verder helemaal niets te maken met het papiaments als voertaal van een school of niet. Donna is helemaal up to date.
lili
Forum Hero

Berichtdoor Jocé » wo 13 aug 2008 20:42

@ Lili: dank je wel voor je uitleg. Het zijn dus spookverhalen. Gelukkig maar. :)
Jocé

Berichtdoor Isa » do 14 aug 2008 07:06

Geslagen is een heel groot woord. Wat Donna zegt is absoluut waar, men is hier sneller met een tik geven en dit geldt ook voor sommige leerkrachten.
Twee voorbeelden:
Mijn nicht is onderwijzeres op een basisschool in Bonam en de kindjes zijn heus geen engeltjes. Dus trekt ze wel eens aan een oor. Ik hou m'n hart vast dat ooit een ouder haar aan haar oor komt trekken. Ik zeg ook tegen haar: "Dat moet je dus niet bij MIJN kind te proberen, want anders gaan we worstelen op het schoolplein". Er worden dus wel hier en daar tikken uitgedeeld.

Een vriendin van mij was onderwijzeres op een basisschool in Amsterdam-West waar veel Marokkanen zitten. Op een dag had ze genoeg van een jongetje en zijn ge-etter en heeft hem een draai om z'n oren gegeven. De jongen riep hard dat hij z'n ouders erbij zou halen, maar m'n vriendin bleef vrij rustig, want ze was op Curaçao gewend dat zij de opvoedster is op school. Wat bleek? De ouders van het jongetje gaven haar groot gelijk en ze kreeg zelfs een vrijbrief om hem te meppen telkens als hij vervelend deed!

Dus, ik ga niet zweren dat ze hier geen tikken geven, maar de eerste keer dat mijn kind een tik krijgt, krijgt de leerkracht grote problemen.... :evil:
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Chloe » do 14 aug 2008 15:55

In Nederland is lijfstraf voor kinderen al een tijd verboden. Dit gebeurt dus zeker niet op scholen, want dan kun je aangifte doen! Daarnaast mag een pedagogische tik thuis ook al niet meer want dat heeft Balkenende verboden.

Kinderlijfstraffen
Een speciale categorie is de kinderlijfstraf, opgelegd door ouders en vroeger ook door schoolmeesters. Tot ver in de 20e eeuw werden lijfstraffen voor kinderen algemeen beschouwd als passend opvoedkundig middel.

In 1982 bepaalde het Europese Hof dat 'lijfstraffen' voor kinderen zonder toestemming van de ouders verboden zijn. Als enig land in West-Europa zijn "acceptabele lijfstraffen" in Groot-Brittannië nog toegestaan. Met name de Engelse (privé) kostscholen zijn beroemd en berucht. Toneelstukken, films en televisieseries die daaruit zijn voortgekomen geven de indruk dat veel Britten hun schooltijd hebben doorgebracht bij sadistische schoolmeesters. Sinds 1986 verbiedt de Britse wet lijfstraffen op openbare scholen. Toch konden tot 1998 particuliere en onafhankelijke scholen zelf nog weten hoe ze leerlingen straften.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfstraf# ... jfstraffen

Balkenende vindt niet dat ouders vervelende of stoute kinderen een 'corrigerende tik' mogen geven.

september 2004
Chloe

Berichtdoor Jocé » do 14 aug 2008 21:44

Isa schreef:
ze was op Curaçao gewend dat zij de opvoedster is op school

Alweer off-topic, maar wel een discussie waard, wat mij betreft. Ik heb hier ook al gemerkt dat sommige mensen vinden dat kinderen alles op school leren, echt alles wat je mijns inziens ook als ouder(s) zou moeten kunnen. Ik denk overigens niet dat dat iets typisch Curaçaos is. In Nederland gaan ze ook steeds verder met opvoeden op scholen. Ik vind dat erg jammer, waar blijft de verantwoordelijkheid van de ouders?

Ook de overheid lijkt zich in Nederland steeds meer te gaan bemoeien met de opvoeding. Je mag toch hopen dat ze hier op Curaçao niet dezelfde kant opgaan, of vinden jullie van wel? in hoeverre bemoeit de Curaçaose overheid zich met opvoeding?
Jocé

Berichtdoor lili » za 16 aug 2008 17:39

Nou, Joce, ik vind dat je als leerkracht weldegelijk mee-opvoed. Of begrijp ik je verkeerd? Opvoeden en onderwijzen lopen hand in hand. En afhankelijk van de mate van opgevoed-zijn van het kind, hoeft de leerkracht meer of minder op te voeden. Tegenwoordig tref je vaak kinderen aan die niet netjes kunnen eten, geen 'sorry' zeggen alvorens een gesprek te onderbreken maar er gewoon doorheen toeteren, geen conflict weten uit te praten, dingen van een ander weggrissen zonder te vragen, noem maar op.

En ik vind ook dat de regels op school ook door de ouder gerespecteerd moeten worden. Ik heb het niet over slaan van kinderen. Ik heb het bijvoorbeeld over als een leerling (midd. school) als straf de tuin van de school moet helpen opruimen en de ouder pertinent weigert, omdat het liefje thuis geen vinger hoeft uit te steken. En mocht je het niet eens zijn met de regels van de school vind ik dat je dat best wel mag aangeven, maar regels zijn regels, en het kind heeft ze te volgen. Ik heb het nogmaals niet over extreme regels die niet door de beugel kunnen, als b.v. slaan.
lili
Forum Hero

Berichtdoor Marc » za 16 aug 2008 18:37

ik vind dat je als leerkracht weldegelijk mee-opvoed

Mee eens, je kind is bijna 25 uur per week onder de hoede van de leerkracht.

Marc
Marc

Berichtdoor Jocé » za 16 aug 2008 21:12

@Lili: ik ben het helemaal met je eens. Ik denk ook zeker dat de leerkracht een kind heel veel goede manieren aan kan leren. Ik bedoel meer dat het geen vervanging is van de rol van de opvoeders thuis. De ouders zijn verantwoordelijk en mogen daar ook op aangesproken worden. Ik hoop toch echt dat al die voorbeelden die jij noemt mijn kinderen al doen op school, omdat (Gart en) ik ze dat heb aangeleerd. Wij proberen ze regels en manieren aan te leren. Natuurlijk heeft de leerkracht zo zijn of haar eigen (redelijke) regels.
Ik bedoel ook zeker niet dat je als ouders verhaal kunt halen zodra je kind maar enigszin op zijn of haar gedrag wordt aangesproken op school, zoals je ook wel eens hoort en jij beschrijft in je voorbeeld met de tuin.

Ik bespeur toch een trend dat ouders de opvoeding steeds meer en meer aan de school overlaat om conflicten te vermijden. Dat vind ik jammer.

@ Marc: Kinderen brengen inderdaad veel tijd op school, wat alleen maar benadrukt dat schoolkeuze erg belangrijk is. Het is jammer dat er zoveel kinderen hier niet naar de school kunnen die de ouders kiezen, zoals ik uit de media en dit forum begrijp. Of valt dit in de praktijk uiteindelijk toch weer mee?
Jocé

Berichtdoor lili » zo 17 aug 2008 12:37

Jocé schreef:Ik bespeur toch een trend dat ouders de opvoeding steeds meer en meer aan de school overlaat om conflicten te vermijden. Dat vind ik jammer.

Klopt helemaal, Joce. daarom verschuift de taak van de leerkracht steeds meer naar die van opvoeder, waar de leerkracht overigens helemaal niet blij mee is. Ze willen (en moeten!) best mee-opvoeden maar de opvoeding is des ouders en de trend is tegenwoordig toch dat de ouders daar te weinig aan doen.
lili
Forum Hero

Berichtdoor Isa » za 18 okt 2008 14:57

Lili, weet jij of het waar is dat maandag a.s. alle scholen dicht zijn? Wel zo handig om dat hier te vermelden voor de onwetende ouders zoals ondergetekende... 8)
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Bauke » za 18 okt 2008 15:00

Het is inderdaad een soort landelijke studiedag. Onze kids kregen donderdag een briefje mee.
Bauke
Stamgast

Berichtdoor nicollehijman » za 18 okt 2008 22:06

Isa schreef:Lili, weet jij of het waar is dat maandag a.s. alle scholen dicht zijn? Wel zo handig om dat hier te vermelden voor de onwetende ouders zoals ondergetekende... 8)

Klopt. Anouk heeft een jaarkalender van school waar alle vakanties, studiedagen en uitjes op staan. Ze hebben dus a.s maandag vrij en de dinsdag is vervallen want dat was Antillendag.

Gr Nicolle
nicollehijman
Lid van de club van 100

Berichtdoor lili » za 18 okt 2008 22:28

Sorry Isa, lees dit nu pas. Ja, maandag is een vrije dag. Het was zoals Nicolle al zei bedoeld als extra vrije dag voorafgaand aan 21 oktober, Antillendag. Toen werd besploten dat vanaf dit jaar geen Antillendag meer werd gevierd, was de vrije dag al vergeven door de overheid, om zodoende aan het totaal aantal vrije dagen per jaar te komen. De vrije maandag blijft dus staan en in plaats van vrij op Antillendg krijgen we voortaan vrij op 15 december, Koninkrijksdag. Noteer vast in de agenda! Maar gaf de school geen brefje mee, dan? Shame...
lili
Forum Hero

Berichtdoor saby » do 12 maart 2009 11:21

Hoi Hoi,
Heb al heel lang niks van me laten horen, maar was erg druk hier op curacao en wauw wat gaat de tijd snel zeg.
we zijn nu iets meer dan 7 mnd en het bevalt ons prima kids hebben plek op ee Nl spreekende school en ze hebben op geen wachtlijst gestaan ik denk gewoon geluk en je moet echt goed informatie hebben dat is heel belangrijk hier de namen enz.!!!
Heb ook een goeie baan mijn Peuterspeelzaal heb ik effe laten staan omdat ik gelijk ben gaan werken en als gaat gewoon uitstekend.
Mijn tip is informeer echt goed en blijf gewoon proberen of het op een NL sprekende school is of papiamentu maak niet uit mijn kinderen praten ook gewoon papiamentu ze hebben het in 6 mnd tijd geleerd want ze konden het wel verstaan een beetje maar spreken deden ze niet en nu wel wat ook trouwens heel fijn is want op school op de VSBO of HAVO/ VWO krijgen ze Papiamentu als een examen taal, dus je moet je keuze maken als je hier blijft voor een langere periode of als je binnen 4 ..5 jaar terug gaat naar NL. Ik ben in iedergeval blij met mijn keuze en het maak niet uit want NL blijf je toch thuis spreken en dat is het belangrijkste. :D
saby

Berichtdoor Bauke » do 12 maart 2009 12:45

Hoe oud zijn jouw kids? De wachtlijsten zijn in principe alleen bij de eerste twee groepen en sporadisch ook de derde groep. Daarboven is vaak wel gewoon plaats.
Bauke
Stamgast

Berichtdoor peter... » vr 13 maart 2009 09:19

Bauke schreef:Daarboven is vaak wel gewoon plaats.

Wat een optimisme. Er is vaker geen plaats dan wel plaats namelijk (op een NL-school). Ik ken meerdere mensen die genoodzaakt waren om hun kind op een particuliere (NL) school te plaatsen vanwege plaatsgebek. Ik heb het hier dan over de hogere groepen.
ik zeg maar zo.....ik zeg maar niks......en dan zeg ik eigenlijk al weer teveel....
peter...
Lid van de club van 100

Berichtdoor Marianne » wo 26 aug 2009 16:54

Wellicht een rare vraag..

Ik en mijn man zijn nooit gelovig opgevoed en onze kinderen om die reden ook niet. Ze zitten hier in Nederland op een gewone openbare school waar alle geloven opzitten.

Als we ze nu op de Albert Schweitzerschool of het Marnix willen inschrijven zullen ze daar qua onderwijs veel veranderen? Buiten het feit dat ik sommige bijbel verhalen heel mooi vind om de moralen zou ik toch niet willen dat ik twee gelovige kindjes krijg door bepaald onderwijs. Ook moet ik wel wennen aan de uniformen en de "strenge" regels. Uiteraard heeft iedere school regels (hier ook), maar ze staan toch minder beschreven. Omdat het op deze twee scholen zo erg wordt aangeduidt, krijg ik het gevoel alsof het heel strenge scholen zijn.

Ik ben dan meer voor montesori achtig onderwijs, wat vrijer en creatiever. Wat dat betreft zou ik ze misschien liever op een tweetalige openbare school doen. Alhoewel Pepita mij ook leuk lijkt. Kan iemand mij adviseren wat voor soort school bij mijn kindjes zou passen (qua mijn visie)?

Ik heb een beetje naar de prijzen gekeken, maar 1000 NAF per maand is toch wel echt de max (we hebben 2 kindjes, dus 2x 500 NAF). Maar ik ben bang dat we ook alleen dat kunnen betalen als ik goed werk vind.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties

Groet Marianne
Marianne

Berichtdoor Isa » wo 26 aug 2009 18:04

Hallo Marianne, welkom op het forum.

Je zult toch echt langs de scholen moeten om de sfeer op te snuiven en bepalen welke bij jouw kinderen past. Over het algemeen zijn de regels hier inderdaad strakker dan in NL, maar daar is op zich niks mee. Het ligt er per leerkracht aan hoe streng er in de klas wordt gedaan en de ene school is de ander weer niet.
Qua geloof - onze zoon zit op Albert Schweitzer en daar zingen ze wat liedjes over De Here, maar verder hoor ik hem er niet over. Dus dat je kinderen zwaar gelovig uit zo'n school komen is haast niet mogelijk.
Misschien kan een forumlid meer over de prive scholen schrijven (zoals Schroder) of het daar wat vrijer gaat. Maar dan kost het ook aanzienlijk meer. Meteen een aanslag op je maandelijks budget.

Pipita is een hele leuke school, maar daar hebben ze een ongelooflijke wachtlijst. Nog moeilijker "binnen te komen" dan bij AS of Marnix (voorbeeld - wij hebben 2 jaar op hun wachtlijst gestaan).
Ik begrijp dat jullie als ouder ongerust zijn over scholen, maar de openbare scholen zijn hier kwalitatief goed en kosten een hoop minder dan prive.

Succes met de plannen en veel wijsheid toegewenst.
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor san » do 13 mei 2010 19:00

ik heb wat scholen doorgekregen die ik hier niet op het forum kan vinden, van het personeel in het hotel gekregen.
wie weet wat meer info over deze scholen?
-joan maurits
-st. magaretha
-st. fransiscus

mn zoontje gaat(moet wel heb geen keus ff) de aankomende 6 weken naar een priveschool voor 3000 gulden :shock: .
ik vind het behoorlijk duur als je dan ook nog een aparte curcus moet regelen voor het papiaments dan heb ik weinig zin om mn zoontje daar blijvend naar school te laten gaan.
dus ik ben op zoek voor mn zoontje van 8 jaar,nu nog groep 4 weet iemand of er nog plaats is op een 2 talige school in groep 4/5?
san

Berichtdoor monis31 » vr 14 mei 2010 08:01

Hoi San,

Allereerst natuurlijk welkom op Curacao.
Onze kinderen gaan naar Kolegio Chaya Willems (2 talig), deze school ligt in Steenrijk, wij zijn zeer te spreken over de school, misschien dat je het hier kunt proberen.
monis31

Berichtdoor san » ma 17 mei 2010 21:51

monis31 schreef:Hoi San,

Allereerst natuurlijk welkom op Curacao.
Onze kinderen gaan naar Kolegio Chaya Willems (2 talig), deze school ligt in Steenrijk, wij zijn zeer te spreken over de school, misschien dat je het hier kunt proberen.

en dat is gelukt! heel erg bedankt voor je hulp monique! :D
overigens kwam deze school veel beter over dan die priveschool!
san

Berichtdoor Black Lion » ma 17 mei 2010 22:19

Als je dit forum toch niet had @San.
Maar het is gelukt. Afbeelding
Life is a Joke, I make the Joke bigger, if I die, don't cry, gif me a big smile
Black Lion
ERE LID

VorigeVolgende
Forum Statistieken