Alles over wonen op Curaçao en het emigreren naar het eiland. Ontmoet hier andere bewoners en (potentiële) emigranten.

WAO en emigreren

Berichtdoor Venzent » vr 25 jan 2008 03:43

In dit topic wordt er heel even gesproken over de WAO en de van rechtswege/sedula. Wat ik daaruit begrijp is dat als een partner een WAO uitkering heeft en zich niet laat uitschrijven in NL, maar alles wordt geregeld via de sedula van de partner die zich wel heeft laten uitschrijven, dat de WAO-uitkering dan kan blijven bestaan. Iemand ervaring hiermee of meer info hierover?
Venzent

WAO en emigreren

Berichtdoor Efrenk » vr 25 jan 2008 12:06

Hallo Venzent.
(BRON SWZ)Per 1 januari 2006 ontvangen mensen met een AOW-, ANW- WIA- en WAO/WAZ-uitkering alleen nog een uitkering in het buitenland als Nederland met dat land een verdrag heeft gesloten met afspraken over de controle op uitkeringen. De Wet BEU is in 2000 ingevoerd om de controle te verbeteren op uitkeringen die worden betaald aan mensen die in het buitenland wonen. Op deze manier kan internationaal de fraude met uitkeringen worden teruggedrongen.

Over emigreren en woa behouden kun je hier info vinden.
http://home.szw.nl/navigatie/dossier/ds ... k_id=62775
Ik weet niet als je je niet uitschrijft in NL deze uitkering wel of niet krijgt. je kunt je laten informeren bij SWZ de uitkering instantie.

Ik snap niet wat je bedoeld met alles wordt geregeld via de sedula van de partner die zich wel heeft laten uitschrijven, dat de WAO-uitkering dan kan blijven bestaan. Je krijgt op curacao niet zomaar een sedula dus voordat de partner een sedula krijgt moet hij/zij zich eerst laten inschrijven.

Een sedula is een legitiematie bewijs die op curacao te krijgen is info hier
http://www.curacao-gov.an/ onder het knopje gemeenschap Identiteitsbewijs
Efrenk
Laatst bijgewerkt door Efrenk op vr 25 jan 2008 12:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Important is to be nice
Efrenk
Lid van de club van 100

Re: WAO en emigreren

Berichtdoor Venzent » vr 25 jan 2008 12:12

Efrenk schreef:Ik snap niet wat je bedoeld met alles wordt geregeld via de sedula van de partner die zich wel heeft laten uitschrijven, dat de WAO-uitkering dan kan blijven bestaan. Je krijgt op curacao niet zomaar een sedula dus voordat de partner een sedula krijgt moet hij/zij zich eerst laten inschrijven.

Hiermee bedoel ik dat je een sedula moet hebben voor het aanvragen van een rekening, water/electra, internet ... etc etc... Ikzelf schrijf me uit in Nederland en vraag een sedula aan, hiermee kunnen dan de dingen aangevraagd worden die nodig zijn. Mijn vrouw (die de WAO heeft) kan dan gewoon in NL ingeschreven blijven als daarme de WAO behouden blijft ... Al zou dit alleen maar zijn om de eerste maanden een soort "buffer" te hebben ....

Bedankt voor de links, zal ze doornemen.
Venzent

Berichtdoor Venzent » vr 25 jan 2008 12:17

Zoals ik nu (even snel) lees, behoud je dus de uitkering:
Uitkeringen onder Wet Beu
Als u een uitkering ontvangt op grond van één van de volgende wetten, krijgt u te maken met de Wet Beu:

de Algemene Ouderdomswet (AOW).
de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO).
de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ).
de Wet Werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).
de Algemene nabestaandenwet (ANW).
de Kinderbijslag (AKW) de Ziektewet (ZW).

Uitkering Wet Beu in buitenland
Als u een uitkering ontvangt die valt onder de Wet Beu, kunt u uw uitkering meenemen naar het buitenland als u:

woont in één van de landen van de Europese Unie of in Noorwegen, IJsland of Liechtenstein,
op Aruba of de Nederlandse Antillen woont,
in het buitenland woont en werk doet in het algemeen belang, bijvoorbeeld als u werkt als diplomaat of ontwikkelingswerker.

Zoals ik het lees, mag ze dus zelfs uitgeschreven worden uit NL, en officieel inwoner van Curacao worden ;-)

Ik krijg er met de dag meer zin in :lol:
Venzent

Berichtdoor Efrenk » vr 25 jan 2008 12:22

Maar natuurlijk mag ze dat

groetjes Efren
Important is to be nice
Efrenk
Lid van de club van 100

Forum Statistieken