Alles over wonen op Curaçao en het emigreren naar het eiland. Ontmoet hier andere bewoners en (potentiële) emigranten.

Emigreren of verblijven?

Berichtdoor ruthklijsen » vr 06 apr 2012 14:43

Hallo Allemaal,

Ik heb besloten in Juli met mijn 2 dochtertjes naar Curacao te komen maar er zijn nog ontzettend veel dingen die ik niet weet en waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.

Ik ben de afgelopen 6 jaar elk jaar op vakantie geweest in Curacao en elk jaar had ik vreselijke heimwee. Ik heb nu besloten om voor in eerste instantie 1 jaar op Curacao te gaan wonen. Bevalt dat ontzettend goed dan verbrand ik de schepen in nederland en blijf ik voorgoed. Nu is mn huidige situatie zo dat ik van het UWV een wajong uitkering krijg, ik ben 100 procent afgekeurd vanwege een chronische ziekte. Ik heb van het UWV nu toestemming gekregen om dit voor in eerste instantie 1 jaar mee naar Curacao te nemen. Tot daar het makkelijke gedeelte. Maar nu vraag ik me af, wat is wijsheid. Kan ik 1 jaar gewoon op Curacao gaan verblijven zonder me in het bevolkingsregister in te schrijven en dus in nederland uit te schrijven, of is het beter om dit wel te doen.Hoe gaat dat met wegenbelasting bijvoorbeeld? of andere voorzieningen? en wat stellen de basisscholen hier voor eisen over? Ik heb mijn kinderen ingeschreven op het KleinCollege, maar ben tot eind april nog niet verzekerd van plaatsing. Ik kan weinig over de niet-particuliere basisscholen vinden op internet. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben namelijk niet christelijk en mn kinderen spreken ook alleen maar nederlands.
Nou een hoop vragen in een keer, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes
Ik leef m'n droom want niemand belooft me morgen.
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Re: Emigreren of verblijven?

Berichtdoor Erwin » vr 06 apr 2012 15:20

Hoi, ik denk dat het een heel goed idee is om eerst een jaar hier lekker te wonen en dan te beslissen.

Je mag hier een half jaar verblijven, wel moet je na drie maand een verlenging aanvragen.
Na een half jaar neem je een weekend vakantie naar Sint Maarten , Bonaire of wat dan ook, en je bent hier weer een half jaar legaal.

Voor auto kopen, wegenbelasting etc, is dat geen probleem.
Kies je wel voor inschrijven en besluit je na een jaar je te laten uitschrijven dan heb je veel werk.
Ik zou niet meteen inschrijven maar na een maand of 9 daarmee starten als je besluit toch te blijven.
Erwin
Stamgast

Berichtdoor Avalon » vr 06 apr 2012 16:45

Hoi Ruth,

Alle openbare scholen zijn kerkelijk ingesteld (RK of protestant) en er zijn vele websites te vinden. Even Google opstarten... via http://www.vpco.org/ kom je al diverse websites tegen. Basisscholen zijn er ook genoeg, maar plaatsing is vaak een probleem. En verder is Papiaments standaard aanwezig op de middelbare scholen (inclusief verplicht examenvak). Succes met alles!
Heeft iemand nog een goed recept voor muggensoep?
Avalon
Stamgast

Berichtdoor mirjam » zo 08 apr 2012 13:57

Hoi

Wat scholen betreft, klein college is een hele goede school, een uitstekende keus dus.
Er zitten veel NL kinderen op en er wordt op een hele leuke manier les gegeven.
Ook pipita is volgens mij een leuke school, ook particulier (daar kan Monis je meer over vertellen)
Ik zou je kinderen niet op een antiliaanse school plaatsen omdat dit VAAK problemen geeft
(ik spreek uit ervaring)
Wij zijn niet gelovig en onze kinderen zitten op Marnix (gelukkig).Het is idd moeilijk maar de aanhouder wint.
De directrice is een super aardig mens, dus gewoon proberen als je hier woont.
Soms vallen er kinderen uit tijdens het schooljaar en blijkt er opeens wel plek te zijn

Succes,
mirjam
Lid van de club van 100

Berichtdoor ruthklijsen » zo 08 apr 2012 16:31

Dankjewel voor jullie reacties! Dit helpt me een heel eind op weg! Er is op klein college vooralsnog geen plek in groep 3, daar krijgen we eind van deze maand hopelijk meer over te weten dus ik begin het al spannend te vinden nu, zeker nu we Alle andere dingen al wel aan het regelen zijn om in juli echt te kunnen overgaan. Maar ik blijf positief! En Erwin, dankjewel. Ik ga je advies opvolgen en mij nog niet inschrijven op Curaçao! Is er wel iets anders wat ik moet regelen voordat ik ga? Wat moet ik invullen op de immigratie kaart? En kom ik de douane rustig door met mijn plan om 4x3 maanden ( met tussenuitje Aruba) te komen verblijven?
Groetjes
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor Katapíla » zo 08 apr 2012 17:34

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is gesteld met de hernoemde Peter Stuyvesant College (KAP) maar toen het nog PSC heette was het een openbare school zonder confessionele/kerkelijke inslag (zover ik weet.)
Katapíla

Berichtdoor Erwin » zo 08 apr 2012 18:11

Ik denk dat je gewoon moet invullen dat je op vakantie bent, en niet zeggen dat je de intentie hebt meteen een 6 maand, een jaar of zelfs langer te blijven.
Je komt dan zo door de douane en bent hier gewoon legaal. Zo doen velen het.
Erwin
Stamgast

Berichtdoor marielle_1989 » zo 08 apr 2012 21:42

Hoi Ruth,
Ik heb wel een vraag voor je. Hoe ga jij jou en jouw kids verzekeren aangezien je dus een WAJONG een jaar krijgt op Curacao? Want je huidige Nederlandse verzekering vervalt als je langer dan drie maanden verblijft. De meeste mensen hebben hier een SVB verzekering, die krijg je automatisch als je in dienst bent en onder een bepaald inkomen zit. Of je hebt een expad verzekering.. zoals Oom. Een chronische ziekte brengt volgens mij ook de nodige medische kosten met zich mee. Heb je voor jezelf wel een kostenplaatje opgemaakt? En denk je ook verder dan dat jaar? Ik zit hier voor 6 maanden en de tijd gaat heel snel! En het geld ook!
marielle_1989
Lid van de club van 100

Berichtdoor ruthklijsen » ma 09 apr 2012 05:00

Hoi marielle, wat dat betreft heb ik enorm geluk gehad. Ik mag mijn (en dus die van de meisjes) zorgverzekering 1 jaar meenemen naar Curaçao. Ik krijg een formulier mee wat ik op Curaçao kan tonen waarin staat dat ik verzekerd ben. Ik ga met de goede hooP dat mijn ziekte het hele jaar rustig is. Zeker omdat het vooral reageert op stress en kou en ik ga ervan uit dat ik daar op Curaçao weinig last van ga hebben.
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor vercors » ma 09 apr 2012 09:55

Ook ik had de mogelijkheid om mijn Nederlandse verzekering mee te nemen naar Curacao.Ook ik kon de papieren van mijn Nederlandse verzekeraar tonen. Alleen werd deze verzekering op Curacao niet geaccepteerd.Waarom wist niemand achter het loket mij duidelijk te maken.Wel kon ik hier de dure SVB 60+ verzekering afsluiten. Kosten ruim 12% van je inkomen. Indien je een werkgever hebt een stuk minder, ruim 2% meen ik.
vercors
Heeft er zin in

Berichtdoor marielle_1989 » di 10 apr 2012 01:27

Ja, ik zou voor de zekerheid Vertegenwoordiging Curacao in Den Haag even raadplegen. Bij Immigratie hier op Curacao deden ze bij mij al moeilijk omdat de handtekening van mijn bazin niet hetzelfde was op de werkgeversverklaring als op haar rijbewijs. Nu kom je met een WAJONG en een verklaring van het UWV.. zorg dat alles helemaal klopt. En wat betreft de verzekering.. dubbelcheck het ook, ik mocht ook mijn verzekering meenemen.. moest alleen formulier invullen.. toen ik het had ingevuld zeiden ze tegen mij dat wat ik ging doen, nog nooit iemand had aangevraagd...(ze moesten erover nadenken en in overleg.. zijn zenu nog) dus toen maar een expad genomen.

Vat dit niet verkeerd op, maar denk goed na wat voor impact je jouw dochters gaat geven voor 1 jaar. Recentelijk in mijn omgeving gaan er juist gezinnen terug naar Nederland omdat de kinderen aangeven terug te willen. Het is een enorme aanslag om van het bekende in het onbekende te gaan, naar een school waar de kinderen (ook bij Klein College) onderling Papiaments praten.. niet meer na schooltijd buiten of met vriendjes af te kunnen spreken... moeilijk aansluiting krijgen... kortom nieuwe kinderen moeten met veel dingen knokken. Ik zie soms dat sociale kinderen introvert worden en/of schoolresulaten die voorheen goed waren opeens lager worden. Een voorbeeld: op mijn werk (kinderdagverblijf) hebben we een Nederlands meisje.. 3 jaar.. ze is al 3 maanden bij ons en ze heeft nog geen woord tegen de kinderen of tegen ons gezegd. Alleen als mamma komt, praat ze. Ik weet niet hoe je dochters zijn, maar als je gaat: Houd het in de gaten.
marielle_1989
Lid van de club van 100

Berichtdoor ruthklijsen » di 10 apr 2012 03:36

Hallo marielle, ik heb van het UWV geen verklaring nodig om mee te nemen. Zij betalen gewoon mijn uitkering door en ik hoef vooralsnog op Curaçao aan niemand te verklaren waar mijn geld vandaan komt. Ik geloof inderdaad dat verzekeringsmaatschappijen de ene dag À zeggen en de andere dag B, maar zoals ik zei hou ik goeie hoop. En ze zijn toch een stuk voordeliger uit als ik daar ben omdat ik verwacht minder tot geen zorg nodig te hebben. Is dat anders, dan weet ik de weg naar Nederland. Mijn kinderen Zijn 3 en 6 jaar, de oudste is al 6x op Curaçao geweest en de jongste dus 3x. Zij spreken al een woordje Papiaments. Dat hun vader Surinaams is en zij bruin zijn helpt altijd al een aardig beetje mee voor hun in het "thuisvoelen". Ik heb mijn besluit om naar Curaçao te komen uiteraard enorm laten afhangen van hoe vooral de oudste hier tegenover staat. En die gaat liever vandaag weg dan morgen. Ik heb absoluut totaal geen angsten dat dit een vervelend ervaring voor ze gaat worden. Die meisjes horen daAr Thuis.
Bovendien denk ik dat het een ervaring is waar ze vooral erg veel van gaan leren, en die ik als kind graag had gehad. Ook heb ik inmiddels een woning vlakbij de schroederschool dus als zij plek hebben is de kans groot dat Ze daar naartoe gaan.
Nog minder cultuurkloof dus.
Groetjes
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor marielle_1989 » di 10 apr 2012 22:05

Hoi Ruth, Helaas heb je wel degelijk een verklaring nodig. Je moet kunnen aantonen dat je over voldoende middelen van bestaan beschikt, of dat nou een UWV verklaring, bankbrief of een werkgeversverklaring is. Anders krijg je geen verblijfsvergunning. Zomaar gaan zonder je aan te melden bij immigratie (dus op het 'toeristenvisum' loop je het risico opgepakt te worden en zonder hebben en houwen, nog wel met kinderen op het eerstvolgende vliegtuig naar Nederland gezet te worden. Klinkt raar en cru, maar het gebeurdt. Wat ik al zei, bel even met Vertegenwoordiging Curacao in Den Haag, check het. Je kunt ook op Internet kijken en het invulformulier voor VVR downloaden (verklaring van rechtswege.. soort van verblijfsvergunning) Ze doen hier heel moeilijk. En volgens mij kun je je kinderen ook niet inschrijven een op school als je geen verblijfsvergunning hebt.. maar dat weet ik niet zeker.
marielle_1989
Lid van de club van 100

Berichtdoor ruthklijsen » wo 11 apr 2012 03:38

Bedankt voor je zorgen maar ik heb er minder dan jij geloof ik. Ik kan mijn kinderen rustig inschrijven zonder ingeschreven te zijn op Curaçao. En zoals je hier boven leest zijn er volgens Edwin vele mensen die het met toeristenvisa doen. 2x3 maanden, even van t eiland af, en weer 2x3 maanden.
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor liesbeth » wo 11 apr 2012 16:26

Hey Ruth, ik denk dat het alleen maar goed is dat Marielle zo met je meedenkt. En het niet verkeerd is om goed voorbereid weg te gaan.
Je weet wel dat er een behoorlijk prijskaartje aan de Schroeder hangt, is nl particulier onderwijs.
liesbeth
Spraakwaterval

Berichtdoor ruthklijsen » do 12 apr 2012 04:18

Hoi Liesbeth, uiteraard ben ik op de hoogte van de kosten van de schroederschool. Ik heb mijn besluit om maar Curaçao te komen niet zomaar genomen, dit is erg belangrijk voor me. Het is erg fijn dat er mensen zijn die meedenken en antwoord geven op de vele vragen die ik heb. Maar ieder heeft recht op z'n eigen ervaring hiermee toch? En die zal voor iedereen anders zijn.
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor liesbeth » do 12 apr 2012 07:52

Natuurlijk, en iedereen ervaart het ook anders, dat is het mooie van het forum dat je van alles uit kunt wisselen, alleen zijn het natuurlijk persoonlijke meningen, en niet iedereen denkt er hetzelfde over.
Maar net als Marielle zou ik ook denken dat je zonder bewijs van inschrijving je kinderen niet op school krijgt, ik moest dat hier ook inleveren en ben zojuist in Nederland geweest en bij het aanmelden van mijn dochters daar op school was ook het eerste wat ze vroegen een uittreksel uit het bevolkingsregister/bewijs van inschrijving. (krijgen ze van de zomer van mij)
En het aantonen van vermogen omzeil je dus door hier 'op vakantie' te zijn. Maar met het risico dat eea anders uitpakt en je dus inderdaad weer met hetzelfde vliegtuig naar Nederland terug kan. Een gewaagde onderneming, zeker omdat je je kinderen meeneemt. Maar goed dat is dat persoonlijke deel :D .
Voor je verzekering geef je dus wel aan dat je een jaar in het buitenland bent maar voor het bevolkingsregister niet...ik zou echt goed uitzoeken of eea wel met elkaar matcht.
liesbeth
Spraakwaterval

Berichtdoor Erwin » do 12 apr 2012 07:55

ruthklijsen schreef:Ik heb besloten in Juli met mijn 2 dochtertjes naar Curacao te komen maar er zijn nog ontzettend veel dingen die ik niet weet en waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.

Ruth, niet teveel meer lezen, gewoon hierheen komen.
Je ontdekt vanzelf wel hoe een en ander hier gaat, dat het meestal moeilijker gaat dan je vanuit NL denkt en ook dat je maandelijks veel meer geld nodig hebt dan je nu verwacht en waarschijnlijk hebt uitgerekend.

Dat geeft allemaal niet. Je hebt je droom nagejaagd, dat is goed, en als het toch anders of minder rooskleurig is dan jij verwacht kun je altijd terug.
Niks aan de hand dus. Zorg iig. dat je hier een leuke tijd krijgt.
Erwin
Stamgast

Berichtdoor Moontje » do 12 apr 2012 09:53

Ik ben het helemaal met @Erwin eens het gewoon doen, al regel je alles van te voren nog zo goed, het loopt toch altijd anders als dat je van te voren had bedacht.
Inschrijving op scholen zonder dat je op het eiland bent ingeschreven kan prima, misschien is het een idee om toch ook nog even met Pipita basisschool contact op te nemen, dit is ook een Particulieren school, maar de kosten zijn de helft van wat de Schroderschool vraagt.
Ik kan zien dat je in Curasol gaat wonen, ja dan is de Schroderschool wel lekker dichtbij :wink:

Immigratie weet op dit moment zelf niet eens wat nu precies de regels zijn.
Laatst werd een Nederlandse werknemer met een Curaçaose vader (werknemer van de Nursery) door immigratie opgepakt en vast gezet, omdat hij alleen een bewijs van aanvraag voor zijn vergunning kon tonen. Nou ja vergunning deze heeft hij niet eens nodig, niet eens een Van Rechtswege omdat zijn vader van Curaçao komt.
Volgens Immigratie mocht hij daar niet mee werken en verbleef hij illegaal op Curaçao.
Na overleg van documentatie van onder andere vertegenwoordiging Curaçao, konden ze niet anders dan toegeven dat ze een fout hadden gemaakt en niet echt wisten wat precies de regels zijn.
Zo zie je dan denk je je aan de regels te houden en alles goed te hebben voorbereid overkomt je dit.

Ik wens je ontzettend veel sterkte maar ook veel plezier bij alle voorbereiding, en straks lekker genieten op dit heerlijke eiland :D
Moontje
Moderator

Berichtdoor misterfly » do 12 apr 2012 10:04

Sorry Erwinmonis31 maar hier denk ik toch iets anders over.
Gezien het feit dat Ruth een Wajong uitkering heeft en met toestemming van de uitkerende instantie deze proef verhuizing mag/kan maken, maakt dat het in mijn ogen zaak is om dit goed en zuiver te doen.
Het najagen van je droom is uiteraard altijd een goede zaak.
Maar zorgen dat je goed beslagen ten ijs komt natuurlijk ook, zeker met 2 kleine kinderen.
Curaçao is qua levenskosten flink aan de prijs en een Wajong uitkering zal zeker geen vetpot zijn,dus is het volgens mij zaak om alle nodeloze verrassingen te voorkomen.
Dan nog zal het avontuur meer dan spannend genoeg zijn.

Evert
Proberen om alle vogels die er regelmatig op Curaçao te vinden zijn aan te vinken.
misterfly
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor Moontje » do 12 apr 2012 10:14

@Misterfly, volgens mij geeft zij zelf aan hier goed over te hebben na gedacht, zelf heeft ze al gelezen wat bv de kosten van de Schroderschool zijn, dan mag je toch aannemen dat ze deze kosten ook daadwerkelijk kan betalen, ik denk niet dat iemand anders kan oordelen over een financiële situatie en of iemand er wel goed over heeft nagedacht.
Overigens was haar vraag of het wijs was zich in en uit te schrijven of gewoon voor een jaar zonder uitschrijving hier naartoe te komen, dus niet of het financieel wel haalbaar was.
Blijkbaar weet ze daar zelf al het antwoord op, anders had ze die vraag wel gesteld.
Moontje
Moderator

Berichtdoor Erwin » do 12 apr 2012 12:05

misterfly schreef:...,dus is het volgens mij zaak om alle nodeloze verrassingen te voorkomen.

Ja, helemaal gelijk.
Maar mijn ervaring is dat mensen die willen emigreren zo vol zijn over het nieuwe land, en zo graag weg willen uit NL dat alleen adviezen die hun bevallen of aan de verwachting voldoen welkom zijn.
Alle goed gemeende adviezen die niet in de verwachting staan van de emigratie vallen bijna nooit in goede aarde.

Daarom mijn advies, want het besluit is in dit gval toch al genomen: gewoon hierheen komen en genieten. :mrgreen:
Erwin
Stamgast

Berichtdoor ruthklijsen » do 12 apr 2012 14:12

Lieve mensen, dank voor alle jullie berichten. Wajong is inderdaad geen vetpot maar omgezet naar guldens is het ongeveer 2x zoveel als wat een alleenstaande curacaose moeder aan inkomen heeft. Ik ben zelf nog erg jong, 24, ik had niet gepland om ziek te worden en had dus zelf studieplannen en daar ook een budget voor. Omdat studeren voor mij weinig zin meer heeft investeer ik dit geld graag in de schroederschool. Pipita leek me absoluut de leukste van allemaal, maar als ik bij schroeder om de hoek zit is dat wel een beetje zonde. Ook hebben Zij geen peuterklas, en m'n jongste zou toch ook al heel graag naar school gaan.
Tot nu toe heb ik van velen het zelfde verhaal gekregen over de 2x3 en 2x3 maanden verblijf op Curaçao. Ik heb den haag toch maar gebeld naar aanleiding van alle zorgen hierover op het forum, en daar krijg Ik een ontzettend onsamenhangend verhaal over mijn eigen gemeente die het niet goed zou vinden als ik Zolang weg ben en dat ik me dan van hun moet uitschrijven uit nederland. Nou hier had ik nog nooit van gehoord en een reiservaren kennis van mij die jaren Amsterdam uit is geweest ook niet. Buiten m'n eigen gemeente die het niet goed vond volgens deze dame is er in Curaçao ook de regel van 6 maanden maximaal verblijf. Niet dan even weg en weer terugkomen maar 6 kalendermaanden per jaar. Hier hadden mijn Antilliaanse kennissen ook nog niet van gehoord.. Pfoe heb ik hier alles geregeld komt er toch nog een hobbel op de weg? Want uitschrijven uit nederland zou toch teveel gedoe zijn. Dan maar een risico nemen? Ik was in ieder geval van plan alle documenten die ik moet overleggen voor een verblijfsvergunning mee te nemen. Uittreksels, uitkeringsbrief, verklaring goed gedrag enzo. Wanneer ik eenmaal op Curaçao ben ga ik hier op m'n gemak mee aan de slag. Nogmaals, De schroederschool heeft geen eisen omtrent verplichtte inschrijving op het land.
En Edwin, wat jij zegt is Zo waar! Ik kom gewoon en we zien het wel! We gaan ervoor!
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor Erwin » do 12 apr 2012 15:00

Goed zo, wat je wilt lukt uiteindelijk wel.

Officieel is het zo dat als je langer dan 8 maand uit Nederland weggaat je je dient uit te schrijven uit NL.
Hou je dus een huisje of verblijfadres aan ben je nog gewoon inwoner van NL, belastingplichtig en op vakantie in Curaçao.

Een groot nadeel zijn dan oa. de dubbele woonlasten, een grote reden waarvoor velen er voor kiezen dan maar meteen uit te schrijven en hier opnieuw in te schrijven.

Je zegt zo mooi, 'omgezet naar guldens is het ongeveer 2x zoveel'. Dat klinkt leuk, maar
bedenk dat het leven hier méér dan twee keer zoveel kost dan in NL, dus sowieso ga je er in koopkracht op achteruit.
Daarnaast krijg je er vaak kosten bij, zoals idd. de dure school en moet je hier een auto terwijl je het in NL makkelijker afkunt zonder auto.
Dat erbij maakt dat Curaçao vaak financieel vies tegenvalt voor mensen die hier geld verdienen in de lage of middenklasse of die leven van een uitkering.

Helaas, maar het is zo :cry:
Erwin
Stamgast

Berichtdoor ruthklijsen » do 12 apr 2012 15:26

Hoi Erwin, ik heb 6 jaar geleden een paar maanden op Curaçao gewoont en het al kunnen ervaren. Is even schrikken als je afrekent in guldens. Ik verhuur mijn woning 1 jaar LEGAAL onder dus geen dubbele woonlasten. Ookal woon ik in Amsterdam, ik doe hier alles met de auto dus ben bekend met de kosten daarvan. De kosten voor de schroederschool gaan niet van mijn inkomen af dus dat scheelt ook al een klap. Ik zal op een ander financieel niveau leven dan de meeste Nederlanders op Curaçao, maar ik leef dan ook op een ander financieel niveau hier. Ga mijn best doen Zuinig te leven een jaar en met weinig rond te komen.
Gr
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor ruthklijsen » do 12 apr 2012 15:28

P.s. Ik bedoel uiteraard niet dat ik in guldens 2x zoveel geld heb als in euro's, ik bedoel dat de locals het met de helft van wat ik heb doen! Rondkomen.
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor Erwin » do 12 apr 2012 15:50

Jij komt er wel, straks veel plezier op :D
Erwin
Stamgast

Berichtdoor antoinette » do 12 apr 2012 15:50

Ik denk dat je als gezin toch gauw uit moet uitgaan van een 2000 euro inkomen pm
Buiten het mooie avontuur,is een financieele rust ook erg belangrijk.
antoinette

Berichtdoor Erwin » do 12 apr 2012 18:43

Financiële rust redt je niet makkelijk met een gezin van vier en een budget van Euro 2000,- :shock:

Zelfs de maanden dat we super zuinig leefden hebben we nooit Euro 2000,- kunnen halen om hier te wonen en leven, altijd waren we meer kwijt. :cry:
En dat met een huis van Nafl 1000,- per maand.
Erwin
Stamgast

Berichtdoor traveller » za 14 apr 2012 13:34

Erwin,
wat bedoel je met 'het leven kost hier meer dan 2 keer zoveel'?

groet sjaak.
traveller
Boekt vooruitgang

Berichtdoor misterfly » za 14 apr 2012 14:23

ik denk dat Erwin bedoeld dat het leven op Curacao rond uit duur is.
Kun je met de boodschappen dan misschien nog wat slim inkopen.
Zeker stroom, water, verzekeringen en huur zijn flink aan de maat zelfs voor nederlandse begrippen.

Evert
Proberen om alle vogels die er regelmatig op Curaçao te vinden zijn aan te vinken.
misterfly
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor marielle_1989 » za 14 apr 2012 15:22

Persoonlijk Ruth, denk ik helemaal niet dat je er zo goed over na hebt gedacht wat de kosten zijn. Je wilt je kinderen op een particuliere school zetten omdat je (lees bovenaan) weinig informatie vind van de niet-particuliere scholen op internet? Er is namelijk ook een openbare school (scholenorganisatie DOS) die Nederlandstalig onderwijs geeft; Johan van Waalbeeck school. (valt hier ook het een en ander aan ervaring te vinden) Ik denk dat de belastingdienst in Nederland vragen gaat stellen als je met een WAJONG je kinderen op een particuliere school gaat zetten. Het mag dan wel met spaargeld zijn, maar als je dat niet heb opgegeven bij hen, kom je nog van een koude kermis thuis. Heb je al nagevraagd of je het KGB en kinderbijslag ook mag meenemen? Je wilt spullen laten verschepen per container voor een jaar? De meeste die hier voor een half jaar of langer komen, kopen extra bagage om mee te nemen in bij de vliegtickets of laten dingen versturen via de post of via vrienden/familie die op bezoek komen. En overigens over de locals, die hebben wellicht een breed scala aan vrienden/familie en eventueel organisaties die hen helpt om rond te komen.

Het is een heel risicovol gebeuren wat je gaat doen met twee kinderen en een uitkering om jouw gezin te voorzien in onderhoud. Als je alleen was had ik gezegd neem de gok. Maar je hebt twee kleine kinderen en elke fout die je nu maakt qua financiën heeft effect op hen (en dat is hier erger dan in Nederland). Daarom ben ik zo kritisch. De meeste gezinnen die willen emigreren zouden het liefst hun kids ook op een particuliere school willen zetten, maar zelfs tweeverdieners lukt het niet. Denk daarom goed na nog een keer.
marielle_1989
Lid van de club van 100

Berichtdoor ruthklijsen » za 14 apr 2012 15:48

Hallo marielle, nogmaals. Mijn beslissing is snel genomen, daardoor niet ondoordacht. Ik verscheep niks, heb een gemeubileerde woning op Curaçao. Heb de nodige informatie over scholen gekregen en dit is 4 minuten bij mijn huis vandaan en de meest passende optie. Het is niet mijn spaargeld want dat heb ik niet. Bovendien gaat het niemand wat aan waar ik de school van betaal. De meisjes zijn inmiddels ingeschreven op de school zonder dat ik of wij zijn ingeschreven op het eiland. Er loopt inmiddels via dos mundos een aanvraag voor een VVR. Ik blijf ingeschreven op m'n huidige adres en zo ga ik aan het einde van het jaar weer naar Nederland. Ik heb in de 6 jaar dat ik kinderen heb nog nooit contact gehad met het SVB dus er zal geen haan naar kraaien als ik me een periode niet thuis bevindt. Degene die dat moeten weten is de UWV, verzekering en de woningbouw. Ik ben niet uit een ei gekomen. Ik zou het fijn vinden als je me niet meer op die manier benader. Het lijkt wel of ik mijn beslissingen moet verdedigen. In plaats van vriendelijke adviezen. Ik ben een moeder van 2 geweldige kinderen en uiteraard 'maak ik geen ondoordachte beslissingen als het op hun welzijn aankomt.
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor marielle_1989 » za 14 apr 2012 16:06

Ruth, als je een uitkering hebt, gaat het juist wel instanties aan waar je aan je geld komt. Dat is het nadeel van een uitkering. Als je bepaalde dingen niet afmeld/aangeeft krijg je de rekening later gepresenteerd. Geloof mij, heb je een uitkering moet je er ook naar leven en dus geen blijk van ander/meer vermogen tonen want ze korten je heel gemakkelijk op je uitkering door samenwerking Belastingdienst/UWV e.d. Er was toch laatst ook de discussie om KGB en kinderbijslag stop te zetten voor kinderen die in Nederland waren opgegeven, maar weer terug in Turkije woonden? Zorg er gewoon voor dat je niet voor verrassingen staat. Zoals het SVB, ja in die 6 jaar heb jij niet dezelfde beslissing gemaakt als nu, dus check het gewoon even/geef je beslissing door en denk niet dat er niemand naar zal kraaien.
marielle_1989
Lid van de club van 100

Berichtdoor Erwin » za 14 apr 2012 16:12

@ Ruth, laat je de kop niet gek maken.
Marielle bedoeld het naar mijn inziens allemaal erg goed.
Gewoon komen en zelf ervaren. Over een klein jaar denk je misschien wel: Goh, Marielle had het nog niet zo verkeerd....Ik hoop voor jou dat ze wel 'overbezorgd' was.

@ Misterfly, slim inkopen met boodschappen doen? Je hebt de keus tussen duur kopen, heel duur kopen of niet te betalen en laat dus maar liggen.

@ Traveller en andere geïnterreseerden in NL die willen weten wat het e.e.a. nu kost eens wat bedragen genoemd.
Voorbeelden zeggen soms meer:

Stel: In Nederland verdiend een 50 jarig persoon Euro 1800,00. Dat is omgerekend Nafl 3995,00
Na op Curaçao te zijn gaan wonen verdiend hij nu bij een zelfde functie en gelijkwaardig bedrijf Nafl 1700,00.
In NL is het minimum loon Euro 1440,00, omgerekend Nafl 3384,00. Op Curaçao is het ongeveer Nafl 1400,00
Je verdiend hier dus minder dan de helft. Niet erg, als alles dan evenredig veel goedkoper is. Maar helaas.

Benzine is in Nederland duur zeggen ze en op Curaçao goedkoop zien ze op vakantie, met het euro salaris nog in gedachten.
Maar waar de voorbeeld persoon in NL 800 liter benzine voor zijn salaris kan kopen moet hij het op Curaçao met 500 liter minder doen.
Niet dat er hier minder gereden wordt, benzine heb je nodig om een beetje aangenaam te leven, boodschappen te doen en te zorgen dat kinderen op school komen.

Nog zoiets dat je nodig hebt, brood. Een redelijk goed bruin brood kost hier Nafl 5,00 tot 8,00. ( Bakkerij de Zon Nafl 8,00)
In NL koop je voor het voorbeeld salaris zomaar 850 broden. Hier nog geen 300. Tuurlijk kun je goedkoop fabrieksbrood gaan kopen, dan betaal je minder. ( en heb je minder)

Vorige week ging ik mee met boodschappen doen bij de nieuwe Mangusa, de goedkoopste en misschien wel de mooiste supermarkt van Curaçao.
Zeg ik tegen mijn vrouw, ‘moet je kijken..500 gram kwark voor Nafl 14,00….vast verkeerd geprijsd’. Nee hoor, dat kost hier zoveel.
Waarom denk je anders dat ik nooit meer kwarktaart maak. :mrgreen:
Toen moest ik een paar tomaten van haar pakken. Hmm, allemaal onder de schimmel. Ja toch, ze hadden wel nette tomaten. Aino, per stuk verpakt en kosten afhankelijk grote tussen de Nafl 1,75 en 2,50. :shock:
En nog een pizza, voor de kinderen zoeken, ...de goedkoopste diepvries pizza's zijn de pizza’s van Markant. Nafl 7,50 per stuk. Goh, in NL kosten deze Euro 1,89. Nou ja, we moeten eten, dus meenemen.
Nog wat voorbeelden. Goedkope yoghurt Nafl 7,00 en vla Nafl 9,00. Ik heb maar niet naar de prijs gekeken van Campina of Friese Vlag.

Waar we in NL vaak voor een volle boodschappenkar Euro 125,00 moesten afrekenen bij de kassa betalen we hier vorige week voor een lang niet zo volle kar zomaar Nafl 266,00 :cry: .

Een gemiddeld gezin in NL betaald ongeveer tussen de Euro 500,00 en 750,00 aan huur of hypotheek.
Hier betaal meestal je zomaar tussen de Nafl 2000,00 en 2500,00 voor een leuk huis in een normale wijk vaak zonder zwembad etc. Oja, en dan heb je vaak een huis met gebreken en een oude keuken met weinig comfort.
Conclusie, je verdiend minder dan de helft terwijl de prijzen vaak even duur of duurder zijn dan in NL.

De gelukkigen met een ‘Marine’ salaris of op een andere manier een Nederlands salaris hebben het over het algemeen financieel wel goed hier tot hel goed.
Kom je hier je geld verdienen of leef je van een kleine uitkering, dan is het in veel gevallen een grotere financiële achteruitgang dan waar op gerekend was.

Toen we hier net woonden hoorden we een Curaçaose zeggen dat je minimaal Nafl 6000,00 per maand kwijt was om een beetje leuk te leven met een gezin van 4.
Hè, Nafl 6000,00 verdienden we bij lange na niet en we dachten dat dat ook absoluut niet nodig en overdreven was.
Nu weten we beter, ze zeggen niet alleen dat het duur is op Curaçao, het IS duur op Curaçao.

Maar wel elke dag lekker weer :mrgreen:
Erwin
Stamgast

Berichtdoor ruthklijsen » za 14 apr 2012 16:22

Marielle, ik trek niet zomaar een uitkering, ik heb een afschuwelijke ziekte waardoor ik tot mijn pensioen verzekerd ben van een WAJONG. Je mag hiermee naar het buitenland verhuizen mits je een goede rede hebt en die heb ik! Dit is voor mij voldoende om op Curaçao van te leven. Het maakt het UWV geen zak uit of ik een dure auto rij of dat mijn kinderen op een dure school zitten. Het is geen bijstand namelijk!
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor Marc » za 14 apr 2012 20:58

Vreugedenhil: KILO perita (pruim) tomaten NaÆ’ 4,88 in Nedrland EUR 3,49
Aqualectra NaÆ’ 520,- Essent in Nederland EUR 410,- Beide met zwembad, zonder airco).
Benzine (tank 100 liter = 500km) NaÆ’ 250,- in Nederland (tank 55 liter = 520 km) EUR 100,-
Standaard etentje in eetcafe ( 1 voorgerecht, 2 hoofdgerechten en iets te drinken voor 2 personen) NaÆ’ 80,- in Nederland EUR 60,-.
Ziektekostenverzekering: ongeveer even duur.
Huis bouwen bijna 2 maal zo duur in Nederland,
Flesje bier in de snek Naf 2,75. In een willekeurig cafetaria EUR 2,- en in de kroeg nog meer.
Kilo lomito NaÆ’ 50,-. Kilo ossehaas EUR 50,- (en dan kun je die in Nederland beter onder je schoen timmeren).
Boterhamvlees ongeveer half zo duur als in Nederland.
Pan frances chikitu NaÆ’ 0,40 (bij de ZON). Wit broodje in Nederland EUR 0,40.
Fles Bacardi in Nederland dubbel zo duur.
Vierkante meter grond op toplocatie NaÆ’ 300,- of in Nederland vanaf EUR 300,-.
Volle kar boodschappen NaÆ’ 300,-. Van hetzeflde in Nederland Eur 200,-.

Waar je voor moet uitkijken is europese (diepvries) groente (witlof NaÆ’ 20,- in NL EUR 4,-), dagverse melk (half litertje NaÆ’ 9,- of Eur 2,- voor 1 liter) en ander spul dat gekoeld uit Nederland wordt ingevlogen. Dit is gewoon schandalig duur.
Marc

Berichtdoor ruthklijsen » zo 15 apr 2012 01:50

Dankjewel Marc, eindelijk Curaçao in een positiever daglicht. Bij welke supermarkt kan je het beste je boodschappen doen???
Ook wil ik achteraan je lijstje nog even de Chinees zetten! Waar je voor 7 gulden een bak eten koopt waar ik absoluut met m'n 2 meisjes van kan eten en ik hier in Nederland 10 euro voor betaal !!
ruthklijsen
Boekt vooruitgang

Berichtdoor Zippedi » zo 15 apr 2012 02:28

Hey Ruth,

Ik heb net echt alle berichten, heen en weer, zitten lezen en wil graag ook een duit in het al veelbesproken zakje doen. Uit jouw reacties proef ik duidelijk dat je staat te popelen om te gaan. En daar geef ik je geen ongelijk in. Ik ben nog iedere dag blij dat ik hier mag wonen en nog steeds hopeloos verliefd op het eiland. En nee, maak je geen zorgen, ik kom nu niet met een grote MAAR op de proppen. Alleen maar met een kleintje! Jij wilt perse hier komen; niks gaat jou nu tegenhouden en da's goed. Je hoeft de beren niet op de weg te zien, die steken vanzelf wel over. Want ook dat is Korsou! Dingen zijn anders geregeld, soms buitengewoon ingewikkeld en een aanslag op je geduld, andere lachwekkend. Je komt in een andere cultuur terecht en zult daarin je weg moeten vinden. Maar hoe goed je ook denkt voorbereid te zijn, alles geregeld te hebben en vooruit te hebben gedacht, verrassingen liggen altijd op de loer. En er is maar 1 manier om erachter te komen welke dat zijn, gewoon in het diepe springen. Zoals je zelf zegt verbrand je nu nog geen schepen achter je en dus denk ik dat je alleen maar een ervaring rijker zult worden. Eind dit jaar weet je nog lang niet alles van Korsou, maar wel of je kan en wilt blijven. Tot die tijd gewoon gaan voor je droom! Succes met alles!
Zippedi
Lid van de club van 100

Berichtdoor Erwin » zo 15 apr 2012 07:20

En zo is het :D
Erwin
Stamgast

Berichtdoor Moontje » zo 15 apr 2012 08:44

Sluit ik me helemaal bij aan :wink: Goedkope supermarkt niet ver bij jou vandaan straks is Esperamos, Centrum is nog dichterbij maar weer een stuk duurder.
Moontje
Moderator

Berichtdoor Isis » zo 15 apr 2012 09:43

Sommige mensen zijn het aan alle kanten waard op te nemen in je vrienden netwerk.
Wij hebben , achter de schermen, Ruth beter leren kennen en zijn haar enorm gaan waarderen .
Wie van ons kent een jonge vrouw met zoveel power en zoveel verantwoordelijkheids gevoel tov haar kinderen en haar zelf ?
Ruth verdient ons respect en de vrijheid haar keus te verwezenlijken en ik denk dat we dat allemaal op onze eigen manier ook hebben bedoeld.
Ruth heeft hier familie en dat weet ze !
Isis
2e Beheerder

Berichtdoor misterfly » zo 15 apr 2012 14:16

@Marc :D je vergeet nog is heerlijke sinaasappels uit venezuela, ze zien er niet uit maar smaken erg lekker en kosten nog niet de helft van de oranje sierexemplaren.

Evert
misterfly
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor yolanda en rob » di 17 apr 2012 13:27

lieve ruth,
zit het met verbazing op en neer te lezen inderdaad pfffff wat enorm veel info. ik ga je niet zeggen hoe en wat wat wij zijn nog bezig met naar curacao te gaan maar jij bent er eerder dan wij in ieder geval.
maar ik post een bericht om maar een reden!!!!! you go girl!!!!! ik zit in de wao ook door iets verschrikkelijks en veel mensen denken inderdaad dat je daardoor weet ik veel hoeveel verantwoording hebt af te leggen nou niet dus, zoals je zegt het is geen bijstand ik ken je niet maar ik ben trots op je!!! MAAR....... ja ja er komt een maar.... als je al verder bent dan ons..... heb je misschien nog wat tips schat???? waar ik niet aan gedacht zou kunnen hebben. en inderdaad ik zag wat isis schreef..... volledig mee eens.
fijne dag groetjes yolan
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
yolanda en rob
Boekt vooruitgang

Berichtdoor yolanda en rob » di 17 apr 2012 13:31

hoi marc,
toch wel lekker om jou berichtje te lezen want dat is ook wel eens fijn om te lezen aangezien we nog bezig zijn om daar heen tekomen.
dank je wel daarvoor ook al was hij voor ruth bestemd sorry ruth ;-)
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
yolanda en rob
Boekt vooruitgang

Berichtdoor Avalon » ma 30 apr 2012 07:46

Hoi Ruth,
Onze eerste twee weken van ons permanente verblijf zijn omgevlogen door alle drukte, maar ik heb wel Dos Mundos ingeschakeld om de nodige processen te versnellen (emigratie). En verder? We genieten van zon, zee, fotografie, huizenjacht en rust. Tanken doe ik nog steeds voor vijftig gulden.

Groetjes, Ad en de meiden
Avalon
Stamgast

Berichtdoor Isa » ma 30 apr 2012 14:28

Ruth, op de belangrijke punten heb je je goed voorbereid.

Het is erg prettig dat je vanuit NL al een woning en een goede school voor je kinderen hebt kunnen regelen. Je kunt het hier zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wilt (vooral als je inderdaad daar die Chinees vraagt :lol: ).

Het gaat je lukken, meid! Succes met alles!
Good people dream things...
Outstanding people accomplish them...
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor misterfly » ma 30 apr 2012 15:11

Avalon schreef:Hoi Ruth,
Onze eerste twee weken van ons permanente verblijf zijn omgevlogen door alle drukte.

Groetjes, Ad en de meiden

en nu organiseer je zeker een forum meeting tussen 20 en 25 mei?
Dan zijn Anja en Ik (Evert aka (misterfly) op het eiland.
Ben namelijk erg nieuwsgierig naar je ervaringen.
Evert
misterfly
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor Avalon » ma 30 apr 2012 19:23

Sorry misterfly... Geen tijd voor. We hebben ons op de huizenmarkt gestort en de meiden vinden zo langzamerhand hun draai op school. Verdere vooruitgang is spoedig te verwachten. Ik heb namelijk toch Dos Mundos ingeschakeld, waar ik heel blij mee ben. Er werkt daar een professioneel team!
Avalon
Stamgast

Berichtdoor Jari4now » zo 06 mei 2012 05:55

Ik heb vol genoegen dit topic gevolgd, daar waar het "leek"mis te gaan in het elkaar verkeerd begrijpen en wel of niet goed bedoelde adviezen zie ik het zo;
Als mensen hun best doen alle negatieve dingen op te noemen, en de persoon in kwestie (met deze dingen in het achterhoofd) niet word afgeschrikt om te gaan, blijft er maar 1 actie over.....Gaaaaaaannnn!!
Ik ben samen met mijn vrouw ook al een jaar bezig alles te onderzoeken, vinden van een baan, onderzoeken wel of geen eigen onderneming starten en zoveel meer.
Nu wil het feit dat we beide door de crisis zonder werk zijn gekomen en nu dus de weg open ligt, vandaar dat we de laatste 2 weken van mei op het eiland zijn om diverse mogelijkheden te onderzoeken.
Ruth heeft dat blijkbaar al gedaan, en alle minder leuke adviezen ten spijt toch niet van haar plan(droom) af te brengen RESPECT....
Alles is best te regelen, het inkomen is voor ons de grootste zorg.

"vergeet je TomTom en volg je hart"
Jari4now

Volgende
Forum Statistieken