Alles over wonen op Curaçao en het emigreren naar het eiland. Ontmoet hier andere bewoners en (potentiële) emigranten.

Wat mee nemen

Berichtdoor Helga » di 20 sep 2011 05:07

Bon dia lieve mensen,

even weer een vraagje van Helg, wat voor spullen, huisraad, meubels raden jullie aan om mee te nemen?
Welke dingen zijn niet/slecht te krijgen op het eiland, welke dingen zijn duur(der), enz enz.
Ik was eigenlijk van plan de hele zooi hier te verkopen (afgezien van het bedje van mijn dochter en de babykamer van mijn zoon) en alleen wat emotionele waardedingen en klein spul mee te nemen.
Maar krijg je wel fatsoenlijke meubels op het eiland (why is er geen Ikea?!!), betaal je je dan niet blauw?

Mijn man heeft donderdag de tweede ronde voor zijn sollicitatie, hij en nog een ander zijn nog in de race. Het wordt nu toch wel echter, en de reële kans zit er in dat we binnenkort jullie gezelschap komen houden, dus voorbereiding is het halve werk :wink:

Alle info is welkom!!!
Helga

Re: Wat mee nemen

Berichtdoor Niobe » di 20 sep 2011 05:16

Hoi Helga,

Ik ben ook druk bezig met de voorbereidingen. Over ongeveer een maand zullen wij vertrekken naar curacao. Op curacao heb je ook verschillende plaatsen waar je meubels kunt kopen, maar de meesten zijn aardig aan de prijs heb ik gemerkt toen we gingen shoppen voor de aankleding van ons huis. ben ik geen fan van ikea, omdat het veel spaanplaat is en dat op curacao makkelijk zal uitzetten door warmte/vocht.

Wij nemen ook niet onze hele huisraad mee, maar een aantal houten meubelstukken, schilderijen en vooral veel boeken en wat huishoudelijk spul. hetgeen wat mij opviel is dat je sneller aan een aantal kub zit dan je denkt.

Hoop voor je dat je man wordt aangenomen. Wat voor functie betreft het?
E mama di mi kasa ta bisami: Bo tin un corazon di un yiu di korsou
Niobe
Stamgast

Berichtdoor Helga » di 20 sep 2011 05:32

Hey Niobe (ontzettend mooie naam trouwens!),

Hij is in de running voor betontechnoloog....duimen!
Ja, ik had idd al gezien dat de meubels behoorlijk aan de dure kant waren (heb al gesnuffeld of maarktplaats.an).
De diepvries en koelkast moeten van het tropen-type zijn had ik al ergens hier gelezen? Neem aan dat die dingen wel genoeg op Curacao te krijgen zijn?
Kun je bepaalde houtsoorten beter thuis laten?

Waar gaan jullie wonen Niobe? Vertel, vertel!!!
Waarom gaan jullie naar Curacao?

Als je nog tips hebt, hoor ik t graag.
Succes met inpakken ha ha, en ik geloof graag dat je meer mee neemt dan je in eerste instantie denkt.
Wat doen jullie met je overige huisraad?
Helga

Berichtdoor Marc » di 20 sep 2011 06:13

fatsoenlijke meubels op het eiland (why is er geen Ikea?!!),
Dat snap ik niet.

Nagenoeg alles is te krijgen, sommige dingen wel veel duurder. Alleen als je op zoek bent naar dat ene designer bankstelletje van Rolf Benz heb je pech.
Marc

Berichtdoor Niobe » di 20 sep 2011 07:02

@Marc, ik ben dol op antiek, maar dat is toch een stuk lastiger verkrijgbaar op Curacao dan bv. in Frankrijk (ligt uiteraard aan de stijl).

@Helga, wow betontechnoloog. Dat is wel erg specifiek en dus lastig om werk in te vinden. Duimen dus! Dank je voor het compliment, Niobe is een Afrikaanse naam trouwens.

Waarom wij terug gaan, is simpel. Mijn man is geboren en getogen Curacaoenaar en naar Nederland gekomen om te studeren. Na 2 studies en een aantal gewerkt te hebben vindt hij het weer welletjes. Voordat ik mijn man leerde kennen, wist ik al dat ik naar curacao wilde gaan, was een gevoel. De eerste keer dat ik daar aankwam, was alsof ik eindelijk thuiskwam. Daar is voor mij thuis. We willen echter goed voorbereid vertrekken, dus hebben eerst geinvesteerd in de aankoop van een huis en de verbouwing daarvan. We hebben ons huis vanaf een foto gekocht en zijn blind gevaren op het advies van mijn schoonouders. Zij zijn op huizenjacht geweest voor ons :D .

Ons huis is dus al aardig ingericht (o.a. ook marktplaats.an en viavia.net in de gaten gehouden de afgelopen jaren). Wij hebben inderdaad daar een koelkast en fornuis gekocht, is handiger en ik vond het qua prijs ontzettend meevallen. Qua houtsoorten, tja zelf heb ik een erg sterke voorkeur voor massief hout, liefs van dat echt donkere hout. Wij hebben verschillennde houtsoorten in huis.

Veel van onze spullen hier hebben we al weggegeven aan familie en vrienden en de rest gaat naar kringloop o.i.d.. Het verbaasde me dat ik met de spullen toch al weer snel op zo'n 13 kub zit (wel heel veel boeken erbij, twee boekenliefhebbers hier). We hebben toch gekozen voor gemak met het verhuizen. Wilde eerst zelf alles inpakken en naar de loods brengen, maar heb toch gekozen voor het gemak van huis tot huis. Je bent met zoveel dingen tegelijk bezig, zodat dit voor ons de beste optie was. Viel mij wel op dat er zo'n groot verschil is tussen de verschillende transporteurs/verhuisbedrijven qua prijs, maar ook qua voorlichting.

Zijn jullie al vaker op Curacao geweest? Op wat voor termijn zouden jullie vertrekken als je man die baan krijgt?

Groeten,

Niobe
Niobe
Stamgast

Berichtdoor Black Lion » di 20 sep 2011 14:15

@Niobe; Had ik het toch goed dat je naam een Afikaanse naam is.

@helga; Veel dingen zijn hier gewoon te kopen. Ik heb wel mijn diepvriezer uit NL mee genomen en die werkt nu na 5 jaar nog steeds. Veel electrice zaken heb ik liever gewoon op 220V ipv 127V.
Spit maar eens op je gemak het forum door en je treft veel zaken die je van nut kunnen komen.
Life is a Joke, I make the Joke bigger, if I die, don't cry, gif me a big smile
Black Lion
ERE LID

Berichtdoor mirjam » di 20 sep 2011 19:56

Hoi

Ik zou alles gewoon meenemen, gebruik je het niet dan kun je het hier voor een goede prijs verkopen.
Wij zelf hebben veel spullen weggedaan of verkocht in NL en er nu spijt van omdat het hier niet te krijgen is of hopi duur is.
Zelf ben ik erg blij met mijn wasmachine en stofzuiger(muts!!!) en als je een printer meeneemt, neem dan extra inkt mee.
mirjam
Lid van de club van 100

Berichtdoor Helga » wo 21 sep 2011 06:07

Lieve dames,

Ik ben echt zo blij dat ik dit forum heb gevonden, een schat van informatie en ook nog allemaal super vriendelijke mensen!! Ik kan niet wachten tot we voet op curacaose (goed?) bodem zetten!!
Onze bank is sowieso al aan vervanging toe dus als ik al een bank mee neem zal dat een nieuw exemplaar worden, de meeste meubels die we hebben zijn niet geschikt voor het vochtige weer van de tropen. Dus die gooien we dan op Marktplaats. Als mijn man aangenomen wordt dan zou het binnen 4 maanden zijn dat we jullie kant op komen....Spannend!!
@Marc: ha ha design?? Nee, daar ben ik het type niet voor ;-)....Maar aangezien we twee kleine kinderne hebben zijn vooral praktische meubels ons ding. Wat is er dan duurder? (ja ik wil ALLES weten)

Ik had ook al op de lokale marktplaats gekeken om een indicatie te krijgen wat dingen tweede hands kosten.
Wij zullen ook wel veel boeken mee nemen, hier ook boekenwurmpjes.
Plus de spullen van de kinderen, babykamer van de jongste, tal van elektrische apparaten, de winterkleren gooien we dan in de uitverkoop (heerlijk geen wintertenen van t vriezen meer!!).
Helga

Berichtdoor liesbeth » wo 21 sep 2011 07:22

Als je bank aan vervanging toe is vanwege de bekleding, dan zou ik hem meenemen en een katoenen doek erover heen doen, het is nl erg lekker dat je die regelmatig kunt wassen! (als het vanwege het zitcomfort is, dan inderdaad gewoonwegdoen, ha ha).
Ze verkopen bij Building depot meubels van Leenbakker, ik vind dat er nog wel heel wat keuze is.
liesbeth
Spraakwaterval

Berichtdoor Helga » wo 21 sep 2011 10:07

@Liesbeth: ik heb al geneusd op de site van Building Depot, echt super!! Hier kan ik wel wat mee!
Bank moet weg omdat je je er een hernia op zit, dus die gaan we niet mee nemen.
Mocht iemand nog andere adressen of tips hebben.....let me know.
(Hier hebben we al de verwarming aan, bah!)
Helga

Berichtdoor Niobe » wo 21 sep 2011 13:16

Hoi Helga,

Let op electrische apparaten (waar een electromotor in zit) of die zowel 50 als 60 herz werken. Hier op het forum is er al heel veel over geschreven. Ik neem zelf een groot deel niet mee van mijn electrische apparaten.
Niobe
Stamgast

Berichtdoor Helga » wo 21 sep 2011 13:26

@ Niobe: IK denk dat Hans me af schiet als zijn Playstation 3 niet blijkt te werken en hij hem hier moet laten (boys and their toys)....
Tv's en dat soort spul werkt toch meestal op 50 en 60 hertz, of ben ik nou gek?!
Jij zult wel niet kunnen wachten tot je lekker in t zonnetje op je porch zit he, met dit weer in NL.
Helga

Berichtdoor Niobe » wo 21 sep 2011 13:52

@Helga, onze wii, playstation en xboxen gaan hier ook mee hoor, maar heel veel dingen zoals electrisch gereedschap en keukenapparatuur laten wij hier. Hier kunnen we iemand blij maken ermee en wij kopen het daar wel weer. Bij Tv moet je volgens mij kijken naar pal of nts. Veel verstand heb ik daar niet van, dat laat ik aan man over.

Het is fijn om binnen een aantal weken weer op onze porch te kunnen zitten, maar ik vind het herfstweer in Nederland ook heerlijk. Lekkere tegenstelling.
Niobe
Stamgast

Berichtdoor Mars62 » zo 09 okt 2011 10:29

maar heel veel dingen zoals elektrisch gereedschap en keukenapparatuur laten wij hier

Daar ga je denk ik spijt van krijgen ! Die spullen zijn hier duur of het is "troep" uit Amerika geschikt voor 110V en 60Hz.
Zoals al vaker op dit forum geschreven is de netspanning hier 127V/220V bij 50Hz. Nieuwe projecten zoals bijv. Villapark Fontein worden gelijk van 220V voorzien. Met een transformator kan je wel wat aan het spanningsverschil doen, de netfrequentie veranderen gaat niet. Mijn advies om spaarlampen, koelkasten, (keuken) apparatuur met een motor welke voor 110V bij 60Hz gemaakt is (kijk op het typeplaatje! ) lekker in de winkel te laten liggen.
Het verschil tussen of je iets gedaan of iets goed en netjes gedaan wilt hebben !!
Mars62
Stamgast

Berichtdoor Erwin » zo 09 okt 2011 10:37

Uit ervaring weet ik ook dat je daar spijt van gaat krijgen, neem zoveel mogelijk mee, het is net wat Mars62 zegt.

Weggeven is makkelijk, iets goeds terugkopen erg duur als het er al is.
Erwin
Stamgast

Berichtdoor Black Lion » zo 09 okt 2011 10:40

Niobe schreef:@Helga, onze wii, playstation en xboxen gaan ook mee.

Mijn kleinkinderen hadden dat ook meegenomen maar nooit hier aan de praat kunnen krijgen. Dus let op.
De WII hebben we hier gekocht. Spellen uit NL doen het alleen niet.
En het electrice gereedschap beter meenemen. Is a- stukken beter en b- sterker.
Alle gereedschap op de 127 hier gaat binnen een jaar naar de fillistijnen.
Life is a Joke, I make the Joke bigger, if I die, don't cry, gif me a big smile
Black Lion
ERE LID

Berichtdoor Papaya » zo 09 okt 2011 10:52

Een andere optie is om het huis even om te bouwen naar 220 V en 50 Hz.
Dat klinkt heel erg ingewikkeld, doch is het niet.

Heel kort even een technisch verhaal.

Hier maakt men 127 V door 1 fase (zwart, bruin of grijs) te combineren met de 'nul' (blauwe draad).
Wil je nu 220 V maken dan haal je de huidige automaat eruit, gaat naar Kooyman en koopt een 220 V automaat. Die kosten rond de NAF 10 voor een 16 Ampere, dus kosten je ook niet de kop. Die stop je in je zekeringkast en vervolgens sluit je 2 fases aan, plus de aarde draad natuurlijk. Er zitten 2 aansluit punten aan beide kanten van de automaat, kan niet mis. Aan de andere kant sluit je dan de blauwe en zwarte draad voor de stopcontacten aan. Als het goed is heb je een schema van welke stopcontacten precies op een automaat zitten. Heb je die niet dan is het een kwestie van uitproberen. Kost even wat tijd, maar je komt er wel achter. Vergeet ook niet dat er vaak lampen op zijn aangesloten. 220 V lampen kun je hier gewoon kopen, dus is geen probleem.

Op dat moment staat er 220 V op het stopcontact, dus kun je 2 dingen doen.
Of je schrijft met grote letters 220 V op dat stopcontact en bouwt al je pluggen op de NL apparatuur om tot die Amerikaanse stekkers, maar dan loop je nog altijd het risico dat je ooit een keer een 127 V apparaat in de 220 V duwt.
Dus is optie 2 het handigst.
Je rijdt nog een keer naar Kooyman, koopt de inbouw doos voor 220 V, frommelt die in de muur eh voila, je hebt 220 V met Europese stekker.

Hoeveel watt mag je dan aansluiten op zo'n 16 A automaat ?
16 x 220 = 3520 W

Ben je een beetje handig dan doe je dat zelf, zal je een paar honderd gulden kosten (automaten en stopcontacten).
Ben je niet handig dan betaal je iemand, zal wel wat duurder worden, maar nog altijd goedkoper dan spullen weggeven en nieuw kopen.

Officieel moet je installatie weer opnieuw worden gekeurd, maar zolang je bedrading in orde is (en dat is vrij eenvoudig te controleren) is er niet veel aan de hand.

Ik heb recentelijk een compleet electrisch systeem aangelegd met 380 V, 220 V, beide afkomstig van een generator en ook nog eens een twee kasten aangelegd voor 127 en 220 V gemaakt van Aqualectra. Heb gewoon op Google de boel nagezocht, aan het werk gegaan en aan het eind laten controleren door een electriciën.
Alles loopt als een trein, dus wie een beetje handig is doet het zonder problemen.

Ik zeg altijd maar zo: 'Als iemand zonder enige vorm van scholing het kan leren, dan kan ik het zeker leren, dus er is geen karwei waar ik voor wegloop'
Laatst bijgewerkt door Papaya op zo 09 okt 2011 11:03, in totaal 3 keer bewerkt.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Papaya
Stamgast

Berichtdoor Papaya » zo 09 okt 2011 10:55

Televisie is hier inderdaad NTSC en geen PAL zoals in Europa.
Echter,veel van die flatscreens (of hoe ze ook mogen heten) hebben echter ook de mogelijkheid om NTSC te kiezen, dus gooi dat ding niet zomaar weg.
Kun je hem niet meer als TV gebruiken dan kun je die dingen ook nog als computer monitor gebruiken. Veel van die nieuwe televisies kun je aansluiten op de computer en ................voor je X-box heb je hem zeker nodig, want ook die is PAL en geen NTSC.
Je zult dan ook geen spelletjes van hier op je X-box kunnen spelen.
Papaya
Stamgast

Berichtdoor Mars62 » zo 09 okt 2011 11:19

@Papaya, ja, heel leuk omschreven hoe je huisinstallatie om te bouwen van 127V naar 220V maar doe je dan gelijk ook ALLE lichtschakelaars vervangen voor een dubbelpolig type !! Bij 127V naar een lamp onderbreek je mbv je schakelaar alleen de fase, de andere draad naar de lamp is immers de "nul" ofwel de blauwe draad. Als je ombouwt naar 220V ga je je lamp voeden met 2 fasen en daarom zou ik, of misschien moet, je een dubbelpolige schakelaar inbouwen om de blauwe draad, welke nu ook een fase is geworden, ook te onderbreken. Die gedachte om om te bouwen naar 220V speelt bij mij ook al een poosje.... Ik ga dat pas doen zodra ik hier een moderne groepenkast ga inbouwen met moderne automaten enz.
Het verschil tussen of je iets gedaan of iets goed en netjes gedaan wilt hebben !!
Mars62
Stamgast

Berichtdoor Mars62 » zo 09 okt 2011 11:28

Televisie is hier inderdaad NTSC en geen PAL zoals in Europa.

Dat is alleen van belang indien je via een "hark" op je dak televisie wilt kijken, dus de VHF en UHF kanalen.
Kijk je tv via een TDS kastje dan sluit je die met de zogenaamde "tulp" stekers aan (of bij TDS HD met een HDMI kabel) en heb je niks met VHF/UHF en PAL of NTSC te maken.
Mars62
Stamgast

Berichtdoor Papaya » zo 09 okt 2011 11:55

@ Mars,

De plug heeft niets te maken met PAL of NTSC.
NTSC is het Amerikaanse systeem voor beeld- en geluid opbouw, wat wezenlijk anders is dan bij PAL. NTSC werkt met 486 lijnen en 29 frames/sec, terwijl PAL met 625 lijnen en 25 frames/sec werkt.
De wijze van overdragen heeft niets te maken met hoe het beeld is opgebouwd. Een NTSC DVD kun je op vele manieren aansluiten op je TV, maar je zult er niets van kunnen zien zolang jouw DVD speler is afgestemd op PAL. Heb je een DVD speler op je computer dan kun je het systeem omzetten naar het juiste systeem. Zelfde geldt voor een multi system televisie of DVD speler. Oudere multi systems moest je zelf instellen, moderne multi systems herkennen of het NTSC of SECAM of PAL is en schakelen zelf automatisch over.

Uiteindelijk sluit je de televisie aan op de antenne (of kabel), stelt het juiste systeem in (PAL, SECAM, NTSC etc) en pas dan kun je televisie kijken. Is je televisie slechts geschikt voor PAL dan kun je pluggen wat je wilt, je zult te maken krijgen met de volgende mogelijkheden:
Of je hebt beeld (zwart wit), maar geen geluid.
Of je hebt geluid, maar geen beeld.

Omdat ook de X-box geschikt is gemaakt voor de verschillende regio's in de wereld zul je met een Nederlandse (PAL) X-box op een Amerikaanse televisie (NTSC) niet kunnen spelen. Je zult die nog altijd aan moeten sluiten op een PAL televisie.
Papaya
Stamgast

Berichtdoor Papaya » zo 09 okt 2011 12:17

@ Mars,

De schakelaars kun je ombouwen, maar kunt ze ook laten zoals ze zijn.
Het gaat om het onderbreken van de cirkel en normaal gesproken doe je dat op de 'live' wire en niet op de nul, zodat er geen spanning op bv de fitting staat wanneer je de lamp wilt verwisselen. Nu staat daar, door de wijze van aanbieden van Aqualectra wel spanning op, tenzij je inderdaad overgaat naar een dubbele onderbreker, dus op beide draden. Die onderbrekers kun je ook kopen bij Kooyman of bij een andere leverancier, vallen mee in prijs, sterker nog, zijn goedkoper dan in Nederland.
Ik heb er voor gekozen om de nood- en buitenverlichting gewoon op 127 V te laten en alle het overige op 220 V te zetten. Zo kan ik ook schakelen tussen de generator en Aqualectra, want alleen van de generator krijg ik 3 fases 380 V, welke ik nodig heb voor onze machines.
Van Aqualectra krijg ik 3 fases 220 en een nul. Ik moet dus roeien met de riemen die ik heb, maar 127 V had ik niet meer nodig, dus alles omgebouwd.
Moet wel stellen dat ik ook alle kabels heb verwijderd en opnieuw heb getrokken, maar ja, het was dan ook een complete verbouwing bij ons, muren eruit, WC's eruit, nieuwe afvoer aanleggen, muren optrekken, kabels opnieuw leggen en dus ook nieuwe zekeringkasten.
Die laatsten heb ik gewoon bij Kooyman gekocht, zijn opbouwkasten en geen inbouwkasten, prijzen vallen mee, opgehangen en toen naar een electriciën gezocht. Die wilden echter NAF 1500 voor een dagje werk en ja, dan doe ik het gewoon zelf. Alles zit nu netjes aangesloten, alles werkt, alle zekeringen zijn niet overbelast en ik kan schakelen tussen Aqualectra en de generator.
Nu staan een inverter (om 380 V van Aqualectra te maken) en een automatische starter voor de generator op het verlanglijstje, maar dat gaat weer 5000 NAF kosten, moet dus even wachten.
Alle airco's hebben een nu eigen groep, alle verlichting zit op 1 groep, alle noodverlichting zit op een andere groep, met back up van een batterij. Alarmsysteem en camera's weer op een andere groep, ook met batterij back up. Vervolgens de stopcontacten aangesloten op groepen met maximaal 2500 W per groep, zit ik met 1000 W marge, lijkt me voldoende.

Het lijkt moeilijker dan het is en ik heb vervolgens in Power Point het hele electrisch schema uitgetekend, inclusief alle zekering kasten, dus bij eventuele reparaties of vervangingen kan ik zo het schema induiken.

Wil je dus je Nederlandse apparatuur niet weggooien dan is dit een prima oplossing. Je kunt ook een trafo kopen, maar een 1000 W trafo is bijna net zo duur als het ombouwen van je zekeringkast en dan heb je ongelimiteerd vermogen ter beschikking (althans, dat wat je aangeleverd krijgt door Aqualectra).
Papaya
Stamgast

Berichtdoor Marlin » zo 09 okt 2011 12:31

Alles meegenomen, zelfs nieuw gekocht en in de container gedaan.
220V in huis. Iedereen gelukkig. Alles doet het prima.
Mensen vergeten misschien wat je gezegd hebt, maar niet hoe ze zich door jou voelen
Marlin
Stamgast

Berichtdoor Mars62 » zo 09 okt 2011 20:17

@Papaya
Moet wel stellen dat ik ook alle kabels heb verwijderd en opnieuw heb getrokken

Dan mag ik hopen dat je naar alle 220V wandcontactdozen en 220V verlichtingsschakelaars géén blauw maar enkel bruin installatiedraad hebt gebruikt ??? Of heb je wel blauw installatiedraad gebruikt en ieder begin en uiteinde met bruine tape omwikkeld?
Je schrijft:
Het lijkt moeilijker dan het is
Nou het IS ook moeilijker dan het lijkt. Ook op Curaçao zijn er regels voor wat betreft elektrische huisinstallaties. Wist je dat er verzekeringsmaatschappijen zijn die geen schade uitkeren ten gevolge van brand veroorzaakt door "gepruts" aan de huisinstallatie !!
Als iemand zonder enige vorm van scholing het kan leren, dan kan ik het zeker leren
Ja dat komt mij op Curaçao heel bekend voor want ik ervaar dat regelmatig in de praktijk ! Gisteren was "men" nog banketbakker, vandaag is men opeens airco-installateur ! Natuurlijk zonder scholing en kennis van zaken, dat blijkt wel uit het prutswerk.
Maar er is in het verleden al vaker over dit onderwerp op dit forum geschreven inclusief de juiste benamingen want een zekeringenkast en stopcontacten kan echt niet meer.
NTSC werkt toch echt met 525 beeldlijnen waarvan 480 zichtbare met 29,97 beelden per seconde. PAL heeft 625 beeldlijnen waarvan 576 zichtbaar bij 25 beelden per seconde.
Mars62
Stamgast

Berichtdoor Papaya » zo 09 okt 2011 21:33

@ Mars,

Wat is nu je punt ?
Dat niemand een zekeringkast of stopcontacten kan aanleggen ? Wanneer het voor jou belangrijk is dat men de correcte naam gebruikt ? Be my guest, het verandert niets aan het werk, een beetje een onzin argument.
Dus wanneer je het zelf doet is het ineens gepruts en wanneer officieel iemand anders precies hetzelfde doet is het ineens 'vakwerk'. Laat me niet lachen, zo lust ik er nog wel een paar.
Ik heb knutselaars gezien die zogenaamd professional zouden moeten zijn. Zekeringkasten zonder enige vorm van bescherming buiten in de volle wind (en dus regen) ophangen. Dat is inderdaad zeer professioneel ! (eeeehhhh.....not). Open koperdraden in een zekeringkast, nog zo eentje, ook zo professioneel. Een 30 KVA aansluiting via een 4 mm2 laten lopen omdat de installateur geen zwaardere kabel bij zich had. Nu hadden we de vreemde situatie dat 10 mm2 door Aqualectra werd gebruikt voor het aanleveren, daarna dus 3 meter 4 mm2 en daarna weer 10 mm2 !!! Een officiële installateur! Ik heb het toch maar even veranderd, zit nu toch een stuk beter. Kostte me wel 100 NAF aan kabel, maar had ik er graag voor over.
Kabels vastleggen ? Nee, niet echt, is allemaal teveel werk. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan wat de zogenaamde professionals hier presteren, dus nee, daar heb ik geen hoge pet van op.

En ja, ik weet dat verzekeringsmaatschappijen niet uitkeren bij brand a.g.v. prutswerk. Maar gelukkig heb ik vertrouwen in mijn eigen werk, daar gaat echt de fik niet in. Dan mag je dat als broodroof beschouwen, ik zie het anders. Wanneer een bedrijf zich niet in kan houden met prijzen...........dan werk je dit in de hand. Ik ken weinig mensen die NAF 1500 per dag verdienen, ik zeer zeker niet en ga dus ook niet dat soort bedragen betalen voor simpel werk. Heb ze aangegeven wat het waard zou zijn, doch men dacht vanuit een positie van macht (de klant kan het toch niet) te praten. Helaas voor hen. Eentje is pas geleden nog wezen kijken, stond er enigzins verbouwereerd bij. Jammer voor hem en dat heb ik hem ook gezegd. Hij was wel zo eerlijk om toe te geven dat hij het gewoon probeerde. De idioot.

En ja, ook koeltechiek kun je leren. Er is een bekend gezegde: 'je kunt een aap leren vliegen..............als je maar genoeg bananen hebt'. Dat geldt dus voor al het werk, maar de meesten hebben geen zin om het te leren.

En v.w.b. de PAL en NTSC ?
Ook daar begrijp ik je punt niet.
Het ging mij er om dat het niet uitmaakt wat voor plug je in je televisie duwt, een NTSC programma of DVD afspelen op een PAL tv of omgekeerd lukt niet.
Oftewel, neem je PAL tv mee naar Curacao en je zult niet veel zien.
Maar..........heb je een X-box uit Nederland dan zul je die Nederlandse tv nog wel nodig hebben, anders valt er weinig te spelen.
Dat staat dus haaks op jouw verhaal van 'alleen de plug is van belang', want die is dat dus typisch niet.
Papaya
Stamgast

Berichtdoor liesbeth » zo 09 okt 2011 22:21

Jongens ik sluit deze topic, Helga is hier sinds 24 sept niet meer teruggeweest. En als die verder nog wat wil weten dan horen we het wel.
Jullie verhalen hebben hier verder niets mee te maken, als jullie er met elkaar verder over willlen bomen, prima. Maar open dan een nieuw topic, en laat elkaar alsjeblieft wel in waarde. Ik vind de toon niet echt leuk naar elkaar. Als ik het verkeerd zie dan hoor ik het wel, wil niet belerend overkomen ofzo.
liesbeth
Spraakwaterval

Forum Statistieken