Alles over wonen op Curaçao en het emigreren naar het eiland. Ontmoet hier andere bewoners en (potentiële) emigranten.

Kosten bij emigratie naar Curacao (vanrechtswegeverklaring)

Berichtdoor Ricky » ma 09 aug 2010 13:24

Hallo beste forumleden,

Mijn vrouw, baby en ik willen emigreren naar Curacao. Ik heb al werkgever daar.

Nu wil ik weten welke kosten er allemaalgemaakt moeten worden voor de formele documentatie: Aanvraag Vanrechtswege verklaring.
In NL heb ik alle documenten al verzameld. Ik wil graag weten welke kosten uiteindelijk allemaal gemaakt worden voor de daadwerkelijke aanvraag, borg, garatie etcetc voor ons drieën.

Ik heb 'praktisch curacao' maar daar staan geen prijzen in. Kan iemand mij vertellen wat de aanvraagkosten allemaal zijn als ik het zelf doe EN als ik het zou laten doen door bijv Dos Mundos?

Dankjulliewel

Ricardo
Ricky

Re: Kosten bij emigratie naar Curacao (vanrechtswegeverklari

Berichtdoor Erwin » ma 09 aug 2010 13:55

Hallo Ricardo,

Bij Dos Mundo moet je rekenen op Naf 1750,- voor het aanvragen van de VVR.

Zij sturen jou dan de documenten toe( per mail) , dienen de aanvraag in bij de overheid, halen de aanvraag op indien goedgekeurd, schrijven je bij in het bevolkingsregister en halen een inboedelverklaring op.

Als je het zelf doet zal het veel goedkoper zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Erwin
Stamgast

Berichtdoor Ricky » ma 09 aug 2010 14:08

Ok, dank je Erwin.

Zijn dat de kosten PP of per gezin? En ik lees ook dat er borg moet worden betaald oid? Klopt dat en hoeveel is dat?

Thanks
Ricky

Berichtdoor Erwin » ma 09 aug 2010 14:55

Die prijs is voor een gezin met 4 personen.
Van borg weet ik niks, misschien dat je invoerrechten bedoeld die je moet betalen voor de inboedel als je nog niet alle papieren voor elkaar hebt.
Dat bedrag krijg je terug als je eea. voor elkaar hebt heb ik gelezen.

Ik weet er verder niet zoveel van want ik zit zelf nog midden in het doolhof dat emigreren heet, en ik heb de uitgang nog steeds niet gevonden. :roll:

Wij laten overigens een VVR regelen door Now Immigration.
Kost het zelfde als bij Dos Mundos.
Erwin
Stamgast

Berichtdoor Moontje » ma 09 aug 2010 15:02

Als je het zelf regelt kost het je niets (alleen tijd), wij hebben de aanvraag ook zelf geregeld.
Ik weet niet zo goed over welke borg je het hebt, ik denk dat je doelt op de borg die je betaald voor je spullen (container) als je deze wilt hebben voordat je ingeschreven staat, dan betaal je borg, hier kan ik je niets over vertellen, heb ik geen ervaring mee.
Moontje
Moderator

Berichtdoor Koksie » ma 09 aug 2010 20:14

Wij zijn op dit moment zelf bezig met het regelen van de Van Rechtswege en de container. Zoals gezegd, de verklaringen kosten niets alleen maar tijd. Alle originele documenten en verklaringen uit NL mag je kopieren en de kopieen inleveren, dat scheelt alweer. Het enige dat je nodig hebt zijn je BB-10 (bewijs van inschrijving) om je borg voor de container terug te krijgen (kost 10 NAF) en een sedula (kost rond de 35 NAF geloof ik, zie de webstie van het Antillenhuis). Wij zijn nu in totaal 3x naar Immigratie geweest en elke keer waren we binnen een half uur aan de beurt. Gewoon zorgen dat je vroeg bent en een afspraak hebt. Dat is m.i. geen NAf 1750 waard, tenzij je echt haast hebt om een of andere reden;).

De borg waar jij op doelt is denk ik die voor de container? Hierbij gaat het om 27% invoerrechten en 5% OB over de waarde van de spullen in de container, de vervoerskosten en de verzekeringskosten. Je hoeft de waarde voor de douane pas hier op te geven bij het verhuisbedrijf, dus de meeste mensen geven die zo laag mogelijk op. Bij een auto gaat het over hetzelfde: ingeschatte dagwaarde+vervoerskosten+verzekering. Voorbeeld: wij gaven de waarde van onze inboedel op als 5000 NAF en 16 m3 (al dacht het verhuisbedrijf dat het euro was en hebben dat doorgegeven, hoewel er overal duidelijk NAF bij stond:(). De borg wordt dan 5000 NAF + (16x475 NAF vervoers+verzekeringskosten) x 32% = 4032 NAF. Die borg krijg je terug als je met sedula en inschrijfbewijs naar de douane gaat. Op deze manier willen ze voorkomen dat je roept dat je gaat immigreren en de boel belastingvrij invoert, daarna verkoopt en je hier helemaal niet vestigt. Oftewel: je betaalt gewoon vooraf alle invoerrechten en belastingen en krijgt ze achteraf terug als je je ingeschreven hebt. Dat geld moet je dus wel beschikbaar hebben, maar afgezien van gederfde rente kost het je niets. Het kan wel een paar maanden duren voor je sedula er is, dus tot die tijd ben je dit geld wel kwijt.

Verdere kosten echt puur voor de vergunningen etc kan ik zo een twee drie niet verzinnen.
Koksie
Lid van de club van 100

Forum Statistieken