Alles over wonen op Curaçao en het emigreren naar het eiland. Ontmoet hier andere bewoners en (potentiële) emigranten.

Belastingvrij invoer

Berichtdoor Kiwi » zo 30 nov 2008 15:30

Deze week was in het nieuws dat op Schiphol het bedrag van belastingvrije invoer is verhoogd van € 175,00 naar € 430,00.
Hanteert de douane op Hato ook een belastingvrij bedrag voor (nieuwe) spullen die je meeneemt vanuit het buitenland en zoja hoe hoog is dat bedrag? Ik heb dat nergens kunnen vinden. En hebben forumleden ervaring hiermee d.w.z. let de douane hier streng op en moet je onmiddellijk langs de kas of valt dat wel mee. Kiwi
Kiwi
Lid van de club van 100

Re: Belastingvrij invoer

Berichtdoor Isa » zo 30 nov 2008 19:23

Ik ben ook vanuit (bijna) alle werelddelen geland op Hato met O ZOVEEL nieuwe spullen, maar nooit hoeven te betalen.
Tegenwoordig gaat je koffer ook door de scan als je arriveert, maar dat kan geen nieuwe van oude sokken onderscheiden... :wink:
Good people dream things...
Outstanding people accomplish them...
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor swa » zo 30 nov 2008 20:11

als je vanuit bonaire vliegt controleert de douane nooit op aan belasting onderhevig waar, want het is een z.g. lokale vlucht. als je vanuit buitenland naar Curaçao vliegt zijn de goederen die je meeneemt wel onderhevig aan de gangbare invoerheffingen muv jou reis bagage. hamvraag is wat is nieuw en wat is gebruikt.

tip: als je vanuit buitenland vliegt en je hebt nieuwe belastbare spullen bij je ........ altijd verpakking en prijskaartjes verwijderen

tip: alcohol en sigaretten: moet je wel beter van te voren aangeven, want je mag hiervan alleen een beperkt aantal vrij invoeren

er is altijd een maximum aan waarde wat je als pasagier vrij mag invoeren, maar dat weet ik nu niet uit m'n hoofd. vroeger was dat 500 antiliaanse guldens.

ga der in ieder geval vanuit dat je alles eerlijk moet aangeven en als je zelf beslist om belastbare aankopen niet aan te geven, het risico 100% voor jou rekening is. dan betaal je volle pond + boete

gr swa

@ kiwi : belasingdienst waaronder de douane valt heeft idd belasingvrije invoer verhoogt, maar dat geldt niet voor invoer op Curaçao
swa

Berichtdoor meinona » ma 01 dec 2008 20:39

JaapB schreef:e douane staat vlak bij de uitgang en weet niet of jij uit Amsterdam komt of van Bonaire

Goh, en ik maar denken dat aan de koffers labels zitten met het vlucht nummer waar uit duidelijk de vliegmaatschappij en de vlucht is af te leiden! Maar dat zullen die douane beambten waarschijnlijk nog niet door hebben! Nu maar hopen dat ze niet mee lezen.
-M
meinona
Boekt vooruitgang

Berichtdoor meinona » ma 01 dec 2008 21:19

Isa schreef:Ik ben ook vanuit (bijna) alle werelddelen geland op Hato met O ZOVEEL nieuwe spullen, maar nooit hoeven te betalen.
Tegenwoordig gaat je koffer ook door de scan als je arriveert, maar dat kan geen nieuwe van oude sokken onderscheiden... :wink:

De scan maakt het allemaal wel makkelijker. Volgens mij letten ze nu meer op repeterende waarnemingen. (in verleden een keer een paar oude mobiles meegenomen naar NL, om nieuwe batt te zoeken. Niet gevonden, mee terug genomen en de scan-man pikte mijn koffer eruit.) Grappige is dat de tweede beambte meestal niet weet waar die naar moet zoeken en waarom.
Beste is om heel joviaal met ze praten, niet op je rechten (die heb je toch niet) te willen staan, een male chauvinistische opmerking (in de trant van "vrouwlief moest dit/dat hebben, loop ik nu de hele reis mee te zeulen..)
Maar meestal letten ze het meest op afwijkende bagage. Koffie-app voor reperatie op/neer naar NL. Puppies (1x moeten betalen, 1x niet). Ingepakte wandelwagen (nee hoor, echt niet nieuw kijk maar naar de wielen (was ook 2de hands))
-M
meinona
Boekt vooruitgang

Berichtdoor Miranda » do 04 dec 2008 17:09

In de zomervakantie hadden we wat auto onderdelen voor mijn VW kever meegenomen uit Nederland. We konden mooi dokken, iets van 46% of zo.
Pikten ze er op de scan zo tussenuit.
Miranda
Fitness Queen

Forum Statistieken