Alles over wonen op Curaçao en het emigreren naar het eiland. Ontmoet hier andere bewoners en (potentiële) emigranten.

emigreren naar curacao

Berichtdoor brouwn en ong-a-kwie » zo 15 jun 2008 07:49

Hallo allemaal,
Mijn naam is Calixto Brouwn en ik ben nieuw op dit forum. Mijn vrouw, 3 kinderen en ik bekijken de mogelijkheden om te verhuizen naar Curacao. Uit alle berichten van jullie begrijp ik dat dat niet altijd even makkelijk is. Volgende maand ga ik voor 12 dagen naar Curacao om een aantal gesprekken te voeren met potentiële werkgevers. Ons plan is binnen nu en 2 jaar te emigreren. Ik ben gymleraar en tevens bedrijfsleider van een fitnesscentrum en zoek in een vergelijkbare branche naar iets waarmee ik straks op Curacao in het levensonderhoud van ons gezin kan voorzien. Heeft één van jullie wellicht tips voor me?
brouwn en ong-a-kwie

Re: emigreren naar curacao

Berichtdoor lili » zo 15 jun 2008 17:13

He, Calixto, welkom. Leuk dat je plannen hebt om te komen. Zoals met alle anderen is het advies op het forum altijd: kom kijken, orienteer je en beslis. Het is heerlijk leven hier! Re-migratie?
Je kunt niet struikelen op je knieën
lili
Forum Hero

Berichtdoor Angelina » zo 15 jun 2008 18:40

Welkom op het forum!

Veel schrijf en lees plezier en wie weet tot gauw op het eiland!
Angelina
Vindt het hier heel leuk

Berichtdoor Monique » ma 16 jun 2008 01:12

Welkom :wink:
Monique

Berichtdoor Isa » ma 16 jun 2008 07:20

Hallo Calixto en gezin, welkom!

V.w.b. je vraag over de mogelijkheden bij fitnesscentra. Waarom niet zelf een fitnessclub beginnen?
Er zijn verschillende sportscholen op het eiland, maar mijns inziens is er altijd nog plek voor een goeie. Zo is de een te klein, de ander te trendy, de een te ver, de ander te duur, enz.
Aan deze kant van het eiland (Jan Thiel, Jan Sofat, Brakkeput, enz) is er bar weinig (Alleen Atrium, altijd heel druk, en BodyBeach bij Seaquarium, vrij klein).
Als je ziet hoeveel mensen de weg naar Jan Thiel weten te vinden (al vanaf 5 uur s'ochtends) om te wandelen, joggen, fietsen...
Oke, het is gratis en lekker in de wind, maar mensen worden steeds bewuster van hun gezondheid en ik geloof echt dat er ruimte is voor een leuke, betaalbare fitness club met nieuwe activiteiten zoals Pilates, Salsa-aerobics, enz.

Succes met de plannen en hopelijk tot snel op Curaçao!
Good people dream things...
Outstanding people accomplish them...
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor brouwn en ong-a-kwie » ma 23 jun 2008 16:50

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie warme welkomsten. Ik voel me nu al thuis op Korsou. Over het beginnen met een eigen centrum heb ik al nagedacht, maar ik zal me eerst moeten vestigen op het eiland om de markt te kunnen bestuderen. Dan kan ik bepalen met welk type fitnesscentrum ik me kan onderscheiden. Maar bedankt Isa voor de tip van de locatie. Ik zal zeker een kijkje gaan nemen.
Resten me nog twee vraagjes: Weet iemand wat momenteel de hypotheekrentetarieven zijn? En is de hypotheekrente nu wel of niet aftrekbaar op Curacao?
brouwn en ong-a-kwie

Berichtdoor Marc » ma 23 jun 2008 17:48

En is de hypotheekrente nu wel of niet aftrekbaar op Curacao?

Volgens mij tot max 27.500 NaÆ’.

Marc
Marc

Berichtdoor Lagunisol » ma 23 jun 2008 20:31

27.500 klopt voor hypotheek. Resteert nog 2.500 voor overige kosten van geldleningen.
Lagunisol

Berichtdoor TheoR » ma 23 jun 2008 21:44

Hypotheekrente is hier altijd 7%. In principe is dit een variabele rente maar deze is al tig jaar even hoog en als er al iets mee gaat gebeuren dan zal die naar beneden worden bijgesteld (dus dat zal voorlopig wel niet :D ). Er zijn banken die er net onder zitten maar die behangen je helemaal met verplichte verzekeringen zodat ze vaak uiteindelijk duurder zijn.

Succes met jullie plannen! Overigens kun je bij een aantal hotels ook abonnementen voor fitness nemen. Zo sport mijn meisje bij het Hilton in Piscadera, klinkt duur maar is het zeker niet, heel betaalbaar en goed.
TheoR

Berichtdoor Lagunisol » ma 23 jun 2008 22:20

Ik betaal 6.75% zonder levensverzekering voor annuiteit of andere verplichte verzekeringen. Gewoon kale annuiteitenhypotheek. Afsluitprovisie 0.25% dacht ik.

Ik kreeg indertijd ook 6.25% leven aangeboden maar Leven is geniet niet mijn voorkeur.
Lagunisol

Berichtdoor brouwn en ong-a-kwie » di 24 jun 2008 01:41

Duidelijk. Dus als ik een woning koop van ongeveer €100.000, ben ik maandelijks zo'n 1460 ang aan rente kwijt. Ongeveer het bedrag als je een redelijke woning huurt? Hoe zit het met al die gemeentelijke belastingen die je hier in nederland wel hebt, zoals onroerend zaakbelasting voor eigenaren, afvalstoffenheffing etc. Ook op Curacao?
brouwn en ong-a-kwie

Berichtdoor Lagunisol » di 24 jun 2008 07:25

Je rekensommetje klopt niet helemaal. Om het makkelijk te maken zet je omrekenkoers neer. Maar ik zei annuiteit en dat is dus inclusief aflossen.

Looptijd 25-35 jaar
Lagunisol

Berichtdoor TimoBuse » di 07 feb 2012 05:24

Hallo Calixto, ik ben erg benieuwd hoe het u is vergaan om te emigreren naar Curacao. Ik ben Timo Buse, 22 jaar en studeer HBO Sport, bewegen en gezondheid. Momenteel ben ik bezig met afstuderen. Ik ben van plan om na de zomer naar curacao te vertrekken voor een vakantie/orientatie. Ik ben erg benieuwd in uw werksituatie en misschien heeft u wel een goed adres voor mij om aan de slag te kunnen. Ik hoop van u te horen.

Groetjes,

Timo Buse
TimoBuse

Berichtdoor liesbeth » di 07 feb 2012 07:58

Als er onder de gebruikersnaam verder geen gegevens staan betekent het dat die persoon geen actief lid meer is, alleen de berichten staan er nog.
liesbeth
Spraakwaterval

Forum Statistieken