Gaat het over Curaçao en past het niet ergens anders? Hier kan je je onderwerp zeker kwijt!

Welke taal?

Berichtdoor EddieW » wo 30 jan 2008 03:34

Beste mensen,

Een oeverloos topic misschien... welke taal kun je op Curacao het best spreken als je geen Papiaments beheerst? Ik lees her en der dat het Nederlands uit de gratie raakt. Eigenlijk heb ik geen zin om in 'ons koninkrijk' (zo chauvinistisch ben ik nog wel...) Engels te gaan praten.
Is het charmant om een start te maken met Papiaments-uit-het-boekje (Bon dia, etc.) en dan over te stappen op Nederlands, of komt dat juist heel knullig over? En wordt Spaans verstaan? De telwoorden komen aardig overeen met Papiaments, zag ik.
EddieW

Berichtdoor Gart » wo 30 jan 2008 07:50

Is het charmant om een start te maken met Papiaments-uit-het-boekje (Bon dia, etc.) en dan over te stappen op Nederlands, of komt dat juist heel knullig over?

Ik hoop dat het charmant is, want zo red ik me al 1,5 jaar op het eiland :oops: Moet toch echt eens een cursus gaan volgen. Iemand nog een tip voor een spoedcursus? Ik kan namelijk niet een dag per week, want ik ben er 9 van de 10 keer niet...

En wordt Spaans verstaan?
Si!
Gart
Stamgast

Berichtdoor Dorien » wo 30 jan 2008 08:18

@Gart; informeer eens bij de UNA, het is dan wel lang geleden dat ik het heb gedaan, maar toen waren er wel spoedcursussen.

@EddieW; ik vind dat helemaal niet knullig. Je laat zien dat je van goede wil bent en de mensen waarderen het zeer zeker.
Dorien

Re: Welke taal?

Berichtdoor Isa » wo 30 jan 2008 08:25

EddieW schreef:Eigenlijk heb ik geen zin om in 'ons koninkrijk' (zo chauvinistisch ben ik nog wel...) Engels te gaan praten.

Dan moet je een bezoek aan de Bovenwindse Eilanden maar overslaan...
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor eric » wo 30 jan 2008 08:35

Je kunt zoals ik een boekje papiaments kopen, alleen gaat het niet zo snel. (ligt ook aan mij natuurlijk)
Je kunt met standaard zinnen beginnen en als het te ingewikkeld wordt overgaan op nederlands.
Vaak als ik iets in het papiaments vraag krijg ik antwoord in het nederlands.
Gelukkig maar, want meestal kan ik er geen touw aan vast knopen...
eric
Stamgast

Berichtdoor Jeroen » wo 30 jan 2008 08:45

EddieW,

Ik zou op de eerste plaats even de zoekfunctie toepassen, er is inderdaad eerder gesproken over dit topic en toen zijn ook namen en adressen genoemd van instanties waar je Papiamentu kunt leren. Mijn Papiamentu leraar is helaas onlangs overleden :-(

Ik doe het net zo als Eric, ik probeer consequent met Papiamentu te beginnen en dat dan zo lang mogelijk vol te houden. Nederlands is immers altijd de veilige reddingsboei, dat kan altijd nog. Verder heb ik mijn Papiamentu vooral geleerd door te praten met onze schoonmaakster. Die is Haitiaans dus dan helpt Nederlands of Engels spreken niet en dan moét je wel! :-)

Papiamentu spreken wordt zeker gewaardeerd maar men reageert er inderdaad een beetje merkwaardig op door dan toch weer Nederlands terug te praten.

JJ
Jeroen

Berichtdoor eric » wo 30 jan 2008 08:47

en je krijgt er meestal wel een glimlach voor terug... :)
eric
Stamgast

Berichtdoor Dushi » wo 30 jan 2008 13:42

Ik heb een Papiaments leerboek (dat is ook de naam) van E.R. Goilo. Dit boek is gewoon op Curacao te koop. Ik ben inmiddels bij di seis les! :D
Dushi
Stamgast

Berichtdoor TheoR » wo 30 jan 2008 16:26

De meeste Nederlanders hier praten gewoon Nederlands en dat gaat prima. Een paar woordjes papiamentu is leuk en handig en wordt bovendien erg gewaardeerd. Niet iets om je druk over te maken, je leert het vanzelf. En kun je het niet dan heb je hier toch een prima leven :roll:.

Als je helemaal los wilt gaan dan is het leuk om een cursus te volgen, staat ook nog steeds op ons todo lijstje, lijkt me super als je wat meer mensen kunt verstaan en mee kunt praten. Als het moeilijk wordt beginnen ze onderling toch in het papiamentu (zoals wij Nederlanders dan ook in het Nederlands beginnen onderling) en dan weet jij niet meer wat ze zeggen. Iets van domme makamba waarschijnlijk, maar wat niet weet.... :lol:

Dus voor eens en voor altijd: de taal is niet iets om je druk om te maken.
TheoR

Berichtdoor Jeroen » wo 30 jan 2008 16:35

Wat bedoel je met 'Nederlanders' Theo? Als je bedoelt Europese Nederlanders dan heb je helemaal gelijk. Gaat het over Curacaoenaars dan denk je er toch wat te makkelijk over vind ik.

JJ
Jeroen

Berichtdoor TheoR » wo 30 jan 2008 16:49

Jeroen schreef:Wat bedoel je met 'Nederlanders' Theo? Als je bedoelt Europese Nederlanders dan heb je helemaal gelijk. JJ

Die bedoel ik inderdaad. Je zou ook kunnen zeggen dat iedereen snel in zijn moedertaal begint onderling als het lastig wordt.
TheoR

Berichtdoor Isa » wo 30 jan 2008 17:17

TheoR schreef:
Jeroen schreef:Wat bedoel je met 'Nederlanders' Theo? Als je bedoelt Europese Nederlanders dan heb je helemaal gelijk. JJ

Die bedoel ik inderdaad. Je zou ook kunnen zeggen dat iedereen snel in zijn moedertaal begint onderling als het lastig wordt.

En wat dan zo leuk is, dat wij jullie moedertaal wel uitstekend verstaan en over jullie kunnen roddelen waar je erbij staat. Hoe grappig is dat? Juist. Niet grappig.
Dus, mocht je forever makamba willen blijven of na een paar jaar weg willen, hoef je inderdaad geen moeite te doen.
Wil je meer vrienden maken, je meer thuis voelen op feestjes, in de winkel, etc. -- lees de Papiamentu krant, spreek de man bij de snack aan, maar vooral DURF te praten. Er gaat een hele wereld voor je open!
Isa
Spraakwaterval

Berichtdoor Lina » wo 30 jan 2008 17:25

Ik ben het met je eens Isa dat de "Europese Nederlanders" zich wegwijs zouden moeten kunnen maken in het papiaments maar het is niet makkelijk omdat men meteen overschakelt naar het Nederlands. Wat ik oveigens wel begrijp omdat ik dat in Nederland ook in het Engels deed als iemand Nederlands wilde spreken maar het lukte niet direct heel snel.
Lina

Berichtdoor lili » wo 30 jan 2008 21:30

Isa schreef:
TheoR schreef:

En wat dan zo leuk is, dat wij jullie moedertaal wel uitstekend verstaan en over jullie kunnen roddelen waar je erbij staat. Hoe grappig is dat? Juist. Niet grappig.
Dus, mocht je forever makamba willen blijven of na een paar jaar weg willen, hoef je inderdaad geen moeite te doen.
Wil je meer vrienden maken, je meer thuis voelen op feestjes, in de winkel, etc. -- lees de Papiamentu krant, spreek de man bij de snack aan, maar vooral DURF te praten. Er gaat een hele wereld voor je open!

Ja, dat vind ik dus ook. Gaat het erom dat je de mensen, de cultuur wil leren kennen, dan moet je de taal leren. En dat hoeft niet grammaticaal perfect te zijn. En dat is weer afhankelijk van je beroep: voor sommige beroepen vind ik een goede beheersing nog steeds een must!

Dus: voor eens en voor altijd: Curacao leren kennen=de taal leren spreken: een MUST! :D
Je kunt niet struikelen op je knieën
lili
Forum Hero

Berichtdoor Dorien » do 31 jan 2008 02:59

Er is (was?) ook een cursus Curaçaosche taal & cultuur. Hebben wij wekenlang op zaterdagochtend in het Avila gevolgd (maar dat was puur de lokatie, ik weet niet meer wie het organiseerde maar dat valt vast te achterhalen). Daar zaten ook excursies bij, heel leerzaam en nog leuk ook!
Zo sla je meteen twee vliegen in één klap :wink:

Heb ook een paar jaar Spaans op het eiland gedaan (school van Beatriz Yung), daarmee kan je ook beter Papiaments verstaan, de klanken lijken op elkaar, grammatica is wel wat ingewikkelder :lol: , als je van plan bent om niet al te lang op het eiland te blijven, heb je meer aan Spaans wellicht.
Dorien

Berichtdoor eric » do 31 jan 2008 10:16

Regelmatig vinden er misverstanden plaats als je nederlands praat omdat wij dingen net anders zeggen.
Zo ook met getallen, als je zeventachtig zegt schrijven ze 78 op.
Of bij de kassa zeggen ze achtenzeventig gulden en dan blijkt het 87 te zijn.
Als ik mijn telefoon nummer geef zeg ik altijd 5-1-1...enz.
eric
Stamgast

Forum Statistieken